TEST: Ingen midtvejskrise for Audi A6

4
821

BILTEST: Et facelift med ultrasparsommelige motorer gør Audi A6 til et luksuriøst landevejslokomotiv med lavt forbrug.

Hvilken bil?
A6 er Audis veletablerede indslag i ‘direktørklassen’, hvor arvefjenderne også kommer fra Sydtyskland og hedder BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Audi A6 adskiller sig ved at være forhjulstrukket, men kan også fås med Quattro-firehjulstræk. I begyndelsen af 2015 fik A6 et midtvejs-facelift med xenon-lys foran, LED-kørelys for og bag og skarpere kanter på Audi’s enorme Weber-grill af en front. Vigtigste nyhed er dog optimerede motorer, der med betegnelsen Ultra kører særligt langt på literen. Her tester vi flådeejerfavoritten 2,0 TDI med 190 hk og 7-trins S-tronic automatgear med dobbeltkobling.

Vidste du at?
Audi A6 har traditionelt haft godt fat blandt direktører og andre købestærke bilejere, og fjerde generation fra 2011 sælger da også bedre end nogensinde. Sidste år blev der solgt 1.113 A6 herhjemme – mere end dobbelt så mange som BMW 5-serie, der måtte se sig grundigt overhalet med et salg på 486 styk. Kun Mercedes E-klasse sælger bedre: Godt hjulpet af taxavognmændene blev det til 1.269 biler. Teknisk deler A6 platform med luksusbilen A7 og låner flere designdetaljer fra Audis topmodel, limousinen A8.

Hvordan er førerpladsen?

Hvis BMW er weltmeister i at lave funktionelle førerpladser, er Audi i en klasse for sig, når det gælder om svært definerbare begreber som finish og kvalitetsindtryk.

A6 er ingen undtagelse, men forkæler sin chauffør med gode sæder, lækre materialer og nogle samlinger, der kun laves lige så pertentligt og overbevisende hos Lexus. Her er masser af plads, perfekt ergonomi og tydelige instrumenter i flot 3D-stil. Og modsat mange andre biler fra VW-koncernen er der intet, der knirker eller rasler i A6-kabinen. Audi A6 er en dyr bil – og sådan føles den også.

Hvordan opleves kabinen?
Stor og rummelig – især i bredden, hvor A6 måler 187 cm over skuldrene. Bagsædet er også gæstfrit, men typisk for den konservative luksusklasse bruges en del af den ellers imponerende længde på knapt fem meter på alt fra tykt polstrede sæder til langsplacerede motorer. Derfor er der faktisk mere benplads på bagsædet i mindre biler som VW Passat og Skoda Superb. Historien er den samme i bagagerummet, hvor tæppeklædte hjulkasser og en elegant faldende bagrude sætter form over funktion og design over plads. Men flot og lækkert er det – som det skal være i denne klasse.

Er sikkerheden i orden?
I 2011 scorede Audi A6 topkarakteren fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Testen er siden blevet skærpet, men A6 byder også efter dagens standard på masser af tryghed. En særlig finesse i A6 er såkaldt selvlærende airbags, der tager hensyn til, at der f.eks. kan sidde en lille person tæt på rattet. I tilfælde af kollision vil sensorer tilpasse funktionen af både ventilationshullerne i airbaggen og sikkerhedsselens kraftbegrænser, så slaget bliver så blidt som muligt. A6s akilleshæl er en lidt skuffende beskyttelse i pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Størrelsen og vægten sætter en grænse for køredynamikken i Audi A6. Men sammenlignet med standardudgaverne af BMW 5 og Mercedes E er det lykkedes Audi at tilsætte en knivspids sport til A6. Affjedringen er knapt så komfortabel som i BMW 5, til gengæld styrer den store Audi lidt fladere gennem kurverne. Motorvejen er dog ubetinget A6’s hjemmebane. Her kan du køre i timevis uden at blive træt, ikke mindst fordi A6 er uhyre støjsvag – også i en direkte sammenligning med 5-serien og E-klassen.

Hvordan er motoren?

Her rykker A6 fra rivalerne: Hvor dieselmaskinerne i både 5-serien og E-klassen er grove i betrækket, er Audis toliter med 190 heste tyst, kultiveret og omdrejningsvillig.

Ultra-betegnelsen dækker over teknik, der er optimeret til at sænke forbruget – f.eks. med en tårnhøj gearing: Ved 100 km/t snurrer motoren med blot 1.300 omdrejninger, hvilket er med til at forklare den stilfærdige fremfærd. Motoren matches af Audis fine S-tronic automatgear med dobbeltkobling og 7-trin. Skiftene er både lynhurtige og silkebløde og understreger, at A6s force er den perfektionerende mekanik. Trods den beherskede tørst er der altid kræfter nok til en kraftfuld overhaling.

Passer prisen?
Ja. Audi A6 er lidt billigere end 5-serien og langt billigere end Mercedes E-klasse. Med faceliftet får du fine detaljer som xenon-lys, LED-kørelys for og bag samt fjernlysassistent og fartpilot med i prisen. Audi tager sig dog godt betalt for det ekstraudstyr, der gør A6 perfekt – for eksempel koster S-tronic automatgearet 50.000 kr. ekstra. Omvendt kan du opgradere den ellers fine toliters Ultra-motor til en 3,0 TDI med seks cylindre og 218 hk for blot 21.000 kr. ekstra. Det er rørende billigt, selv om du så må betale lidt mere i ejerafgift fordi normforbruget øges fra 22,7 til 20,8 km/l.

Er der alternativer?
Ikke ret mange. BMW 520d Touring med 190 hk fjedrer bedre, men støjer mere til 679.000 kr., mens Mercedes E 220 T BlueTec med 170 hk til 785.000 kr. er over 100.000 kr. dyrere uden at være tilsvarende bedre. Volvo V70 D4 DriveE med 181 hk til er det billige alternativ til 574.000 kr., mens Jaguar XF Sportbrake med 2,2 liters diesel og 163 hk til 809.000 kr. (inkl. aut. gear) er for dem, der vægter skønhed og duften af britisk upperclass højere end effektiv og toptunet tysk teknik. I dette eksklusive selskab er A6 den bedste pakke til prisen.

Konklusion:
For: Lækker mekanik og fuldfed finish.
Imod: Udstyr koster.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Trods tre år på bagen er Audi A6 på ingen måde i midtvejskrise. Ansigtsløftningen har skærpet den smagfulde stil og mekanikken har fået en overhaling, der sætter konkurrenterne til vægs. Samlet gør det Audi A6 til den bedste pakke i luksusklassen lige nu.

FAKTA: Audi A6 Avant 2,0 TDI Ultra

Vejl. pris, inkl. lev.: 675.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.880 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 22,7 km/l
Forbrug i test: 15,8 km/l
Længde/bredde/højde: 494/187/146 cm
Bagagerum (min/max): 565/1.680 liter
Vægt: 1.725 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 190 hk/400 Nm
0-100 km/t: 8,5 sek
Topfart: 226 km/t

Særligt standard udstyr:
Varme i forsæder, klimaanlæg, elruder, fartpilot, fjernlysassistent, lys- og regnsensor, multifunktionslæderrat, xenon forlygter, LED-baglygter, 17” alufælge, start-stop automatik, bluetooth.
Metallak: 13.600 kr., S-tronic 7-trins DSG automatgear: 50.000 kr., Navigation: 10.000 kr., p-sensor for- og bag: 19.000 kr., sportsforsæder: 8.600 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Læs også test af konkurrenten: BMW 520d – kongen af motorvejen

jensv@hvilkenbil.dk

4 Kommentarer

    • Hej Thomas. Godt ord igen :o) Du har selvfølgelig en pointe: Når vi tester biler som Audi A6 og BMW 5-serie skyldes det dels, at der trods alt sælges mere end 2.000 styks i denne klasse i Danmark om året, dels er der stor interesse for dem – ikke mindst når de bliver væsentligt billigere som brugte om nogle få år. Endelig giver luksusklassen ofte indblik i den nyeste bilteknik, som senere kommer i billigere biler og sidst – men ikke mindst – så skal der også være lidt at drømme om på et ellers fornuftspræget bilsite som hvilkenbil.dk.
      Vi sætter dog grænsen ved biler som netop A6 – og det er helt bevidst, at vi har valgt at teste den med den mindre dieselmotor, som er den, de fleste vælger – af samme grund var det også en 520d vi testede, da vi havde BMW 5-serien til test.
      Frem mod sommer kan du i øvrigt glæde dig til tests af nogle mindre og billigere bestseller-typer som Skoda Fabia, Opel Corsa, Hyundai i20, faceliftet Kia Picanto og Mazda 2.
      Fortsat god læselyst!
      Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here