TEST: Audi A3 Sportback er Golf-klassens diskrete duks

2

BILTEST: 3. generation af Audi A3 Sportback ligner forgængeren, men under det diskrete design er alt raffineret og forbedret, så A3 fører an i klassen for kompakte luksusbiler.

Hvilken bil?
Audi A3 er det fine medlem af VW-familiens fire-bande, der udover A3 tæller VW Golf, Seat Leon og Skoda Octavia. Bilerne benytter samme platform, motorer, gearkasser og hjulophæng. Audi skiller sig først og fremmest ud med sit klassisk diskrete Audi-design og en finish, der er tysk ”spitzenklasse” – også sammenlignet med direkte konkurrenter som BMW 1-serie og Mercedes A-klasse. Her tester vi den 5-dørs Sportback med 1,6 liters dieselmotor – den næstbilligste A3-model.

Vidste du at?

3. generation af Audi A3 Sportback er nærmest provokerende svær at skelne fra forgængeren. Det lyder kedeligt og konservativt, men kig en ekstra gang på bilen og nyd det gennemført smagfulde og langtidsholdbare design.

Proportionerne er perfekte og kabinen forkæler passagererne med fuldfed finish. Med den nye MQB modul platform er akselafstanden forlænget med seks cm til gavn for bagsædepladsen, og samtidig har Audi A3 Sportback smidt over 100 kg. Det mærkes på den gode måde.

Hvordan er førerpladsen?
Helt i særklasse. Forholdet mellem sæde, rat og pedaler er optimalt, og gør det let for både høj og lav at finde en komfortabel kørestilling. Betjeningen er overskuelig med krystalklare instrumenter og ganske få knapper i midterkonsollen til ventilationsanlægget. Det enkle look skyldes, at radio, navigation og kørecomputer styres via en skærm, der elegant popper op af instrumentpanelet. Du styrer menuerne med tryk- og drejeknapper bag gearstangen, og det er til gengæld omstændeligt. Men knapperne er – som alt andet i kabinen – utroligt lækre at se på og røre ved.

Hvordan opleves kabinen?
VW-koncernens nye MQB-platform giver 6 cm ekstra akselafstand, og de gør en positiv forskel på bagsædet, der nu er ganske komfortabelt for to voksne. Hvad angår plads er Audi A3 Sportback dog klart den mindste sammenlignet med søsterbilerne Golf, Leon og Octavia – stemningen er mere intim og eksklusiv i A3, og det er selvfølgelig et bevidst valg. Også bagagerummet på 380 liter er blevet en smule større. Alt i alt fungerer Audi A3 Sportback fint som lettere luksuriøs hverdagsbil for familien med to voksne og to store børn.

Er sikkerheden i orden?
Helt i top. Audi A3 Sportback scorede fem af fem stjerner i Euro NCAP testen og klarede turen i ”torturkammeret” uden at få nævneværdige ridser i renommeet. Karrosseriet er stærkt, airbags og selestrammere virker perfekt, og beskyttelsen mod piskesmæld er også god. Faktisk kom A3 ud af testen med en totalscore på 88 pct, hvilket placerer den blandt de bedste i klassen. Læs mere på sikkerbil.dk 

Hvordan kører den?
Nøjagtig som søsterbilerne VW Golf og Seat Leon, og det vil sige glimrende. Der er altså ingen særlig ”Audi-køreoplevelse” og køreegenskaberne er mere neutrale end sportslige. Servostyringen er til den lette side, men A3 kan placeres på asfalten med tysk ”präzision”, godt hjulpet af en fornem retningsstabilitet. Samtidig er affjedringen blødt en smule op til fordel for komforten, og det klæder Audi’s prestige-image. A3 Sportback rammer med andre ord et flot kompromis mellem komfort og sport.

Hvordan er motoren?
VW-koncernens 1,6 liters diesel med 105 heste er en gennemført gennemsnitlig oplevelse. Den leverer, hvad du forventer af kræfter, gangkultur og støjdæmpning anno 2013, men så heller ikke mere. Både Peugeots velkendte 1,6 liters med 115 hk og især Renaults fabelagtige 1,6er med 130 hk er væsentligt mere dynamiske.

Du kan sagtens leve med den tyske TDI-diesel – ikke mindst fordi den trods alt er fair prissat – men Audi A3 Sportback lægger op til mere. De fine 1,2 og 1,4 TFSI-turbobenzinere er derfor værd at overveje i stedet for.

Passer prisen?
Ja, for med den lille dieselmotor er Audi A3 Sportback billigere end ærkerivalerne BMW, Mercedes og Volvo V40. Omvendt får du ikke noget foræret i den lille prestigeklasse, men må til lommerne, hvis du vil have noget af det lækre udstyr fra Audi-brochuren. Læderrat og 16-tommer alufælge er standard, men du skal betale for detaljer, der gør din A3 praktisk og flot som fartpilot og blanke rudelister. Alt i alt er Audi A3 Sportback dog fair prissat, og det bør være muligt at få kontantrabat.

Er der alternativer?
De direkte rivaler er BMW 116d til 323.000 kr. og Mercedes A 180 CDI til 334.000 kr. Her står Audi A3 Sportback sig godt, fordi den er billigere, rummeligere, byder på klassens fedeste finish og ubesværet følger med, når det gælder komfort og køreglæde. A3’s største udfordring kommer fra egne rækker, hvor søsterbilerne benytter nøjagtig samme teknik: VW Golf er 18.000 kr. billigere til 294.000 kr., mens der er 59.000 kr. at spare, hvis man vælger den store Skoda Octavia til 253.000 kr. Særligt interessant er Seat Leon, der til 244.000 kr. er hele 68.000 kr. billigere end A3 Sportback.

Konklusion:
For: Suveræn finish og kompetente køreegenskaber.
Imod: Uinspireret dieselmotor, udstyr koster.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Audi A3 Sportback sætter standarden for, hvor lækker en bil i Golf-klassen kan opleves. Den lille diesel lever ikke helt op til bilens potentiale, men køreegenskaberne er neutrale og komfortable. Sammen med fornuftige pladsforhold gør det A3 Sportback til vores favorit i den kompakte luksusklasse.

FAKTA: Audi A3 Sportback 1,6 TDI Attraction
Vejl. pris, inkl. lev.: 312.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 7.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Forbrug i test: 20,0 km/l
Længde/bredde/højde: 431/179/143 cm
Bagagerum (min/max): 380/1.146 liter
Vægt: 1.335 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 105 hk/250 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek.
Topfart: 195 km/t

Særligt standard udstyr:
Touchscreen betjening af radio og kørecomputer, klimaanlæg, stop-start, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, læderrat, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, ratbetjening af cd-radio, USB og Bluetooth, kørecomputer, splitbagsæde, tågeforlygter med drejelys, hill hold, automatisk lys, regnsensor, 16” alufælge.
Metallak: 7.500 kr. Alulook i kabinen: 1.700 kr., blanke rudelister: 3.900 kr., bluetooth: 7.300 kr., fartpilot: 6.500 kr., xenon-lygter og LED-baglygter: 17.000 kr, tagræling: 6.400 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Læs relaterede tests:
Seat Leon – Golf-familiens vindertype

VW Golf 7 – mere perfekt end passioneret

Mercedes A-klasse – overbevisende men dyr

BMW 1-serie – 116d gør det til en sport at spare

[email protected]

2 KOMMENTARER

  1. Jeg er ejer af en Audi A3 TDIe fra 2012 og kan kun bekræfte, at det er en dejlig bil, men eventuelle købere skal blot være klar over, at den drikker rigtig meget diesel.
    Min Audi har 105 heste og er den økonomiske e-udgave, men på landevej med en passager, tomt bagagerum, medvind, ingen sædevarme og morfarkørsel kan den lige præstere 19 km pr. liter, selvom den er sat til 27. Ifølge FDM – bladet er Audi A3 den bil med største negative afvigelse fra fabriksoplysningerne.
    Jeg kender flere A3-ejere, som har samme oplevelse.
    Dejlig bil, men hvis du pendler langt, bør du tænke dig om, før du skriver under på slutsedlen.

  2. Vælg nu en TFSI – ikke under 1.4 👍🏻 Dem kan du sagtens holde på 22 km/l med fartpilot på 80 km/t. Jo større motor, jo mere overskud 😁

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation