Ladehybrid af højeste C-klasse

0
209
c-klasse

BILTEST: Som ladehybrid lukker Mercedes C-Klasse munden på dem, der mener, at biltypen er noget, fanden har skabt.

Hvilken bil?

Den nyeste Mercedes C-Klasse har adopteret en del teknik fra flagskibet, S-Klassen. I forhold til forgængeren er den både længere, bredere og en smule lavere, og mængden af standardudstyr er vokset betragteligt.
Testbilen er ladehybriden C 300 T e – T for stationcar og e for plugin – hvor den fossile motor er en firecylindret benzinmotor med 204 hestekræfter hjulpet af en elmotor, der yder 95 kW svarende til 129 hk. Batteriet er på massive 25,4 kWh, og dermed er rækkevidden på ren el under optimale forhold 107 kilometer. Så længe der er strøm på batteriet, kører bilen på el.
Som et ekstra og meget nyttigt clou kan batteriet oplades med op til 55 kW – den mulighed skal dog tilkøbes for godt 8.000 kroner.
Den firedørs ladehybrid koster i øjeblikket 534.900 kr., hvilket er 2.000 kr. mindre end dieselen C 220 d og benzineren C 200. På grund af komplicerede afgiftsregler koster plugin-hybriden i stationcar-habit 544.950 kr., men C 220 d og C 200 koster 7.000 kr. mere. Når kalenderbladet vendes til 2023, vil registreringsafgiften ændre sig igen, og det vil ikke være til ladehybridernes fordel.
Udover plugin-hybriden har Hvilkenbil også haft lejlighed til at teste C 300 sedan med 258 hestes benzinmotor – den koster fra 606.900 kr.

Vidste du at?

C 300 e’s batteri er større end det 24 kWh-batteri, der for 12 år siden lå i den første Nissan Leaf.

C-Klassens batteri vejer godt til, så ladehybriden er over 400 kilo tungere end C 200, der er den samme bil blot uden batteri og alt det, der følger med elektrificeringen. Dét er et minus, hvis man sætter stor pris på C-Klassens dynamiske køreegenskaber, ligesom vægten også koster et par my på komforten.

Hvordan er førerpladsen?

Uanset om man går med standardmonteringen, ofrer 24.500 kr. på AMG-pakken med sportssæder eller ofrer 38.000 kr. på en Premium-pakke med elektrisk indstilling af forsæderne, sidder man virkelig fint.
De to store digitale skærme – 12,3 tommer foran føreren og 11,9 i midterkonsollen – er hentet fra S-Klassen, og de er tæt på klasseledende i skarphed og funktionalitet. Kunsten af swipe bliver dog aldrig optimal i forhold til brugervenlighed, når man skal swipe, samtidig med at man dribler bilen rundt i tæt trafik.

Desværre skal også genvejsfunktionerne på rattet til fartpilot og lydanlæg betjenes med et swipe, og så bliver genvej til omvej, da man ofte kommer til at gøre et eller andet, som man ikke ønskede.

I stedet må man øve sig i at bruge sin stemme til at kontrollere så mange funktioner som muligt. Det kræver tilvænning og tid, men det kommer til at fungere.

Hvordan opleves kabinen?

Materialekvaliteten kan sine steder virke lidt under forventeligt C-Klasse-niveau. Afhængigt af, hvordan man i valget af interiør blander de forskellige overflader, risikerer man at se alt for mange forskellige typer overflader foran sig.
Stationcaren giver lidt ekstra i forhold til sedanen på højde ved bagsædet og på rummelighed i bagagerummet. Selvom batteriet stjæler plads under bagagerummets gulv, er forskellen kun 50 liter, og i den mere anvendelige stationcar er det mindre mærkbart.

Er sikkerheden i orden?

Den nyeste C-Klasse er endnu ikke sikkerhedstestet af Euro NCAP, men det vil næppe være forkert at antage, at sikkerheden er femstjernet.
Bilen har ikke centerairbag mellem personerne i forsæderne, men listen over standardmonteret, aktivt sikkerhedsudstyr, der skal forhindre, at ulykkerne sker, er ganske lang. Den adaptive fartpilot fungerer fint, vognbaneassistenten synes Mercedes at have finpudset fra tidligere udgaver, der var rigeligt formynderiske, og LED-lygterne gør bogstaveligt talt nat til dag.

Hvordan kører den?

Både den foregående og denne C-Klasse udmærker sig ved at ville byde klassens køremaskiner, BMW 3-serie og Alfa Romeo Giulia, op til dynamisk dans.

Men de ekstra 400 kilo, som plugin-hybriden vejer, mærkes. Ikke voldsomt, men de mærkes – både på dynamikken, hvis man i et anfald af legesyge går halvhårdt til stålet, og på komforten, hvor en C-klasse normalt er et mere gyldent kompromis end rivalerne. Fjedrene har man været nødt til at stramme lidt op for at håndtere den øgede vægt, og ladehybriden mestrer ikke det gyldne kompromis mellem sport og komfort så imponerende som den C 300 sedan, jeg også testede. C 300 er, sammen med dieselerne, et eminent langturslokomotiv. Den udmærker sig blandt andet ved blot at snurre 1.400 o/min ved 110 km/t.

Hvordan er motoren?

Næppe andre mestrer i øjeblikket kunsten at kombinere benzin og opladning som Mercedes C 300 e, når det kommer til rækkevidde på ren el. Selv ikke i kølige forårstemperaturer var det vanskeligt at nå op mod 80 kilometer på ren el. Også selvom store dele af de 80 kilometer foregik på motorvej.
Når benzinmotoren træder i aktion første gang, er den i sagens natur kold, og dens igangsætning er både hør- og mærkbar. Ved reducering af hastigheden opleves desuden en vis form for dysfunktion, når den 9-trins automatgearkasses nedgearinger kombineres med drivlinjens bestræbelser på at regenere så meget strøm som muligt. Det foregår ikke så “smooth”, som man kan forvente af en bil med stjerne i næsen.
I hjemmeladeren tager C 300 e imod 11 kW, og opladningen klares dermed på to en halv time. I en 50 kW-hurtiglader fuldtankes på cirka en halv time.
De 166,7 km/l, som WLTP-udregningen har fundet frem til, er et ikke-brugbart tal, men faktum er i hvert fald, at benzinforbruget er ekstremt lavt, hvis det daglige kørselsbehov er på 70-80 kilometer. På længere ture bliver billedet et andet. I Hvilkenbils testuge med et par solide langture indlagt i regnskabet, opnåede jeg alligevel et benzinforbrug på den pæne side af 20 km/l.

Passer prisen?

Sammenlignet med de øvrige i C-Klassen er ladehybridens knap 545.000 kr. en særdeles konkurrencedygtig pris. C 300 T e koster 2.000 kr. mindre end C 200, og hvis ikke man hopper på ladehybriden, vil ens bankrådgiver nok løfte øjenbrynene advarende.
Men bestil den i år til 2022-priser – pt. forventet levering i løbet af efteråret. Når næste års priser foreligger, vil billedet med meget stor sandsynlighed se anderledes ud.

Er der alternativer?

BMW 330e og Volvo V60 Recharge er udfordrerne. BMW’en kan vi pt. ikke regne med i sammenligningen, da BMW Danmark på grund af den globale usikkerhed i forhold til leverancer fra underleverandører ikke prissætter biler med benzin- og dieselmotorer.
Så tilbage står den nye Volvo V60 Recharge med en WLTP-rækkevidde på 88 km til knap 532.000 kr. i billigste udgave. Audi tilbyder ikke ladehybrider, så fra den kant ingen konkurrence.

Konklusion:

For: Rækkevidde på el, kvalitet, køreegenskaber, pris.
Imod: Vægt, bagagerum.
Hvilkenbil siger:

Den elektriske rækkevidde er ganske imponerende, og bliver endnu bedre når Mercedes C-Klasse kommer som diesel-ladehybrid. Men opladningshybriderne er en overgangsteknologi med indbyggede udfordringer, og derfor må C 300 T e nøjes med fire stjerner. Isoleret betragtet er den rene benziner, C 300, den bedste køremaskine og mest komplette bil, jeg har siddet bag rattet af længe, og den ville få fem.

FAKTA: Mercedes C 300 e Advantage st.car

Vejl. pris, inkl. lev.: 545.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Privatleasing: 5.895 kr./måned. Førstegangsydelse 50.000 kr. (20.000 km/år, leasingperiode 24 måneder.) Billigste privatleasing: 5.695 kr./måned, førstegangsydelse 35.000 kr. (C 220 d sedan)
Årlig ejerafgift: 680 kr.
Garanti (rust/mekanik): 2/2 år (eller 200.000 km, alt efter hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 7 inkl. knæairbag
Længde/bredde/højde: 475/182/145 cm
Bagagerum (min/max): 360/1.375 liter
Vægt: 2.120 kg
Påhængsvægt: 1.800 kilo
Benzinmotor: 4 cyl., 2,0 liter, turbobenzin
Batteri: 25,4 kWh
Rækkevidde på el: 107 km
Opladning: 11 kW (AC) og 55 kW (DC)
Systemydelse: 313 hk inkl. elmotor
Forbrug (EU-norm): 166,7 km/l (15 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 20,2 km/l
0-100 km/t: 6,1 sek
Topfart: 245 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, blindvinkelsensor, vejskiltegenkendelse, træthedsovervågning, intelligente LED forlygter med fjernlysassistent, SOS-nødopkald, p-sensor for og bag, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, lændestøtte og varme i forsæder, elektrisk justering af sidespejle m. klapfunktion og varme, aut. nedblænding af bakspejl og venstre sidespejl, regnsensor, bluetooth, 12,3 tommer digital instrumentering, 11,9 tommer berøringsfølsomt mediadisplay, touchpad til mediadisplay, navigationsanlæg, Apple Carplay, trådløs opladning, lydanlæg m. 6 højttalere, elektrisk bagklap, 17 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk) 

Metallak: 4.480-34.781 kr.
55 kW DC-lader: 8.127 kr.
Vinterpakke (varme i rat og opvarmede sprinklerdyser): 3.658 kr.
AMG-eksteriør og interiør (diverse AMG-detaljer ude og inde bl.a. 18 tommer alufælge, sportssæder, sportsundervogn, sportsbremser, mørktonede bagruder): 24.500 kr.
Premiumpakke (bl.a. elektrisk justerbare forsæder m. memory, nøglefri betjening, 360 graders kamera): 38.500 kr.
Premiumpakke Plus (Premiumpakke + 3-zonet klimaanlæg, head-up-display, panorama el-skydetag): 57.085 kr.

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here