Tesla tæt på forbud i Sverige

Trådløs opdatering af auto-pilot kan udgøre fare, vurderer de svenske myndigheder. Tesla har været tæt på at få salget midlertidigt indstillet i Sverige.

Transportstyrelsen i Sverige har gennem lang tid overvejet muligheden for at bruge den såkaldte artikel 29 i EU’s regler for trafiksikkerhed på Teslas Model S, selvom den allerede er typegodkendt i Holland, ligesom Teslas andre modeller.

Brugen af artikel 29 kunne medføre et midlertidigt forbud mod salg af Tesla-biler – men den californiske elbilsproducent slipper med skrækken.

Truslen er opstået, fordi Teslas opdateringssystem ifølge Transportstyrelsen i Sverige kan føre til, at der kommer selvkørende biler på vejene, som kan udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko.

Årsagen er, at styresystemerne i Teslas biler bliver opdateret trådløst uden om myndighedernes kontrol. I øjeblikket er Tesla det eneste bilmærke, som opdaterer sine styresystemer på denne måde, men sagen er interessant, fordi flere bilmærker ventes at benytte samme mulighed for løbende opdateringer som Tesla.

Kørte galt med auto-pilot system
Når den svenske Transportstyrelse har haft et negativt øje på Teslas trådløse opdateringer, skyldes det, at styrelsen i 2015 blev kontaktet af en person, der var kørt galt under en test af Teslas selvkørende system.

Herefter tog Transportstyrelsen kontakt til de hollandske myndigheder, hvor Teslas biler er blevet typegodkendt til alle EU-lande.

Her advarede man fra svensk side om mulige sikkerhedsrisici ved Teslas Autopilot-system, fremgår det af en mail fra 27. november 2015, som Svenska Dagbladet har fået indsigt i.

Siden sagen startede i 2015 har de svenske myndigheder været i kontakt med både hollandske myndigheder, Tesla og EU om problemstillingen, dog uden held. Blandt andet henviser Tesla til, at bilen allerede er typegodkendt i Holland.

Selvom typegodkendelsen kun skal udføres i et enkelt EU-land, før en bil kan sælges i hele EU, skal bilproducenten ifølge de svenske myndigheder udvide typegodkendelsen, hvis der bliver foretaget ændringer på bilen, som kan have indvirkning på sikkerheden.

Denne procedure bliver ikke fulgt af Tesla, og derfor har Transportstyrelsen i Sverige altså overvejet at benytte sig af artikel 29, der i praksis vil medføre et salgsforbud mod nye biler.

Igår valgte den svenske Transportstyrelsen så at afslutte sagen, fordi ”vi vurderer, at risikoen for ulykker med Autopilotsystemet er blevet mindre”, som Anders Gunneriusson fra Transportstyrelsen udtrykker det. Sker der en ulykke med en Teslas AutoPilot-system i Sverige, vil Styrelsen dog genåbne sagen.

FAKTA: Artikel 29

Artikel 29 henviser til EU-regler for trafiksikkerhed.

Artikel 29 giver medlemslandene ret til at stoppe salg af biler, selvom de er typegodkendt, hvis bilmodellerne udgør en sikkerhedsrisiko.

Når først en bil er godkendt i et EU-land, gælder denne typegodkendelse normalt i hele EU og i hele bilens levetid.

Kilde: Ingeniøren/Svenska Dagbladet

Læs også: Sådan tjener Tesla mere end konkurrenterne

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here