TEST: Mere af det hele i Golf Variant

BILTEST: Som stationcar har VW Golf Variant stort set ingen svagheder. Tværtimod – for 15.000 kr. ekstra får du mere plads og en finere undervogn.

Hvilken bil?
Stationcarudgaven af VW Golf hedder Variant og adskiller sig fra den ‘almindelige’ Golf på to måder: Bagagerummet vokser fra 380 til 605 liter og så har alle udgaver af Golf Variant – undtagen de to mindste motorvarianter – baghjulsophæng af den fine multilink-type. Det fås kun på de kraftigste udgaver af den almindelige Golf. Den store nyhed her i 7. generation af Golf er en ny platform, der letter bilen for 100 kg. Merprisen for Variant-udgaven er 15.000 kr. – her tester vi Golf Variant med 2-liters dieselmotor og højeste Highline-udstyr til 390.000 kr.

Vidste du at?
Kedelig eller stilsikker? Designet af den nye Golf har vakt en del debat. Golf har altid lignet en Golf, men med 7. generation holder chefdesigner Walter de Silva mere end nogensinde fast i Golfens klassiske design-DNA. Det gælder ikke mindst Variant-udgaven, der stilmæssigt ligner en Golf med forlænget bagagerum. Golf Variant er den første VW, hvor bagsædet kan fældes ned ved blot at udløse et enkelt håndtag.

Hvordan er førerpladsen?

Golf kaldes ofte den ‘klasseløse’ bil, der klæder alle. Begrebet passer rent fysisk også på førerpladsen, der disker op med fremragende ergonomi for både høj og lav og en betjening, der er klar og logisk indrettet.

Alt sidder nøjagtig, hvor du forventer det, og modsat tidligere fedter VW ikke med udstyret – bl.a. er aircondition og fartpilot standard. I Highline savner man faktisk kun indbygget navigation til den trykfølsomme skærm i midterkonsollen, ellers er her alt, hvad hjertet begærer.

Hvordan opleves kabinen?
Med den nye MQB-platform er akselafstanden øget 6 cm. Det mærkes mest på bagsædet, hvor Golf Variant byder på fornuftig benplads – der dog overgås af ‘søsterbilen’ Skoda Octavia, hvis akselafstand er forlænget med yderligere 5 cm. Bagagerummet er enormt og kløgtigt indrettet med masser af aflæggerum og et bagsæde, der skaber en helt flad bund, når det fældes frem. Finishen er lækker over alt, men ikke desto mindre kan du godt aftvinge Golfen nogle knirkelyde på brosten og kloakdæksler.

Er sikkerheden i orden?
VW Golf 7 blev crashtestet af Euro NCAP i 2013 med gode karakterer. VW har endda ofret nyt, aktivt sikkerhedsudstyr på Golf 7, der endnu ikke giver point i NCAP-testen. Det gælder multikollisionsbremse, der bremser bilen ned, hvis den fortsætter med at køre efter et sammenstød og PreCrash, der automatisk lukker ruder, strammer seler og gør airbags klar til affyring, hvis elektronikken fornemmer optræk til et sammenstød. Læs en detaljeret beskrivelse på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Gennemført kompetent – og en lille smule sterilt sammenlignet med en køremaskine som Ford Focus, der virkelig lokker smilet frem. Golf Variant profiterer dog af det finere multilink-baghjulsophæng, som er sparet væk i de fleste udgaver af den almindelige Golf. Forskellen er nok for feinschmeckere, men mærkes som lidt større villighed til at styre ind i sving og bedre affjedringskomfort på skarpe ujævnheder. Ellers understreger Golf Variant nok engang Golfens position som en ‘alleskönner’ uden nævneværdige svagheder.

Hvordan er motoren?
VW’s 2-liters diesel er 38.000 kr. dyrere end 1,6 liters varianten. Mange penge, men du får så også 45 ekstra heste, der virker væsentligt mere veloplagte end de 105 halvsløve krikker i 1,6 TDI.

Med 150 bomstærke bryggerheste under hjelmen forvandles Golf Variant til en magtfuld og kultiveret cruiser, så kan du finde pengene er 2,0 TDI hermed anbefalet.

Gearkassen skifter ikke helt så lækkert som i en Mazda 3, men velfungerende mekanik er afgjort blandt Golfens aktiver.

Passer prisen?
Både og. VW Golf tåler sammenligning med dyrere biler som Audi A3 og BMW 1-serie, men presses samtidig nedefra af vellykkede stationcar-udgaver af Kia Ceed, Honda Civic, Ford Focus og ikke mindst familiemedlemmerne Seat Leon og Skoda Octavia. Her får du virkelig valuta for din afgiftsbelagte  bilinvestering, men er du typen, der tiltales af Golfens ikoniske position i bilverdenen, er prisen sådan set fair. Der er dog et lille aber dabei…

Er der alternativer?
Ja, og så er vi tilbage ved det lille – eller rettere store – aber dabei: Ford Focus stationcar er et køreglad alternativ, Honda Civic et spændende high-tech alternativ med et enormt bagagerum, men det er især Skoda Octavia, der gør det grimme ved Golf Variant. Problemet for sidstnævnte er, at Octavia Combi benytter samme teknik, men er større og saftige 67.000 kr. billigere i tilsvarende trim. Så kan det godt være, at Golf Variant er en my finere i kanterne, men Octavia Combi er svær at komme uden om i en direkte sammenligning.

Konklusion:
For: Velfungerende stationcar med fine køreegenskaber.
Imod: Kostbar, kun 2 års garanti.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Også som stationcar overbeviser VW Golf. God plads og et indbydende bagagerum pakket ind i design, der både er konservativt og ikonisk, gør Golf Variant til en attraktiv ‘alleskönner’. Men du kan spare mange penge på at vælge den tjekkiske udgave kaldet Skoda Octavia…

Læs også test af VW Golf 1.6 TDi

Test: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI

Blog: Skal du vælge A3, Golf, Leon eller Octavia?

[email protected]

FAKTA: VW Golf Variant 2,0 TDi Highline

Vejl. pris, inkl. lev.: 390.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.760 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l
Forbrug i test: 17,1 km/l
Længde/bredde/højde: 456/180/148 cm
Bagagerum (min/max): 605/1.620 liter
Vægt: 1.425 kg
Motor: 4 cyl., 2.0 liter, turbodiesel
Effekt: 150 hk/320 Nm
0-100 km/t: 8,9 sek
Topfart: 218 km/t

Særligt standard udstyr (Highline):
16″ aluminiumsfælge, 2-zone Climatronic airconditionanlæg, multifunktionslæderrat, lys- og synpakke, Composition Media med bl.a. Bluetooth telefonforberedelse, sportssæder foran m. varme, XDS elektronisk differentialespærre, tågeforlygter med drejelys, Multikollisionsbremse, elektrisk indstillige og opvarmede sidespejle, fartpilot, træthedsregistrering, touchscreeen 5,8″ i farver, multilinkbagaksel.

Metallak: 5.800 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here