TEST: Nissan Qashqai rammer plet igen

2

Nærmest ene bil rettede Nissan Qashqai op på mærkets skrantende salg, da den blev lanceret i 2007. Nu er der en ny, godt udseende ’cashcow’ på græs. Vi ser på, hvad der er under huden.

Hvilken bil?
Her har vi at gøre med intet mindre end 2. generation af den bil, der står fadder til en hel bilklasse; de såkaldte crossovers. En kompakt, sparsommelig og langt billigere udgave af de store tørstige 4-hjulstrukne SUV’er – vel mest af alt en højbenet udgave af en almindelige stationcar. Testbilen nøjes også med træk på forhjulene, men 4-hjulstræk er dog en mulighed for 25.000 kr. Priserne på Nissan Qashqai starter ved 254.000 kr. Testbilen med 110 hk 1,5 liter turbodiesel i det næsthøjeste ’Tekna’ udstyrsniveau løber op i 366.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?

Qashqai er en vital bil for Nissan. Japanerne så helt rigtigt, da de for godt 7 år siden lancerede Qashqai som afløser for den langt mere traditionelle – og kedelige – Primera-sedan, der slet ikke solgte nok.

I stedet satsede Nissan på at firmafolket var klar på at skifte den traditionelle sælgersedan ud med et mere eventyrlystent ”gadekryds” mellem SUV og stationcar. Ikke mange andre troede for alvor på idéen, og derfor fik Nissan stort set markedet for sig selv… og ramte en guldåre. Qashqai udviklede sig til en regulær ’cashcow’ og er indtil nu solgt i langt over 2 millioner eksemplarer.

Hvordan er førerpladsen?
Den er en af de mest lykkede ting ved den nye Qashqai. Den oplevede kvalitet er forbedret i forhold til den første Qashqai, og den matcher også sagtens konkurrenternes. Finish og design er betydeligt mere gennemført end i fx Nissans Note. Det hele ser nydeligt ud og er logisk placeret. Samtidig sidder man godt – også de langbenede – med godt udsyn hele vejen rundt.

Hvordan opleves kabinen?
Bag forstolene kniber det mere med plads og fleksibilitet. I foromtalerne har Nissan lovet, at kabinen i 2. generation ville blive mere rummelig i forhold til den tidligere. Det er svært at få øje på. Akselafstanden er ganske vist øget 1-2 cm, men benpladsen på bagsædet er i underkanten. Vi savner også blandt andet friskluftdyser, samt at bagsædet kan justeres i længderetning og i ryglænets vinkling som i flere konkurrenter. Et stort glastag, der ikke kan åbnes, er standard i de to øverste udstyrsniveauer og giver lys på en gråvejrsdag.

Er sikkerheden i orden?
Nissan Qashqai hiver topkarakteren 5 stjerner hjem efter de nye, skærpede Euro NCAP crash-krav, hvor den aktive sikkerhed med begreber som “Autobrems” (AEB) og “Vognbaneassistent” (LDW og LKA)  nu spiller en afgørende rolle for resultatet. Udover at matche de nye sikkerhedskrav klarer Qashqai sig godt – selv i den krævende pæletest. Læs detaljerne i den omfattende crashtest på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Ud over sit gode udseende er den nye Qashqais køreegenskaber en af bilens største forcer. Den er første bil på Renault-Nissans skalérbare CMF-platform fra 2013, og Qashqai er agil og letkørt – uden tendens til nikkende kørsel, som højbenede biler ellers kan have.

Styringen er præcis, men tilbageholdende med feedback til føreren sammenlignet med mere ’lavbenede’ biler. Affjedringen er strammet godt op, næsten til den sportslige side, uden at det går ud over komforten – selv med de enorme 19 tommer hjul på testbilen.

De er i øvrigt standard i øverste udstyrsniveau ’Tekna Premium’.

Hvordan er motoren?
Testbilens 1,5 liters turbodiesel med 110 hk og 260 Nm henter Nissan hos koncernpartneren Renault, og den er fin. Oplevelsen i Qashqai er dog ikke den bedste, vi har haft med 1,5 dCi. Vi kunne ønske, at den leverer sin power mere jævnt.

Motoren er sådan set stærk nok, men helt død under 2.000 omdrejninger. Hvis du ikke hele tiden holder motoren til ilden, går den kold – ind til den gør comeback med klassisk ‘ketchupeffekt’.

Motorens moment ligger desværre også en anelse for højt til at holde 80 km/t i 6. gear, og vi nåede blot 16,7 km/l i testugen.

Passer prisen?
Priserne for den nye Nissan Qashqai er ganske fair, og en omfattende sikkerhedspakke med parkeringssensor for og bag, skiltegenkendelse, kollisionsradar, vognbaneassistent samt automatisk nedblænding af såvel fjernlys som bakspejl er standard. Prislisten starter ved 254.000 kr. for den hårdtpumpede 1,2 liters turbobenzinmotor med pænt basisudstyr, og man skal overveje nøje, om det er værd at betale 40.000 kr. ekstra for næste udstyrsniveau ’Acenta’. I forhold til konkurrenterne placerer Qashqai sig pænt i midterfeltet.

Er der alternativer?
Konkurrenterne har selvfølgelig fået øje på Nissans succes med Qashqai og sender crossovers på gaden i en lind strøm, så der er efterhånden et pænt udvalg i denne klasse.
I samme størrelse som Qashqai presser Suzuki på med en pris under 200.000 kr. for en skrabet udgave af S-Cross der dog ikke tilbyder samme omfattende aktive sikkerhedsudstyr. En lidt overset mulighed for en crossover er Skodas velkørende Yeti, som koster fra 239.000 kr., men tjekkerne er mere nærige med udstyret end Nissan. Går vi en størrelse op lokker Honda CR-V fra en pris på godt 310.000 kr.

Konklusion:
For: Udseende, komfort, sikkerhedsudstyr.
Imod: Manglende fleksibilitet i indretningen.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Nissan bliver på tronen i crossover-mellemklassen med 2. generation af Qashqai, der byder på masser af stil, komfort og aktiv sikkerhed for pengene. Det rækker til fire meget store stjerner.

Læs også tests af konkurrenterne:

Honda CR-V er bedst med ny diesel

Skoda Yeti – ikke spor afskyelig

Kia Sportage – gadekryds med gode manerer

Suzuki S-Cross spiller på det sikre

Dacia Duster – livsstil til lavpris

FAKTA: Nissan Qashqai 1,5 dCi 110 hk Tekna

Vejl. pris, inkl. lev.: 366.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.040 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12 år/3 år eller 100.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Forbrug i test: 16,7 km/l
Længde/bredde/højde: 438/181/159cm
Bagagerum (min/max): 430/1.598 liter
Køreklar vægt: 1.365 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter turbodiesel
Effekt: 110 hk/260 Nm v 1.750 omdr/min
0-100 km/t: 11,9 sek
Topfart: 182km/t

Særligt standardudstyr (Tekna):
Bi-LED forlygter, mørktonede bagruder, sølvfarvede tagrails, el-opvarmet forrude, nøglefri betjening med start/stop knap, læselamper i hver side på bagsæde, førersæde med elektrisk højdejustering, sæder/dørbeklædning med dellæder, panorama glastag med el-drevet solgardin, Around  view monitor, 7” trykfølsom skærm med integreret navigation og musikanlæg, 17 tommer alufælge mm.
Metallak: 6.490 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

henrikh@hvilkenbil.dk

2 KOMMENTARER

  1. Vi har fået en Nissan Qashqai Acenta 1,5 dCi 110hk stillet til rådighed i en kort periode, da vi overvejer at købe en sådan. Vi har nu kørt knap 15 km/l selvom det lover et MEGET højere km/l. Kan det virkelig passe?? Vi havde en formodning om at vi nok kunne holde den på ca. 20 km/l men det har slet ikke været muligt – meget skuffende.
    Vi har altid selv regnet km ud ved hver tankning og kørte omkring 18 km/l i vores gamle bil som stod til ca 21,3 km/l.
    Er der andre som har erfaring hermed?
    Mvh Line W.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation