TEST: Baleno – det sikre valg i miniklassen

BILTEST: Suzuki Baleno byder på overraskende god plads og avanceret sikkerhedsudstyr, der normalt hører større biler til.

Hvilken bil?
Suzuki Baleno er en ny 5-dørs hatchback, der byder konkurrenterne op til dans i den mest populære bilklasse i Danmark, minibilerne, som er en skostørrelse over mikro’erne. Suzuki Baleno er større men lettere end Suzukis andet bud i miniklassen, den populære Swift. Baleno koster fra 139.000 kr. inklusive levering, og her får du et pænt udstyr med i prisen, for eksempel aircondition, men for bare 5.000 kr. mere kan du få testbilen med Active-udstyr, der blandt andet omfatter avanceret sikkerhedsudstyr som radarstyret automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot. Lægger du 20.000 kr. mere kan du få Baleno med en ny tre-cylindret turbomotor med 112 hk.

Vidste du?
Suzuki Baleno er en helt ny konstruktion fra den lille japanske fabrik, der også producerer motorcykler. Alene den nye platform, som er den stærkeste og letteste Suzuki har udviklet til dato, vejer 30 kg mindre end Suzukis anden mini, Swift. Totalt vejer Baleno blot 965 kilo og er dermed 70 kg lettere end Swift og en af miniklassens absolut letteste, hvilket gavner brændstofforbruget. Samtidig er styrken og stivheden i den nye konstruktion øget, hvilket øger sikkerheden ved kollision og gavner køreegenskaberne.

Hvordan er førerpladsen?
Et godt sted at være. Finish og materialer er på et gennemsnitligt niveau med en del hård plast, men typisk Suzuki sidder alt logisk og virker godt i hverdagen. Treenigheden sæde, rat, pedaler tilgodeser både små og store, og vi fremhæver gearskifte og kobling, som fungerer rigtig godt og letgående.

Der er noget god gammeldags ærlighed over den måde, det hele fungerer på – ingen dikkedarer og fancy løsninger.

Eneste minus er den trykfølsomme skærm, som er fra Blaupunkt. Den fungerer trægt og er tydeligvis et fremmedelement i instrumentbordet til 8.000 kr. ekstra.

Hvordan opleves kabinen?
Særdeles rummelig for klassen. Motorrummet er reduceret til gavn for pladsen i kabinen, og den lange akselafstand på 252 cm, ni cm mere end Swift, sikrer rigtig god benplads på bagsædet, hvor tre voksne godt kan klemme sig ind på en kortere tur. Passagerer over 180 cm skal dog passe på hovedet i kabinens sider. Samtidig har Baleno – blandt andet takket være et pladsbesparende baghjulsophæng – også klassens største bagagerum på 355 liter med et ekstra rum under gulvet.

Er sikkerheden i orden?
Ja og mere til.

Med avanceret sikkerhedsudstyr som radarstyret automatisk nødbremse helt op til 160 km/t og adaptiv fartpilot som standard undtagen på basisudgaven, når Suzuki Baleno et nyt niveau for miniklassen.

Baleno har sikkerhedsudstyr, der ikke engang kan tilkøbes hos de fleste konkurrenter som ekstraudstyr. Baleno er også den første bil i miniklassen, der har været udsat for den nye skrappere 2016 Euro NCAP crashtest, og Active og Exclusive-varianterne klarede testen til 4 store stjerner ud af 5 mulige, mens basismodellen Comfort uden sikkerhedsudstyret fik 3 stjerner. Baleno fik dog lidt skrammer i den krævende pæletest. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
So so. Baleno er ikke så køreglad som Swift, selv om den er 70 kg lettere. Fjedrene er noget blødere, og det sikrer fin komfort for en familie med far, mor og to børn på bagsædet. Styrestøjet er klassisk Suzuki, fristes vi til at sige. Den melder ikke så villigt tilbage til føreren om forhjulenes bevægelser over asfalten. Især når man kører ligeud, har man en lidt ‘død’ fornemmelse i rattet, og man skal hele tiden korrigere for at holde retningen på lande- og motorvej. Ved store drej på rattet er der til gengæld kraftig selvopretning på styretøjet, og Baleno har fordel af en lille vendediameter. Det er handy ved parkering og bykørsel.

Hvordan er motoren?
Fin fin. Testbilens 4-cylindrede og finpudsede Dualjet-motor uden turbo gør et glimrende stykke arbejde ude foran. De 90 hk arbejder afdæmpet og frem for alt nøjsomt med en tilfredsstillende trækkraft, og efter vores mening er der ikke grund til at smide 20.000 kr. ekstra for Boosterjet-udgaven med turbo og 112 hk. I testugen nåede vi et snit på 20,4 km/l uden særlige anstrengelser. Absolut imponerende i forhold til det opgivne forbrug på 23,8 km/l, og vi tillader os at tvivle på, at Boosterjet klarer det lige så godt: Erfaringen er, at de små 3-cylindrede turbomotorer oftest ikke når i nærheden af det opgivne forbrug.

Passer prisen?

Ja. Vi vover endda pelsen og kalder Suzuki i Active-udgaven til knap 144.000 kr. inkl. levering et godt tilbud i mini-klassen med masser af plads, komfortudstyr og avanceret sikkerhedsudrustning.

Merprisen for den omfattende sikkerhedspakke er kun 5.000 kr. i forhold til billigste Comfort-udgave. Det gør basismodellen uinteressant. Bruger du til gengæld 20.000 kr. ekstra på Exclusive udgaven, får du udstyr som klimaanlæg, bi-xenonlys, bakkamera, nøglefri start, 7″ touchskærm ned navigation og 16″ alufælge. Også et godt tilbud.

Er der alternativer?
Ja, der er mange gode tilbud i miniklassen, men alle kommer til kort over for Balenos sikkerhedsudstyr. Vi vil dog fremhæve et par gode alternativer til Baleno: Peugeot 208 er og bliver en af de flotteste og mest velkørende biler i miniklassen, og der er konstant attraktive kampagnetilbud at få. Fx lige nu med 100 hk turbodiesel til samme pris som testbilen. Og så er der en ‘gammel traver’ i form af Ford Fiesta, som vi aldrig bliver træt af at fremhæve for sin fine turbomotor og sjove køreegenskaber. Den nye Opel Corsa er også en fremragende minibil. Men…ingen af dem har Suzuki Balenos avancerede sikkerhedsudstyr.

Konklusion:
For:
God plads, meget udstyr, avanceret sikkerhedspakke, 3 års garanti
Imod: Lidt kedelige køreegenskaber, finish og materialer halter
Hvilken bil siger:
Stjerner4
Med Baleno viser Suzuki, at de mener det seriøst i miniklassen. Udstyret og pladsforholdene er blandt klassens absolut bedste, og det avancerede sikkerhedsudstyr der sætter ny standard for klassen, sikrer en stor fjerde stjerne.

Læs også tests af konkurrenterne:

Mere tryk på begejstringen i Hyundai i20

Genial Jazz med et strejf af blues

Opel Corsa i vellykket comeback 

Nissan Note – mini med maximal plads 

Fornuften fører an i Skoda Fabia 

Faceliftet Yaris vender stærkt tilbage 

VW Polo er stadig klassens alfa-han 

Renault Clio forfører med stil og komfort 

Peugeot 208 genfinder køreglæden 

FAKTA: Suzuki Baleno Dualjet 1,2 Active

Vejl. pris, inkl. lev.: 144.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 4
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l
Forbrug i test: 20,4 km/l
Længde/bredde/højde: 400/175/147 cm
Bagagerum (min/max): 355/ 1085 liter
Vægt: 965 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter, benzin
Effekt: 90 hk/120 Nm v. 4400 omdr/min.
0-100 km/t: 12,3 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:
Aircondition, el-sideruder for, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle med varme, læderrat med betjening af cd-radio, elruder og elspejle, LED-kørelys for og bag, sædevarme, bluetooth og USB-indgang samt adaptiv fartpilot og fartbegrænser og automatisk nødbremse.
Metal- og pearllak: 4.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here