Suzuki Jimny er den ægte vare

0
Suzuki Jimny
BILTEST: Suzuki Jimny er en klassisk, rustik og helt ind i knoglerne ærlig offroader. Og den har charmet sig dybt ind i hjertet på Hvilkenbils testkører.
Hvilken bil?

Møder du i din Jimny en anden Jimny, løfter du hånden til hilsen og smiler venligt og indforstået. Ganske som cabriolister og motorcyklister løfter hånden til hilsen, når de møder en ligesindet.

Suzuki Jimny-ejere er nemlig et særligt folkefærd. At køre Jimny er en livsstil. Den venlige hilsen bidrager til den særlige glæde, som varmer enhver Jimny-ejer. Måske ikke dagligt, da det ikke er hver dag, at man møder en anden Jimny.
Hvilkenbil var i ti dage en del af det varme fællesskab i fjerde generation Jimny.
Den findes i to udgaver, Active koster 230.000 kr., og testbilen Adventure 25.000 kr. mere. Til livet på asfalt trækker Jimny på bagakslen, firehjulstræk med reduktionsgear kan kobles ind, når man igen – fordi man ikke kan lade være – bevæger sig ud i terrænet.
For at føje sikkerhed til det rustikke har Suzuki udstyret Jimny med automatisk nødbremse, vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding af forlygterne.

Vidste du at?

Første Jimny kom på gaden for næsten 50 år siden. Tredje generation levede sit stille liv siden før årtusindskiftet til 2018. Altså i næsten 20 år. Det er lang levetid for en bilmodel. På verdensplan er der solgt 2,8 millioner Jimny, i Danmark blot 850 styk.
Dens kantede design, korte udhæng og frihøjden på 21 centimeter gør den til et oplagt valg for folk, der har brug for et stykke værktøj. Jimny kan tåle at blive brugt, uden man behøver få nervøse trækninger over værkstedsregningen. En klassisk arbejdsbil til professionelle naturfolk, entreprenører, eventuelt dyrlæger og i hvert fald for offroad-tosser. Til den kvarte million kroner kunne Jimny måske også være bil nummer to for den familie, der lever et aktivt friluftsliv.

Hvordan er førerpladsen?

En Jimny sætter man sig op i, og selv om 7 tommer infotainment-skærmen ser fancy ud og giver indtryk af modernitet, er det tydeligt, at det her er en bil, man kan betjene iført sikkerhedssko og arbejdshandsker. Plastikken er hård som sten, til gengæld virker det hele robust og som noget, der kan holde til at blive rykket i og trykket på i mange år.
Sæderne er flade, ryglænene justeres i hak, højdejustering og lændestøtte er unødvendigt pjank. Gearstangen er lang, det samme er vandringen mellem gearene, og man både mærker og hører, at mekanikken arbejder. Med Adventure-udstyr er der læder på rattet, så man kan tage sine arbejdshandsker af en gang imellem, trykke lidt på 7 tommer-skærmen og nyde en lille luksus-illusion.

Hvordan opleves kabinen?

Jimny er firkantet som en kummefryser, forruden er lodret, og sidespejlene store som elefantører. På mirakuløs vis synes Suzuki at have haft held til at holde larmen fra vind nede på et tåleligt niveau. Når der skal en person eller to om i bagsædet, skal forsæderne skubbes helt frem, men det kræver alligevel akrobatiske evner at kravle derom. Og det er både på vej ind og på vej ud nærmest uundgåeligt at skrabe sine bukser på dørtrinnet med mudderaflejringer på buksebenet som resultat. Men det hører med – Jimny er ikke en Range Rover, hvor du kører iført håndsyede lædersko og har en butler iført arbejdstøj til det grove.

Når de to bagsæder er i brug, kan man ikke have bagage med, for så er bagagerummet reduceret til 85 liter. Så skal man have bagage af en vis mængde og størrelse med, må bagsæderne klappes ned.

Er sikkerheden i orden?

I Euro NCAPs sikkerhedstest fik Jimny kun tre ud af de maksimale fem stjerner. For retfærdighedens skyld skal dog nævnes, at det er i disciplinerne aktivt sikkerhedsudstyr og dens småbrutale behandling af bløde trafikanter, der koster stjerner. Blandt andet kunne Euro NCAP konkludere, at den automatiske nødbremse ikke fungerer optimalt, men på den anden side trækker det en stjerne op, at Jimny i Danmark har aktiv vognbaneassistent. I Euro NCAPs bedømmelse indgår også beskyttelse af voksne og børn i tilfælde af kollisioner. Her klarer Jimny sig ret beset til fem stjerner. Sikker som en mere moderne bil kan man dog ikke beskylde Jimny for at være. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

Som den bramfri Suzuki-mand sagde, da Hvilkenbil fik overrakt nøglen til testbilen: “Den kører ad helvede til.” Og så tilføjede han efter en lille kunstpause og med stort glimt i øjet: “Men den er skide sjov.” Dermed er Jimny rammet perfekt ind. I terrænet er den mildest talt imponerende, når firehjulstrækket, reduktionsgear og hill descent kobles ind. Kun en meget stejl bakke med meget løst sand måtte Jimny strække våben overfor, ellers forcerede den de stejleste grusveje, kørte gennem dybe mudderhuller og trillede både op og ned ad grusgravens stejle hjulspor uden at kny.
Asfalt, derimod, er en helt anden sag. Mekanik, transmission og motor taler højt, men til og med landevejshastighed er den ganske tilforladelig. Blød, lettere ustabil, og der skal arbejdes med rattet. På motorvej stiger støjen til et niveau, hvor det er svært at høre radio.

Hvordan er motoren?

102 hestekræfter og et beskedent moment gør, at man skal planlægge overhalinger omhyggeligt og i det hele taget have stor tålmodighed. Og det har en Jimny-ejer naturligvis, for Jimny animerer ikke til andet end fornuftig fremfærd.
Der er fem gear, og højeste gear kan smækkes ind allerede ved 50 km/t. Egentlig er Jimny-motoren med sin rustikke karakter ganske charmerende. Grundlæggende autentisk, da den ikke foregøgler noget. Den lyder og virker som dét, den er: Et solidt stykke mekanik. Men den stikker ikke op for bollemælk: Når du kommer ud i terrænet og kobler alle firehjulstrækker-finesserne til, gør de der 102 hestekræfter en ti gange dyrere Mercedes G-Klasse en smule forlegen.

Passer prisen?

En vanskelig diskussion. 230.000-255.000 kr. er mange penge for en bil, der er tæt på at være en pinsel, hvis man forvilder sig ud på motorvej. På den anden side får man for de penge en meget kompetent offroader, som ingen andre er i nærheden af at kunne matche til prisen. Men som nævnt i indledningen – at køre Jimny er en livsstil, og så er der egentlig ikke så meget at diskutere.

Er der alternativer?

Det korte svar er: Nej. Men vil du have noget lignende, kommer du tættest på med Suzukis egne konkurrenter. For eksempel den lige så lille, men mere personbilsagtige Ignis, der koster fra 176.000 kr. med firehjulstræk. Suzukis egen Vitara nærmer sig også samme boldgade, men er større og dyrere: Her begynder priserne fra 248.000 kroner inklusive firehjulstræk. Skal der stå legendariske Jeep på bagsmækken, begynder priserne ved hele 380.000 kroner for den kompakte Renegade.

Konklusion:

For: Ærlig og autentisk, rå charme, design, terrænegenskaber.
Imod: Støj, ringe komfort, ikke egnet til motorvej
Hvilkenbil siger: 

OVERSIGT OVERVISNING
Suzuki Jimny
Jimny er ikke sat i verden for at køre på motorvej. Så bedøm den ikke på det. Men slip Jimny løs i en grusgrav eller på en pløjemark, og dens imponerende egenskaber i mudderhuller, i dybe hjulspor op og ned ad stejle bakker sikrer øre-til-øre-smil. En vurdering som allround-køretøj ville højst kunne give tre stjerner. Men en bil skal vurderes på det, den er sat i verden for. Derfor fem stjerner til Jimny.

FAKTA: Suzuki Jimny Adventure

Vejl. pris, inkl. lev.: 254.990 kr. (fås fra 229.990 kr. – Active)
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 4.860 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 12,7 km/l (178 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 12,6 km/l
Længde/bredde/højde: 365/165/172 cm
Bagagerum (min/max): 85/377/830 liter
Vægt: 1.165 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, benzin
Effekt: 102 hk/130 Nm
0-100 km/t: Ikke oplyst (mindst 13 sekunder)
Topfart: 145 km/t

Særligt standardudstyr (Adventure):

Automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent og slingreadvarsel, skiltegenkendelse, 7-tommers berøringsfølsom skærm med bluetooth, DAB-radio, to højttalere, Apple CarPlay/Android og navigationsanlæg, LED-forlygter m. automatisk op- og nedblænding, fartpilot, 1-trins varme i forsæder, læderrat, 1-zonet klimaanlæg, elspejle med varme, elruder for, 15 tommer alufælge, AllGrip Pro-firehjulstræk med reduktionsgear, Hill Hold og Hill Descent Control.
Metallak: Fra 5.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation