TEST: Meget mere Mégane som stationcar

0

BILTEST: Hatchback’en af den nye Renault Mégane kom sidste forår, men nu er danskerfavoritten med stort bagagerum her endelig. Vi undersøger, om den var ventetiden værd.

Hvilken bil ?
Renault Mégane Sport Tourer er ‘Renaulsk’ for stationcar. Efter at hatchback’en kom til landet i marts 2016 har de danske købere måtte vente et halvt års tid på familieudgaven af Renaults model i den populære Golf-klasse. Fjerde generation af Mégane afløser forgængeren fra 2008. Vi tester her Renault Mégane Sport Tourer 1,2 Energy TCe 130 hk ‘Bose Edition’ med et ekstra lækkert lydsystem til i alt 326.000 kr. inkl. levering og et 7-trins automatgear af dobbeltkoblings-typen, der hæver prisen med yderligere 29.000 kr. Priserne for Mégane Sports Tourer med 100 hk turbo benzinmotor starter ved 206.000 kr.

Vidste du at?

Stationcar-udgaven af Mégane er en mega-vigtig model for Renault i Danmark, da næsten 9 ud af 10 solgte Mégane er stationcars.

Det forstår man godt, for Sports Tourer’en er bare langt mere anvendelig i familiens hverdag med over 520 liter bagagerum, der er nem adgang til frem for den høje læssekant i hatchback’en. Samtidig har Sports Tourer fire cm ekstra afstand mellem akslerne, hvilket giver tiltrængt ekstra benplads på bagsædet. benpladsen på bagsædet er en achilleshæl i hatchback’en.

Hvordan er førerpladsen?
En blanding af et velfungerende rullende kontor og mobilt diskotek. Som uden på er layout og design af instrumentbord og førerplads vellykket. Treenigheden rat, sæde og pedaler fungerer upåklageligt og betjeningen er enkel og overskuelig med mange funktioner samlet i en touchskærm i iPad-størrelse. Materialer og finish efterlader et godt indtryk, men mangler det sidste i at matche de allerbedste i klassen. Det er ikke for ingenting, at modellen hedder Bose Edition; lydkvaliteten i surround-musikanlægget er fremragende. Bose-udstyret omfatter også, at bilen låser op og tænder lys, når du nærmer dig med ‘nøglen’, massagefunktion i forsædet og meget mere – bl.a. mulighed for at udløse et mindre diskolys i kabinen.

Hvordan opleves kabinen?
Indbydende og ganske rummelig men dog med lidt mindre loftshøjde og benplads på bagsædet end de bedste konkurrenter. Sædet er udformet til to voksne, men der kan godt sidde et større barn i midten. Bagagerummet er til gengæld stort og med skjult rum under gulvet. Bagsæderyggen kan selvfølgelig lægges ned, og det klares med et snuptag via et håndtag bagude. Også ryggen på passagersædet foran kan vippes frem, hvilket giver plads til lange ting i kabinen på helt op til 270 cm. Støjdæmpningen af kabinen er forbedret i forhold til forgængeren og bidrager til køreglæden ved Mégane stationcaren.

Er sikkerheden i orden?
Sikkerheden er femstjernet. Ved Euro NCAP crashtesten i december 2015, viste Mégane rigtig fine testresultater hele vejen igennem. Dog med et middelmådigt resultat i den krævende pæletest, hvor bilen kastes sidelæns ind i en stolpe med 30 km/t. AEB-Inter-Urban nødbremsen (høj hastighed) er ekstraudstyr til 6.900 kr. Med testbilens ‘Bose Edition’ udstyr nødbremsen standard, men fungerer ikke helt som i mange andre biler. Den virker nemlig først fra 30 km/t. og op til 140 km/t. og advarer først med lyd og lys og bremser derefter, hvis man ikke reagerer. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Ganske fornøjeligt. De basale køreegenskaber er helt i orden. Styretøjet er letgående, og opfører sig helt forudsigeligt, samtidig med at følingen med forhjulene og undervognen er et fint kompromis mellem komfort og sport, som de fleste vil sætte pris på til almindelig hverdagsbrug. De flotte, finpudsede linjer på karossen betyder, at (side)vinden smyger sig stille om Mégane Sport Tourer, og det er rart på motorvejen.

Hvordan er motoren?
Testbilens lille, 4-cylindrede motor med 130 turboheste har et fint bundtræk, er omdrejningsvillig og passer fint til Mégane Sport Tourer. Testbilens 7-trins dobbeltkoblings-automatgear fungerer fint bortset fra lidt tøvende igangsætning, der kræver lidt (for meget) gas. Merprisen på næsten 30.000 kr. er dog for høj, synes vi. Og gearkassen sluger også ca. en halv km. pr. liter benzin efter EU-normen i forhold til det manuelle gear. Vi nåede et snit på 13 km/l i testugen mod de opgivne 18,5 km/l. Det er i underkanten.

Passer prisen?
I forhold til konkurrenterne virker Mégane Sports Tourer dyr. Med en merpris på blot 12.000 kr. for mere plads på bagsædet og et stort bagagerum skal man være meget påholdende for at vælge Renault Mégane som hatchback frem for testbilen.

I forhold til Renaults større crossover Kadjar, er der dog et hul i ‘prislogikken’: Kadjar fås med Zen-udstyr og samme motor til knap 249.000 kr. inkl. levering – ca. 11.000 kr. billigere end Mégane Sports Tourer med Zen udstyr.

Og kan du lide at spare, kan du sagtens vælge at holde dig til Mégane med Zen-udstyr frem for ‘Bose Edition’. Så sparer du 37.000 kr.

Er der alternativer?
Ja, de holder nærmest i kø. F.eks. den velkørende Opel Astra Sport Wagon, der med 1,4 liters turbo og 150 hk samt topudstyret ‘Innovation er et bedre køb til 295.000 kr. Også i den smukke Seat Leon ST får du mere power – endda til en væsentligt lavere pris ; med 150 hk og FR-udstyr til 246.000 kr. – eller hele 180 hk for bare 265.000 kr. Her kan Mégane slet ikke være med. Octavia Combi Style 1,4 TSI, også med 150 hk, nærmer sig med ca. 292.000 kr. prisen på testbilen, og byder på langt mere plads. Eneste bil, der er dyrere end Mégane Sport Tourer, er en anden franskmand, Peugeot 308 SW, til hele 307.000 kr. med 130 hk turbomotor og Allure-udstyr.

Konklusion:
For: Design, motor, udstyr, stort bagagerum.
Imod: Lidt trangt bagsæde, relativt høj pris, kun 2 års garanti.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Stationcarudgaven Sport Tourer er den bedste Megane, fordi du får mere plads for beskedne 12.000 kr. ekstra. Alligevel er den kostbar sammenlignet med konkurrenterne, så vi skal ned i den billigere Zen-udgave, før det bliver til fire stjerner – Bose Edition er simpelthen for dyr.

Læs også tests af konkurrenterne:

Opel Astra hitter også som stationcar

Honda Civic Tourer – radikalt rumfartøj

Seat Leon ST – plads i pæn indpakning

Combi er den bedste Octavia

308 SW – familieflytter for frankofile fædre

Kia Ceed SW er både fornuft og forkælelse

FAKTA: Renault Megane Sports Tourer 1,2 Energy TCe 130 ‘Bose Edition’

Vejl. pris, inkl. lev.: 326.000 kr. (Merpris for aut. gear 29.000 kr.)
Privatleasing: (15.000 km/3 år): 2.895 kr./md – 4.995 kr. i førstegangsydelse (Zen-udstyr)
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.200 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 18,5 km/l
Forbrug i test: 13 km/l
Længde/bredde/højde: 463/181/146 cm
Bagagerum (min/max): 521/1.504 liter
Vægt: 1.392 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter, turbobenzin
Effekt: 130 hk/205 Nm
0-100 km/t: 11,7 sek
Topfart: 199 km/t

Særligt standard udstyr (Bose Edition):
To-zone klimaanlæg, 17” alufælge, aktiv fartpilot, aut. nødbremse, , hastighedsalarm, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, el-ruder for og bag, el-spejle, højdejusterbart førersæde, automatisk start/stop-funktion, multijusterbart kunstlæderrat med varme og betjening af fartpilot, radio, kørecomputer og lydanlæg, sædevarme, fuld LED-lygter for og bag, automatisk op- og nedblænding, regn- og lyssensor, elførersæde med massage, nøglefri adgang og start, tre køreprogrammer (Renault MultiSense), p-sensor for og bag, bakkamera, ambient lys i kabine, foldbart passagersæde, elklapbare spejle, Bose Surround Sound lydsystem med 10 højttalere, 8,7″ skærm, stemmestyret (dansk) navigation, Bluetooth, DAB-radio med mere.
Metallak: 6.500 kr., (* Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation