TEST: Grand C4 Picasso er stor ‘haute carture’

BILTEST: Citroën Grand C4 Picasso hæver overliggeren for mellemklasse-MPV’er. Merprisen på blot 10.000 kr. for to ekstra sæder gør den til en storfamiliefavorit.

Hvilken bil?
Citroëns Grand C4 Picasso er en forhjulstrukket MPV med plads til 7-personer – og altså to sæder mere end ’lillebror’ uden ’Grand’ til 5 personer. Bilen har især fortil et futuristisk look skabt af designer Frederic Soubirou. Rummelighed, plads og fleksibilitet i kabinen er imponerende. Her tester vi bilen med udstyrsniveau ’Intensive’, 114-hestes dieselmotor og 6-trins manuelt gear til en pris på 361.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?
Grand C4 Picasso er stor – rigtig stor. Faktisk et par centimeter større end Citroëns hidtil største MPV, C8, der udgik af modelprogrammet i 2012. Akselafstanden er 284 cm – den største i klassen – og 11 cm længere end den tidligere Grand C4 Picasso. Det giver en fleksibel kabine med fantastisk meget plads på både 2. og OK forhold på 3. sæderække. Bilens udvendige længde på 459 cm er dog bibeholdt.

Hvordan er førerpladsen?
Her kan man fornøje sig time efter time. Panoramaforruden giver udsyn og spreder lys og glæde, læderrattet er lækkert og herfra styres mange funktioner, sæderne er gode med armlæn og ikke mindst får man en helt ny oplevelse med to touch-skærme. En 7” skærm hvorpå man styrer musik, navigation, varme, telefon mm. På en 12” skærm får man informationer om kørslen.

Væk er stort set alle almindelige knapper og kontakter. Efter lidt tilvænning fungerer det rigtig godt, og man kan holde øjnene på vejen. Eneste ønske; gearstangen op i instrumentbordet, merci…

Hvordan opleves kabinen?
Den har fået et løft i forhold til forgængeren. Finishen er alt andet end fransk – og det er en kompliment. Støjdæmpningen er tilmed fornem. Indretningsmulighederne er utallige. Her kan alle finde sig tilrette i deres eget lille hjørne af ’bussen’, som ungerne kalder den. Grand C4 Picasso er også populær hos de mindste, fordi udsynet er betagende og flybordene praktiske. Fem voksne har også al den plads, de behøver. Bagsæderne kan længdejusteres og ’tiltes’ bagover i hvileposition og foldes som et biografsæde for at lette adgang til 3. sæderække.

Er sikkerheden i orden?
Grand C4 Picasso sikrede sig et godt overordnet resultat og samtlige 5 stjerner i Euro NCAP crashtesten. Blandt andet har bilen et ægte gardinairbagsystem i hele kabinens længde. Det overordnede resultat skæmmes dog af en svag performance i den kradsbørstige pæletest, hvor bilen kastes sidelæns ind i en søjle. PSA har haft 4-5 år til at rette op på denne svaghed, da den også var gal for forgængeren i 2009-testen. Endelig hører den store C4 Picasso heller ikke til de venligste overfor fodgængere. Se mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?

Den er stor som en minibus men kører bestemt ikke som en. Masser af aluminium i den nye EMP2-platform gør bilen over 100 kilo lettere end forgængeren og samtidig sørger en opstrammet affjedring for, at man ikke vugger og gynger af sted som i forgængeren.

På trods af størrelse og vægt er der nu lidt ‘drivers car’ over Grand C4 Picasso. Testbilen var udstyret med 6-trins manuelt gear, som er lidt for ’knoklet’ og slet ikke på fx Honda-niveau. Gearingen ligger, så landevejskørsel er nødt til at foregå i 5. gear. Det er ikke hensigtsmæssigt.

Hvordan er motoren?
Citroëns 1,6 liters diesel er en gammel kending, men den føles på ingen måde bedaget. I nyeste trim har den 114 heste, der gerne både trækker og galoperer lydløst og kultiveret. Med et moment på 270 Nm er der tilstrækkeligt med kræfter allerede fra 1500 omdrejninger/min, hvor indikatoren beder dig skifte gear, men i den store udgave af C4 Picasso nærmer motoren sig grænsen for ydeevnen med passagerer på alle sæder – uden at det når at blive anstrengt. På brændstofsiden var vi langt fra de opgivne 25 km/l. efter EU-normtallet.

Passer prisen?
Tjo. Med Grand C4 Picasso har Citroën taget MPV’en et skridt videre end mange konkurrenter, der byder på en langt mere ’busagtig’ køreoplevelse. Samtidig serverer franskmændene en række unikke løsninger, et flot, futuristisk design og en veludviklet undervogn. Kan man ’nøjes’ med ’Seduction’-udstyr – som også er flot – kan man spare 32.000 kr. Merprisen for de 2 ekstra sæder er blot 10.000 kr. i forhold til den 5-personers C4 Picasso – svært at modstå.

Er der alternativer?
Direkte konkurrenter med 7 sæder, er der nok af. Vi nævner i flæng: Renault Grand Scenic, Toyota Verso, Kia Carens, Opel Zafira, VW Touran, Peugeot 5008 og Ford Grand C-Max. De fleste er billigere, men Citroën Grand C4 Picasso har med den nye model også flyttet overliggeren i klasse, hvad angår plads, udnyttelse og fleksibilitet. VW Sharan og Ford S-Max i klassen over må kigge sig nervøst i bakspejlet. De koster 100-135.000 kr. mere – med noget mindre udstyr.

Konklusion:
For:
 Design, køreegenskaber, mere rummelig end konkurrenterne
Imod:  Dyrere end de fleste konkurrenter, forbrug, kun 2 års garanti
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Hele (stor)familien vil nyde pladsen, fleksibiliteten og udsigten som sætter ny standard for klassen og alt i alt retfærdiggør den højere pris i forhold til konkurrenterne. Sammen med lillebror med 5 sæder er Grand C4 Picasso den nye frække dreng i MPV-klassen.

Læs også: Test af den 5-personers C4 Picasso

FAKTA: Grand Citroën C4 Picasso e-HDi 115 Intensive
Vejl. pris, inkl. lev.: 360.670 kr.
Anslået kontantrabat:* 12.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.040 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 25,0 km/l, 105 gr. CO2/km
Forbrug i test: 16,1 km/l
Længde/bredde/højde: 460/183/164 cm
Bagagerum (min/max): 277/1.709 liter
Vægt: 1.610 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 114 hk/270 Nm
0-100 km/t: 12,1 sek.
Topfart: 189 km/t

Særligt standard udstyr (Intensive):
Nøglefri betjening, navigation og kørecomputer, dobbelt skærmbetjening med 7” touchscreen og 12” HD-skærm til visning af bl.a. hastighed, 2-zonet klimaanlæg, p-sensor bag, stop-start, fartpilot, regnsensor, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, læderrat, LED kørelys, 3 separate bagsæder, 2 ekstra bagsæder, tågeforlygter med drejelys, 16” alufælge.
Metallak: 7.000 kr., ETG6 aut. gear koster 10.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

2 Kommentarer

    • Hej Kenneth. Hvilkenbil kører ikke alle biler gennem nøjagtigt samme testcyklus, når vi måler brændstofforbrug, men måler over flere hundrede kilometers kørsel, der inkluderer by-, landevejs- og motorvejskørsel. Der vil altså være variationer og for den pågældende Grand C4 Picasso var der også koldt i testperioden, lige som bilen kørte på vinterdæk – begge forhold, der typisk påvirker forbruget negativt. Omvendt er den store forskel mellem den lovede brændstoføkonomi og den, som vi måler, ganske typisk – selv om vi altid måler over blandet kørsel, holder os tæt til hastighedsgrænserne og i det hele taget bestræber os på at køre så ‘normalt’ som muligt, er det sjældent at vi er bare i nærheden af fabrikkernes lovede forbrugstal. En oplevelse, som jeg ved mange andre bilmedier og testkørere deler med hvilkenbil.dk. Når det er sagt, kan du helt sikkert reducere forbruget ved at køre ekstrem sparekørsel med meget tidligere gearskift og overvejende lange køreture ad landeveje – vi mener bare ikke, at et sådant køremønster vil give et realistisk indtryk af bilernes reelle forbrug. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here