SsangYong gør dansk comeback

Kompakt crossover skal bane vej for koreanske SsangYong efter otte års fravær på det danske marked. Hyundai-importør skal stå for salg i både Danmark og Sverige.

Navnet så spøjst ud, var svært at udtale og en af modellerne blev – fuldt fortjent – kåret til verdens grimmeste bil. Alligevel var koreanske SsangYong en moderat succes i Danmark frem til midten af 00erne. Her sad det koreanske specialistmærke for firehjulstrækkere og MPVere faktisk på næsten en femtedel af salget for autocampere. SsangYong, der på et tidspunkt kørte med dieselmotorer fra Mercedes, oparbejdede også et navn blandt danskere med behov for at trække store heste- og bådtrailere.

SsangYong Tivoli kan både fås med for- og firehjulstræk. Senere følger en 7-personers udgave.
SsangYong Tivoli kan både fås med for- og firehjulstræk. Senere følger en 7-personers udgave.

Den spirende succes fik dog en brat ende i 2007. Her blev gulpladeafgiften omlagt, og så var det slut med at sælge tunge offroadere herhjemme fra den ene dag til den anden. Ssangyong havde ikke andet at byde på, og trak sig ud af Danmark. Siden kom SsangYong i alvorlige, økonomiske problemer som først blev løst, da indiske Mahindra & Mahindra købte mærket i 2011.

Til marts vender koreanerne tilbage til Danmark. I første omgang med modellen Tivoli, en kompakt crossover på størrelse med Suzuki Vitara, der lander midt i det hurtigst voksende bilsegment i Europa. Altså god timing for SsangYong, der også ser ud til at have fået tæmmet tidligere tiders hæmningsløse design, der bl.a. gav mærket prædikatet ‘verdens grimmeste bil’ for den krumryggede MPV Rodius.

Blandt argumenterne for at købe en SsangYong Tivoli bliver – formentlig ud over en relativt lav pris – også en garanti på fem år/100.000 km.

Fem modeller på vej
På sigt kan vi komme til at se hele SsangYong-programmet i Danmark, der i første omgang får fire forhandlere. Udover Tivoli er det syv-personers udgaven Tivoli XL, den mellemstore crossover Korando samt opdaterede udgaver af SUV’en Rexton og MPV’en Rodius.

Bag introduktionen af SsangYong i Danmark står Nic. Christiansen Gruppen, der også står bag importen af Hyundai, Land Rover og Jaguar samt forhandlerkæderne Terminalen og Bayern Auto Group.

”Vi går en rigtig spændende tid i møde med etablering af et nyt importselskab, SsangYong Import, som skal stå for salg og markedsføring af bilerne i både Danmark og Sverige. Vi har store forventninger til succes med salget af Tivoli i SUV-segmentet, som tegner sig for ca. 10 pct. af personbilsmarkedet i Danmark i år”, siger koncerndirektør Niels Vrist Bertelsen.

Kabinen i SsangYong Tivoli får moderne touchscreen betjening.
Kabinen i SsangYong Tivoli får moderne touchscreen betjening.

I den kommende periode får han travlt med at rekruttere ledende medarbejdere til det nye importselskab, som får base i Malmø. Mens der findes 10 SsangYong-forhandlere i Sverige, skal der etableres et helt nyt forhandlernetværk i Danmark.

Læs også: Fremtiden tilhører crossovers og andre gadekryds

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here