TEST: 500X er den bedste Fiat i mange år

BILTEST: Fiat får noget tiltrængt X-faktor med crossoveren 500X, der på alle måder er nøjagtig så rund, blød og charmerende, som den ser ud.

Hvilken bil?
Fiat 500X er italienernes store satsning i den kompakte crossover-klasse, der er den mest hypede og hurtigst voksende i Europa. For Fiat er den afgørende i fabrikkens forsøg på endelig at få succes med andet end små og billige biler som Fiat 500, Panda og Punto. Det snedige ved 500X er, at alle de singler, der først forelsker sig i den nuttede Fiat 500 og derefter i en kæreste, nu har den perfekte Fiat, når der også skal være plads til børn og barnevogn. Her tester vi den forventede bestseller med forhjulstræk, 140 hestes turbobenziner og Popstar-udstyr til 274.000 kr. inkl levering.

Vidste du at?
Det er fristende at kalde 500X for Fiats ‘redningskøretøj’. Italienerne har ganske vist overtaget amerikanske Chrysler for en slik, men det kniber med indtjeningen og modelprogrammet har en høj gennemsnitsalder. Her kommer Fiat 500X ind i rollen som frelseren, der både kan lokke nye kunder i butikken og øge profitten. Det sidste bliver lettere af, at 500X deler teknik med søsterbilen Jeep Renegade. Forskellen består i, at Renegade er en lille bjergged med ægte klatreegenskaber, mens 500X mest skal sælges som en ‘cityjeep’ med forhjulstræk. Firehjulstræk og rustik offroadlook kan dog tilkøbes.

Hvordan er førerpladsen?

Glem alt om ‘gorilla-syndromet’, der engang plagede italienske biler – i 500X sidder selv store skandinaver med det rigtige forhold mellem rat, sæde og pedaler.

Udsynet er højt og godt gennem store rudepartier, og her er fornuftigt med aflæggeplads. Flere detaljer og stilelementer som runde betjeningsgreb og karrosserifarvet handskerum sender en venlig hilsen til den lille charmetrold Fiat 500, som 500X så gerne vil læne sig op af. Kun de meget gnidrede instrumenter og de alt for brede eger på det ellers lækre læderrat udløser minusser i karakterbogen.

Hvordan opleves kabinen?
De bløde former får måske Fiat 500X til at se lidt nuttet og feminin ud, men med en bredde på 180 cm er den faktisk en bredskuldret fyr. Det mærkes i kabinen, hvor der er fin plads til isser og albuer. På bagsædet kniber det med benpladsen, men 500X er trods alt også kun 425 cm lang. Bagagerummet kan til gengæld måle sig med de fleste biler i Golf-klassen, så praktisk sans har den stilsikre italiener også. Finishen er knap så skudsikker. Øverst på instrumentpanelet er plasticen fed og lækker, men længere nede bliver den hård og billig. Grundlæggende virker 500X dog solidt skruet sammen.

Er sikkerheden i orden?
Det kommer an på, hvilke krydser du sætter i udstyrslisten: Med Popstar-udstyr mangler både automatisk nødbremse og vognbaneassistent, og så får 500X kun tre ud af fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Det ser skidt ud, men kigger man på evnen til at beskytte passagerer i kollisioner, er 500X faktisk en solid rejsekammerat. Både i frontal- og sidekollision er bilen stærk og stabil, og selv den svære kunst at beskytte mod piskesmæld ved påkørsel bagfra mestrer 500X. At nødbremse er ekstraudstyr er dog fedtet i en moderne bil til 274.000 kr. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Blødt og komfortabelt – nærmest som en fransk Citroën.

En gang var Fiat lig med sportslige køreegenskaber al dente, men 500X fortsætter en efterhånden mangeårig Fiat-tradition med fjedre, der minder mere om udkogt pasta.

I en højbenet crossover giver det dog både mening og en udmærket komfort, men undervognen kunne godt stramme sig mere an, så vi slap for den lidt hoppende kørestil på ujævnheder. Og det gør fjedrene faktisk, hvis man presser 500X hårdt. Sportslig bliver 500X aldrig, men styringen er tilpas præcis og neutral, når det gælder. Dermed placerer 500X sig køremæssigt mellem den uinspirerede Renault Captur og skarpe Mini Countryman.

Hvordan er motoren?
Fiats 1,4 liters MultiAir turbobenziner findes i et utal af versioner og plejer at gøre det glimrende. Det gælder ikke helt i 500X, hvor maskinen konsekvent tøver med at tage gassen.

Det kræver mindst 2.000 omdrejninger og en lille kunstpause, før alle 140 heste vågner, men så har 500X også et passende kraftoverskud.

Tendensen til at tøve kan afhjælpes ved at vælge køreprogrammet ‘Sport’, der til gengæld øger tørsten. Med tunge, bløde og lidt lange bevægelser passer gearskiftet fint til 500X’s tilbagelænede karakter.

Passer prisen?
Ja. Fiat 500X er måske ikke en luksusbil, men den tilbyder livsstil for alle pengene, og den slags koster ekstra. Nøjagtig som lillesøster 500 befinder 500X sig i den dyre ende af sin klasse, noget over sin billigste rival Renault Captur men fortsat et pænt stykke under den dyreste, Mini Countryman. Popstar-udstyret er næsten komplet, og for 10.000 kr. får du navigation, klimaautomatik og nøglefri betjening – det er billigt. Til gengæld er det tarveligt, at du skal betale 15.000 kr. for en sikkerhedspakke for at få automatisk nødbremse.

Er der alternativer?
I den billige ende koster den mindre, men lige så rummelige Renault Captur med 120 turbobenzinheste, automatik og navigation 233.000 kr. Mazda CX-3 med 120 hk er det sportslige alternativ til 244.000 kr., mens Nissan Juke DIG-T er decideret hidsig med frøøjne og hele 190 hk til 260.000 kr.. Mini Countryman Cooper med 122 hk følger 500X til dørs, når det gælder livsstil og overhaler på køreegenskaber, men koster også 339.000 kr. Endelig er Honda på vej med en udfordrer i form af HR-V til priser fra 264.000 kr.

KONKLUSION:
For: Stil, stil, stil og komfort.
Imod: Tøvende motor, hoppende affjedring.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Fiat-fans kan ånde lettet op: 500X skal nok blive en fortjent succes med sin overbevisende kombination af vellykket design og gode allround-egenskaber. Vi giver fire store stjerner og et begejstret ‘bravissimo’ til den bedste Fiat i lang tid.

FAKTA: Fiat 500X 1,4 MultiAir Popstar

Vejl. pris, inkl. lev.: 274.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.660 kr.
Garanti (rust/mekanik): 6/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 3
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 16,7 km/l
Forbrug i test: 13,2 km/l
Længde/bredde/højde: 425/180/160 cm
Bagagerum: 350 liter
Vægt: 1.350 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 140 hk/230 Nm
0-100 km/t: 9,8 sek
Topfart: 190 km/t

Særligt standardudstyr, Popstar:
Aircondition, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart multifunktionslæderrat, 17” alufælge, splitbagsæde, fartpilot, tågelygter med kurvelys, elektrisk p-bremse, start-stop automatik, radio med 5” trykskærm og USB-stik og bluetooth, køreprogram til forskelligt underlag, kørecomputer, varme i forsæderne.

Metallak: 7.000 kr. Pakke Business med klimaautomatik, nøglefri betjening, armlæn, navigation og DAB-radio: 10.000 kr. Pakke Sikkerhed med vognbaneassistent, forward collision, blind vinkel alarm og bakkamera: 15.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Læs også test af konkurrenterne:

Mini Countryman er klassens gadedreng

Renault Captur har stilen i højsædet

Skoda Yeti er ikke spor afskyelig

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here