TEST: Småt er godt i billigste Passat

0

BILTEST: Lav vægt, lækker mekanik og en både stærk og sparsommelig downsizet turbomotor gør basisudgaven af VW Passat til et stærkt tilbud.

Hvilken bil?
I et marked for store firma- og familiebiler på nedtur er VW Passat om nogen modellen, der holder både fanen og salget højt. I slutningen af 2014 kom den i ottende oplag, baseret på VW-koncernens nye MQB modul-platform, der gør det lettere at ændre på bilens størrelse og akselafstand. Trods ny teknik lægger designet sig tæt op af forgængeren, men den nye Passat er blevet en knivspids kortere, noget bredere og endnu mere rummelig. Her tester vi basismodellen, den firedørs sedan med Trend-udstyr og en ‘downsizet’ turbobenziner på 1,4 liter med 150 hk til 368.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?

MQB-platformen gør den store forskel i ottende udgave af VW Passat: Akselafstanden vokser med 8 cm til hele 279 cm, hvilket giver benplads på bagsædet i Skoda Superb-klassen. Vægten er reduceret med næsten 100 kg og sammen med den øgede bredde og lavere højde gør det Passat til en mere dynamisk køreoplevelse.

Med MQB-platformen kan Passat også udstyres med et væld af komfort og sikkerhedsdetaljer – fra automatisk nødbremse til moderne infotainment med smartphone-opkobling og internetforbindelse. Passat er uden tvivl den teknisk mest avancerede bil i firmaklassen anno 2015.

Hvordan er førerpladsen?
Hvis det ikke var for VW-koncernens aktuelle forkærlighed for lige linjer og stramme streger, ville det næsten være umuligt at se forskel på førerpladsen på den nye og foregående Passat. Det kan virke idéforladt, men du føler dig straks hjemme bag rattet og lærer hurtigt at sætte pris på en betjening så streng, logisk og velfungerende, som kun en tysk diplomingeniør udtænker den. Til overflod er her overdådig plads og en ergonomi, som enhver fysioterapeut vil bifalde. Passat er med andre ord en dybt saglig og professionel arbejdsplads for firmabilisten, der kører mange kilometer.

Hvordan opleves kabinen?
Breeed, elegant og nærmest lækker. Taget har fået et tryk sammenlignet med forgængeren, så du har en fornemmelse af at sidde lavt. Det går endda, og her er massive mængder albuerum og benplads – ikke mindst på bagsædet, der er mere gæstfrit end i større biler som Audi A6 og BMW 5-serie. Som altid i VW er finishen umiddelbart i top med lækre overflader og pæne materialer. Bagagerummet rummer næsten 600 liter og splitbagsæde øger anvendeligheden.

Sedanen er elegant, men overvej at finde 15.000 kr. ekstra til stationcarudgaven, Variant. Den er mere praktisk og holder værdien bedre.

Er sikkerheden i orden?
I Euro NCAP testen i 2014, der siden er blevet skærpet, viste Passat sig som en stærk allrounder, der klarer sig godt eller perfekt i alle crashtest-discipliner. Blandt dens styrker er en grundlæggende solid konstruktion og god beskyttelse mod piskesmæld, der ellers driller i mange biler. Passat har som standard nødbremse ved lav fart og multikollisionsbremse, der begrænser skaderne efter et uheld. Derudover findes der et væld af sikkerhedsassistenter som bl.a. blindvinkel-advarsel, vejbaneassistent og fodgængerovervågning, men det koster ekstra. Læs mere på sikkerbil.dk 

Hvordan kører den?

I vores test af Passat Variant med dieselmotor og DSG-automatgear kaldte vi køreoplevelsen lidt steril. Som sedan og med en lille, let og vågen benzinmotor under hjelmen, er Passat mere end 100 kg lettere – og det tipper køreegenskaberne mod det atletiske.

Morskabsfaktoren stiger, og du nyder letheden, den faste undervogn og nærmest kirurgisk skarpe styring på de små veje. Kun skarpe ujævnheder slår lidt vel hårdt igennem, ellers er Passat en nydelse – også på motorvejen, hvor affjedringen fungerer optimalt til højere hastigheder og retningsstabiliteten minder om noget, der kører på skinner.

Hvordan er motoren?
En virkelig perle – vel nok den bedste 150-hestes turbobenziner, der laves for tiden: Trods en beskeden volume på 1,4 liter er motoren bomstærk med et diesel-agtigt moment på 250 Nm fra 1.500 omdrejninger.

Overhalinger sker blitzschnell med et småfrækt vræl fra udstødningen, men oppe i fart er maskinen næsten uhørlig.

Når du bare cruiser, kobler elektronikken endda to af cylindrene fra for at spare brændstof. Det sker næsten umærkeligt, men belønner dig med et snitforbrug på hele 20,4 km/l. Vi målte 16,7 km/l i testperioden – eller 0,4 km/l bedre end i Passat med dieselmotor. Det er imponerende for så spurtstærk en benziner.

Passer prisen?
VW er berygtet for både at spare på udstyret og tage mange penge for det. Sådan er det ikke med basis-udgaven af Passat. Trend-udstyret omfatter fine detaljer som trezonet klimaanlæg, læderrat med betjening af lyd, telefon og fartpilot og her er også Bluetooth, trykfølsom skærm og regnsensor uden beregning. Vil du have mere, kan du bl.a. købe en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand og bremser op for under 6.000 kr. Det er rørende billigt. Passat giver med andre ord meget for pengene – også som firmabil, hvor flåderabatten er til at få øje på: Listeprisen siger 368.000 kr. men beskatningsværdien er mere beskedne 304.000 kr.

Er der alternativer?
Ja, og interessant nok kan Passat ikke længere siges at være dyrest: Mest direkte konkurrent er Ford Mondeo Trend med 160 hk til 404.000 kr. Altså hele 36.000 kr. mere på den vejledende pris – men langt de fleste biler i denne klasse sælges som firmabiler, og her slår Mondeo igen med en beskatningsværdi på 296.000 kr. og så er den pludselig 8.000 kr. billigere end Passat. Skal det være billigt, er den aldrende Opel Insignia med 140 hk og turbo et solidt bud til 304.000 kr., mens den køreglade Mazda 6 med 145 hk uden turbo også fås fra 304.000 kr.

KONKLUSION:
For: Lav vægt, fine køreegenskaber, lækker mekanik.
Imod: Stivbenet ved lav fart.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Lav vægt giver basismotoren let spil i den store Passat. Sammen med fine køreegenskaber, moderne teknologi og masser af plads er det opskriften på succes; mindste Passat er på mange måder den bedste.

FAKTA: VW Passat 1,4 TSI Limousine Trendline

Vejl. pris, inkl. lev.: 368.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 20,4 km/l
Forbrug i test: 16,7 km/l
Længde/bredde/højde: 487/183/146 cm
Bagagerum (min/max): 586/1.152 liter
Vægt: 1.385 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,4 sek
Topfart: 220 km/t

Særligt standard udstyr (Trendline):
Regnsensor, tre-zoners klimaautomatik, fjernbetjent centrallås m. nøglefri start, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart læderrat, multijusterbart førersæde, ratbetjent fartpilot og radio, cd-afspiller, USB-stik, otte højttalere, kørecomputer, todelt splitbagsæde, varme i forsæderne, Smart City Brake Support, start-stop automatik, touch-screen betjening og Bluetooth.
Lak: 3.600 kr. Metallak: 8.400 kr. DSG-automatgear: 25.000 kr. Adaptiv fartpilot: 5.800 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Læs også test af konkurrenterne:

Mazda 6 frister i firmaklassen

Garvet Opel Insignia er stadig god

Kia Optima – seriøst bud i firmaklassen

…og af Passat Variant med dieselmotor og automatgear:

VW Passat – lavere, lettere og mere lækker

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation