TEST: Mindste motor støjer i Peugeot 208

BILTEST: Designet oser af fransk charme, men en slatten gearkasse og en støjende motor spolerer helhedsindtrykket i den motormæssigt svageste Peugeot 208.

Hvilken bil?
208 er Peugeots bud i minibilklassen og hører til blandt de mest solgte biler herhjemme. 208 blev lanceret i 2012, men først for nylig lancerede Peugeot to nye 3-cylindrede basismotorer. Her tester vi den mindste af dem: 1,0 med 68 hk. Den lidt større 1,2 yder 82 hk. I modsætning til mange konkurrenter har Peugeot valgt den billige løsning uden turbolader.

Vidste du at?
208 er bygget på PSA-koncernens PF1-platform præcis forgængeren Peugeot 207 og har derfor samme hjulophæng og akselafstand som forgængeren. Men ellers har de franske ingeniører haft travlt: 208 er skrumpet i både højde, længde og bredde. Samtidig har den været på en seriøs slankekur. Der var også masser af fedt at fjerne, så alt efter variant har 208 smidt mellem 110 og 173 kilo i forhold til 207’eren.

Hvordan er førerpladsen?

Det lille, fladbundede rat giver en sporty fornemmelse, og selv om bilens præstationer ikke kan leve op til looket, efterlader førerpladsen alligevel et ret charmerende og meget fransk indtryk.

Det samme kan siges om den store, nærmest svævende skærm til navigation, radio og de blødt polstrede sæder.

Hvordan opleves kabinen?
Selv om akselafstanden er den samme, er det lykkedes Peugeot at gøre kabinen mere rummelig end forgængeren ved hjælp af blandt andet et smallere design af bagsæderne. Pladsen er god til fire voksne, og igen er oplevelsen meget fransk med blandt andet flittig brug af pianolak og blanke plastikhåndtag i kromlook.

Er sikkerheden i orden?
208 scorer 5 stjerner i EuroNCAPs kollisionstests, men det bliver bemærket, at bilen i pæl-testen (hvor bilen kolliderer sidelæns med en pæl) ikke yder tilstrækkelig beskyttelse af brystet på føreren, ligesom beskyttelsen mod piskesmæld heller ikke er i top. Læs om crashtesten i detaljer på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Det ekstremt letgående og ret præcise styretøj gør Peugeot 208 til en veloplagt bybil. Til gengæld gør den sig mindre godt på motorvej, fordi selv små korrektioner på rattet får bilen til at reagere kraftigt. Desuden er gearkassen utroligt slatten med meget lange vandringer, der er en kilde til konstante frustrationer.

 

Hvordan er motoren?
Støjende. Der er delte meninger om lyden fra en 3-cylindret motor. De mest entusiastiske fortalere mener, at den lyder lidt hen ad en halv boxermotor, men uanset om man kan lide lyden fra motoren eller ej, bør den være dæmpet mere i en moderne bil, end den er her i 208. Den både er og føles svagbrystet, men hele pointen med den lille motor er heller ikke, at den skal være kvik, men i stedet skal spare brændstof. Og dét gør den.

Passer prisen?
Konkurrencen i minibilklassen er hård, og set i det lys er Peugeot 208 ikke lige frem skarpt prissat. Med fem døre starter den ved 134.000 kr. inkl. lev., og det er rundt regnet det samme som den mere velkørende og sjovere Ford Fiesta. Der findes også billigere alternativer i klassen, for eksempel fås Kia Rio fra 124.000 kr. Lige nu kører Peugeot en kampagne med 5.000 kroners rabat på den testede 1,0 med Active udstyr.

Er der alternativer?
Her er faktisk Peugeot 208s største problem, nemlig at der er utallige gode konkurrenter i minibilklassen: VW Polo, for eksempel, der godt nok er dyrere, men til gengæld er kendt for at holde prisen ved videresalg. Og så er der som nævnt den virkeligt velkørende Ford Fiesta og den prisstærke Kia Rio. Skal det være fransk, er den nye Renault Clio et godt bud.

Konklusion:
For: Oplagt bybil. Hvis du er til fransk design og attitude, får den fuld skrue i 208.
Imod: Støjende motor, slatten gearkasse
Hvilkenbil siger:
Stjerner3
Peugeot 208 er på mange måder en charmerende størrelse, men der er for mange ulemper ved denne svageste udgave. Hvis du gerne vil spare på brændstoffet – og i øvrigt kan smide lidt flere penge i udbetaling – så gå efter den 1,6-liters diesel.

Læs også testen af 208 med dieselmotor: Peugeot 208 genfinder køreglæden

FAKTA: Peugeot 208 Active 1.0 VTi 68 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 149.000 kr. (kampagnepris)
Anslået kontantrabat:* 4.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l
Længde/bredde/højde: 397/200/146 cm
Bagagerum: 325 – 1.220 liter
Vægt: 1.125 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter
Effekt: 68 hk/95 Nm
0-100 km/t: 14,0 sek
Topfart: 163 km/t

Særligt standard udstyr:
Fjernbetjent centrallås, komfortblink, elruder, elsidespejle med varme, aircondition med køl i handskerum, ratbetjening, sædevarme, fartpilot, 7” touchscreen.
Metallak: 6.000 kr. *Anslået af hvilkenbil.dk

Af Jens Østergaard

2 Kommentarer

  1. Peugeot 208 1,0 68 hk er bygget med bevidste fejl for at Peugeot kan tjene penge på reparationer, især motor mæssigt. Tag for eksempel katalysatoren som bevidst er bygget i så tyndt metal, at den flækker uden der så meget som er en rustplet på den eller udstødningens ophæng, der knækker af i svejsningerne, hvilket gør, at den lige pludselig lyder som en tæppebanker. Dem der ikke ved noget om biler, kører den jo straks på et Peugeot-værksted. Dette tjener Peugeot rigtig mange penge på. Endvidere er bilen bygget i sådan en hast fa fabrikkens side, at den er fyldt med svejsefejl. Dette vil også kunne ses, hvis man løfter lister for eksempel ved dørene, sådan at du kan se sammensvejsningerne. Vi købte vores 208 i 2012, og der er allerede en rustplet på taget samt rust på bagklappen i sådan et omfang, at den hvide maling er krakeleret af. Dette kan kun skyldes manglende billakering, da det ikke er stenslag, der har forudsaget rust skaderne. Men to gange har vi oplevet at have vores Peugeot på værksted, uden at der er blevet skrevet i bogen hos både Maibom i Aalborg og forhandler i Brønderslev. Jeg har ellers haft Peugeot i rigtig mange år. Blandt andet 106, 205, 206, 306 og 406 og den sidste jeg så har haft er 208, og jeg må sige, at jeg aldrig har været så skuffet før. Ikke alene over kvaliteten af 208, men også over den service, jeg har fået af deres autoværkted. Men man kan jo også undre sig over, hvorfor det har taget så lang tid for Peugeot at frigive reservedele til deres 208. Reservedele så som katalysatoren. Dertil skal det lige siges, at jeg selv er automekaniker og kan billeddokumentere mine påstande, så som et motorrum der er smurt ind i olie efter besøg på Peugeot-værksted. Katalysator med lange vibrationsskader grundet, at den er bygget i for tyndt metal. Det vil I også hurtigt finde ud af, hvis i får en 208 ind, der lyder som en tæppebanker og I så piller varmeskjoldet af katalysatoren. Men når alt kommer til alt har jeg da aldrig været mere skuffet over en bil eller forhandler som Peugeot Maibom Aalborg. Det har desværre kun været en rigtig øv oplevelse og en kæmpe skuffelse. Med venlig hilsen Morten Rasmussen.

  2. Kan desværre kun tilslutte mig Morten’s beskrivelse af behandlingen på autoriserede værksteder samt de nævnte problemer.
    Da jeg forhørte mig hos Peugeot Danmark, om det var forventeligt, at den skulle have olie som den fik benzin, at udstødningsophæng knækker gentagne gange, at der opstår fejl på afgassystem efter 3,5 år og 68.000 km med en regning på ca. 8.000,- Da var svaret kort: “uden for garanti”. Der var intet ønske om dialog, beklagelse eller blot noget der mindede om det så…. vil I købe Peugeot?
    Foreslår i stedet leasing, da det udover værkstedsbesøgene er en bil med masser af køreglæde, og som derfor gør sig godt på en enkelt prøvetur hos forhandleren men er en grim erfaring at eje.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here