TEST: Kia Ceed SW er både fornuft og forkælelse

Syv års garanti er med til at give Kia Ceed et lavt værditab.

BILTEST: Plads, komfort, stil og fin finish gør Kia Ceed SW til en overbevisende stationcar. Med kraftig dieselmotor og Premium-udstyr får snusfornuften en snert af luksus.

Hvilken bil?
SW er den populære stationcar-udgave af Kia Ceed. Med godt 20 cm’s ekstra længde byder den på et af klassens største bagagerum på 528 liter med et væld af små, smarte opbevaringsrum, så mælken, kameraet eller laptop’en ligger sikkert og i skjul for nysgerrige blikke. Hvilkenbil har tidligere testet Kia Ceed i basisversionen med 1,4 liters benzinmotor – her tester vi den næstdyreste model med 1,6 liters dieselmotor og det omfattende Premium-udstyr til 289.000 kr. inkl. lev.

Vidste du at?
Mens VW-koncernen har sparet det fine multilink-baghjulsophæng væk på de mest solgte udgaver af biler som VW Golf, Skoda Octavia og Seat Leon, fastholder Kia den dyre løsning på alle versioner af Ceed. Designet er der heller ikke sparet på: Bag de vellykkede linjer med den markante kileform står tyskeren Peter Schreyer, der tidligere har været med til at designe Audi TT. Trods sin koreanske afstamning er Ceed udviklet og designet i Tyskland og fremstilles i Slovenien. Kia Ceed står på samme platform som søsterbilen Hyundai i30.

Hvordan er førerpladsen?
Kia har lagt mange kræfter i at skabe en indbydende førerplads. Det er lykkedes med et nærmest perfekt forhold mellem rat, forsæde og pedaler, hvor høj som lav kan finde en god kørestilling. Kvaliteten når næsten samme høje niveau som i klasseduksen VW Golf med nydelige materialer og betjeningsgreb, der sidder rigtigt og fungerer lækkert.

Udstyr er der masser af. Selv i den billigste Ceed får du læderrat med varme med i prisen, og her i Premium-udgaven mangler kun navigation.

Hvordan opleves kabinen?
Endnu mere rummelig end i hatchback-udgaven, fordi taget over bagsædet er en anelse højere. Førnævnte Golf har lige et par ekstra cm benplads på bagsædet, men ellers byder Kia Ceed SW på en af klassens mest rummelige kabiner. Bagsædepassagererne nyder endda godt af et næsten fladt gulv. Mens sædebetrækket er meget syntetisk i basis-Ceed’en, er det væsentligt lækrere her i Premium-udgaven. Største minus set indefra er, at den stejle front er umulig at overskue fra førersædet.

Er sikkerheden i orden?
Kia Ceed fik topkarakter i den nye, skærpede 2012 udgave af Euro NCAPs crashtest som endnu et bevis på, at koreanerne har lært lektien – også når det gælder sikkerhed. Grundlæggende er karrosseriet stærkt og stabilt, men i pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t, udsættes førerens brystkasse for øget belastning. Fodgængerbeskyttelsen kunne også være bedre. Læs mere om Ceed’s passive sikkerhed på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Selv om Kia benytter et avanceret multilink ophæng af baghjulene, er Ceed ikke nogen dynamisk køreoplevelse – og det indtryk laver SW-udgaven ikke om på. Her er komforten i højsædet. Uden ligefrem at være blødt affjedret sluger Ceed SW de fleste ujævnheder uden at sende nævneværdige bump videre til kabinen, og støj fra vind og dæk er fornuftigt undertrykt.

De meget køreglade vil savne mere feedback fra vej og styretøj, men til hverdagsbilisten er Ceed fint afstemt.

Hvordan er motoren?
Kia er blevet rigtig ferm til at lave dieselmotorer. Testbilens 1,6 liter med 128 hk opleves ikke helt så kultiveret og turbine-agtig som Renault’s tilsvarende 1,6’er med 130 hk, men den er kraftigere og mere omdrejningsvillig end eksempelvis VW-familiens 1,6’er med 105 hk. I Kia Ceed SW virker dieselmotoren harmonisk og med kraftoverskud til hurtige, sikre overhalinger. Modsat den mindre 1,4 liters diesel med 90 hk lider motoren heller ikke af turbo-tøven.

 

Passer prisen?
Ja, du får stadig meget bil (og udstyr) for pengene her i den dyre ende af Kia Ceed programmet. Helt så slagtilbuds-agtig som basis-udgaven er denne Ceed dog ikke. Til 289.000 kr. stiger forventningerne og flere konkurrenter presser sig på. Kombinationen af 7 års garanti, en ganske kraftig dieselmotor og mængder af fine udstyrsdetaljer som læderrat med varme, 2-zone klimaanlæg, alufælge og p-sensor gør dog Premium-udgaven til et godt tilbud i den dyre ende af Golf-klassen.

Er der alternativer?
Renault Megane Sport Tourer med 130 dieselheste matcher Kia Ceed SW på udstyret, men er knapt så lækker og komfortabel. En tilsvarende Ford Focus stc. kører skarpere, men er 11.000 kr. dyrere med mindre udstyr, mens Chevrolut Cruze faktisk er 23.000 kr. billigere med sin kraftige, men lidt umoderne 163-hestes diesel. Mest oplagte konkurrent er søsterbilen Hyundai i30 stc. med Style-udstyr, der er 20.000 kr. billigere end Kia Ceed SW. Motoren er den samme, men yder dog kun 110 hk i i30.

Konklusion:
For: Plads, komfort, lækker kabine og stilrent design.
Imod: Ringe overblik over fronten.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
God plads, høj komfort og en lækker kabine gør Kia Ceed SW til en af de mest attraktive stationcars i Golf-klassen. Med den store dieselmotor og Premium udstyr er der nærmest dømt luksus – men så stiger prisen også til et niveau, hvor der er flere alternativer.

Læs mere:

Test: Kia Ceed skaber røre i Golf-klubben 

Blog: Derfor er Kia Ceed årets golf-spiller

FAKTA: Kia Ceed SW 1,6 CRDi Premium
Vejl. pris, inkl. lev.: 289.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.760 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 22,7 km/l
Forbrug i test: 17,2 km/l
Længde/bredde/højde: 451/178/149 cm
Bagagerum (min/max): 528/1.642 liter
Vægt: 1.485 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 128 hk/260 Nm
0-100 km/t: 11,2 sek
Topfart: 193 km/t

Særligt standard udstyr (Premium):
2-zone klima, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, multijusterbart læderrat med varme og radiobetjening, cd-radio, kørecomputer, TFT-instrumenter, splitbagsæde, varme i forsæder, hill holder, stop-start automatik, Bluetooth forbindelse, USB-stik, 16” alufælge, krom detaljer, LED kørelys, elektrisk p-bremse, regnsensor.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here