Tesla sætter strøm på Tyskland

Nyt netværk af ladestationer gør det muligt for Tesla-ejere at køre fra det nordlige Holland over München til Geneve i Schweiz – helt gratis.

Godt nyt for Tesla-ejere med mod på en hurtig tur ned gennem Tyskland: I disse dage sætter den californiske elbilproducent strøm til en række ladestationer, der vil gøre det muligt at køre fra det nordlige Holland, ned gennem Tyskland for til sidst at ende i Schweiz. Turen vil både være hurtig og gratis, for er man Tesla-ejer, koster det nemlig ikke noget at benytte de nye hurtigladestationer.

Og hurtigt, det går det: Med en ladekapacitet på hele 120 kilowatt tager det blot tyve minutter at lade batteriet i en Model S halvt op. Det svarer til ca. 250 km’s kørsel. En fuld opladning, der øger rækkevidden til 500 km, klares på mindre end en time. For at udnytte tiden bedst muligt, er de nye ladestationer typisk placeret ved caféer og indkøbsteder, så man kan spise eller handle, mens Tesla’en genvinder gnisten.

Det nye netværk af ladestandere begynder nordpå i Holland (i byerne Zevenaar og Oosterhout), fortsætter ned gennem Tyskland (Wilsndorff, Bad Rappenau, Aichstetten og Jettingen) for at ramme Alperne i østrigske St. Anton og schweiziske Geneve. Dermed kan man som Tesla-ejer køre mellem knudepunkter som Köln, Frankfurt, Stuttgart og München – og stadig lave afstikkere helt til Amsterdam i Holland eller tage på skiferie i alperne uden risiko for at køre tør for strøm.

Det tager kun 20 min. at lade en Model S halvt op med Teslas nye hurtigladestationer.
Det tager kun 20 min. at lade en Model S halvt op med Teslas nye hurtigladestationer.

Ifølge Tesla vil halvdelen af Tysklands befolkning ved udgangen af marts kunne nå en gratis hurtigladestation på en fuldt opladet Tesla S med den mindste batteripakke (svarer til en rækkevidde på 320 km). Inden årets udgang vil det gælde for alle tyskere. Dermed har Tesla skabt et logistisk brohoved for deres elbiler på Europas største og vigtigste bilmarked – og samtidig skabt sig et forspring i forhold til ikke mindst den tyske bilindustri, der endnu er langt fra at kunne præsentere et reelt alternativ til den californiske elbil. Det skal blive spændende at se, hvem der vinder kapløbet om at gøre elbilen til allemandseje…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here