TEST: Renault Captur har stilen i højsædet

0

BILTEST: Renault Captur er billigste indgangsbillet til den populære klasse af mini-SUV’ere. Stilen er cool og pladsudnyttelsen god, men køreoplevelsen savner nerve.

Hvilken bil?
Renault Captur er det nye sort i bilindustrien: En kompakt ”crossover”, der ligner de enorme SUV’ere, der var så populære i 00erne, men på klædelig vis kun fylder det halve og blot nipper til brændstoffet. Teknisk er Captur nemlig en højbenet udgave af en ganske almindelig, forhjulstrukket Renault Clio og derfor kan hr. og fru Danmark pludselig få selvsikker SUV-stil for indgangsprisen 169.000 kr. Her tester vi mellemudgaven Expression med 90 hestes diesel til stadigt overkommelige 221.000 kr.

Vidste du at?
Kompakte ”gadekryds” som Renault Captur, der kombinerer minibilens lave pris og beskedne forbrug med SUV’ens høje kørestilling og eventyrlystne udstråling, er verdens hurtigst voksende bilklasse. Måske fordi den på samme tid appellerer til stilbevidst storbyungdom og aktive efterlønnere, der vil skille sig ud fra mængden og løfte golftaskerne ud af bagagerummet uden risiko for et hold i ryggen. Designet står Renaults nye chefarkitekt Laurens van der Acker for – og det er han nok engang sluppet godt fra: Captur har udstråling for alle pengene.

Hvordan er førerpladsen?

Du sidder cirka 10 cm højere i Renault Captur end i en Clio, og det gør hele forskellen: Oversigten over trafikken bliver væsentligt bedre og du føler dig overlegen og tryg i dit hævede førersæde.

Som i Clio er betjeningen enkel og overskuelig, fordi sekundære funktioner som radio og navigation betjenes på en trykfølsom skærm. Kørestillingen har det helt rigtige forhold mellem sæde, pedaler og rat, men desværre savner vi sidestøtte i de svampede sæder.

Hvordan opleves kabinen?
Den høje siddestilling giver ikke kun overblik, men letter også ind- og udstigning. Fordi man sidder mere opret bliver benpladsen større – især på bagsædet er Renault Captur væsentligt mere gæstfri end den Clio, som den er baseret på. Længdejusterbart bagsæde øger fleksibiliteten, og bagagerummet er stort og let at læsse med sin ekstra højde.

Ved første blik er interiøret nydeligt og det er en sjov detalje, at du kan skifte sædebetrækket. Plasticen er dog stenhård over alt, og det giver smarte Captur en lidt skrabet finish.

Er sikkerheden i orden?
Sikkerhedsmæssigt er Renault Captur en blandet landhandel. Grundlæggende er det en solid bil, der har scoret samtlige 5 stjerner i Euro NCAPs crashtest. Særligt frontaltesten er tilfredsstillende – her beskytter Captur sine passagerer optimalt. Til gengæld har Renault sparet gardinairbags væk til fordel for høje sideairbags, der kun beskytter forsædepassagererne, og i pæletesten belastes chaufførens brystparti ganske voldsomt. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Sikkert og forudsigeligt – og oui, det er omtrent så kedeligt som det lyder. Hvor der er køreglæde i den lavere Clio, er køreoplevelsen steril i Captur. Den bastante affjedring har svært ved at filtrere skarpe ujævnheder fra, styringen savner feedback fra underlaget og presser du Captur, kvitterer den konsekvent ved at understyre og lægge al vægt på forhjulene.

Captur er flink til at holde kursen på motorvej, men vi savner noget finere fransk køreglæde, der kunne få os til at udstøde et begejstret oh la la. Captur får os til at nøjes med et indifferent comme ci, comme ca…

Hvordan er motoren?
Glimrende. Renault er skrappe til dieselmotorer og den lille 1,5 turbodiesel skuffer ikke, men har tilpas trækkraft og er ganske støjsvag oppe i fart. Dog knurrer den mere under acceleration i Captur end vi husker det fra andre modeller med samme motor – og når den sejtrækker ved lave omdrejninger, summer kabinen af resonanser. I øvrigt en svaghed som den deler med sin direkte rival, Peugeot 2008 med tilsvarende dieselmotor. Til gengæld er gearskiftet i Captur mere præcist end i 2008.

Passer prisen?
Prisen er stærk – faktisk er Renault Captur den billigste indgangsbillet, hvis du vil være medlem af klubben for hotte mini-SUV’ere. Basis-udgaven af Captur med Renaults fine, tre-cylindrede turbobenziner fås faktisk helt ned til 169.000 kr. – og den mangler kun aircondition til 11.000 kr. Testbilen med diesel og det ganske omfattende Expression udstyr er også stærkt prissat til 221.000 kr. – her har konkurrenterne svært ved at være med.

Er der alternativer?
Peugeot 2008 med 92 hestes Hdi-diesel og det lidt mere skrabede Active udstyr til 233.000 kr. er 12.000 kr. dyrere end Captur – og merprisen kan endda øges til 37.000 kr., hvis Peugeots intropris udløber. Opel Mokka med en kraftig 130 hestes diesel ser dyr ud til 327.000 kr., mens Nissan Juke 1,5 dCi Acenta er det frække alternativ til 214.000 kr. Det er en en særdeles stærk pris, ikke mindst fordi Juke er veludstyret og kører med en 110-hestes udgave af Renault-dieselmotoren i Captur. Så er du fan af frøøje-design, er Juke værd at overveje.

Konklusion:
For: Stilsikker, praktisk og stærkt prissat.
Imod: Flade køreegenskaber og flade forsæder.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Renault Captur har både stilen og de praktiske kvaliteter, der gør den til en trendsætter for en ny og spændende klasse af kompakte crossovers. Forsæderne, finishen og køreoplevelsen er til den flade side, men til prisen har Renault Captur kvaliteterne til at blive bestseller i en boomende bilklasse.

Læs også testen af rivalen: Peugeot 2008 giver livsstilen et lift

FAKTA: Renault Captur dCi 90 Expression

Vejl. pris, inkl. lev.: 221.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 27.0 km/l
Forbrug i test: 21,3 km/l
Længde/bredde/højde: 412/178/157 cm
Bagagerum (min/max): 377/1.235 liter
Vægt: 1.245 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter turbodiesel
Effekt: 90 hk/220 Nm
0-100 km/t: 13,1 sek
Topfart: 171 km/t

Særligt standard udstyr (Expression):
Aircondition, nøglefri betjening, el-ruder for og bag, el-spejle med varme, multijusterbar førerplads, trykfølsom skærm til radio og kørecomputer, 16” alufælge, læderrat med betjening af fartpilot, sædevarme for, splitbagsæde med længdejustering, LED kørelys, stop-start automatik.
Metallak: 5.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation