TEST: Kia Optima – seriøst bud i firmabilsklassen

0

BILTEST: Kia Optima har flere år på bagen, men er ny på danske veje. Det kan den ikke køre fra, men det er en fornuftig bil med meget udstyr til en attraktiv pris.

Hvilken bil? 
Kia har succes i Danmark med små og lidt større biler som Picanto, Rio og Ceed, men nu vil man også have en bid af mellemklassen: Kia Optima skal dyste med biler som Toyota Avensis, Mazda 6 og Ford Mondeo. Optima fås kun i to udstyrstrin, Vision og Advance, og til forskel fra konkurrenterne kun som firedørs sedan – altså ingen stationcar. Der er to motorer på programmet; en 2 liters benziner med 165 hk og en 1,7 liter turbodiesel med 136 hk. Vi har testet sidstnævnte med Advance-udstyr og automatgear. Priserne for Optima starter ved 284.000 kr. inkl. levering, mens testbilen Optima 2.0 CRDI Advance står i 384.000 kr. med automatgear.

Vidste du at?
Kia Optima kører på tredje generation. Den første kom i 2000 og efterfulgte Magentis. Den nuværende, som altså endelig er kommet til Danmark, er fra 2010. Optima deler platform med Hyundai i40 og er designet med sikker hånd i Kias europæiske designcenter under ledelse af chefdesigner Peter Schreyer, der kom fra Audi. Fronten på Optima følger Kias globale designsprog med den såkaldte ’tigernæse’, som Schreyer også er mester for.

Hvordan er førerpladsen?

Man finder sig med det samme godt til rette på ’kontoret’. Støjdæmpningen er god og Optima byder på noget nær optimal komfort for føreren.

Forsæderne er store og komfortable og førersædet kan indstilles i otte retninger – herunder lændestøtten – og husker to indstillinger. Når man tager nøglen ud af tændingen, kører sædet automatisk bagud for at lette ud- og indstigning. Fin detalje. Instrumenterne er klassiske og tydelige, og rattet er lækkert med mange funktioner samlet logisk. Instrumentbordets materialerne er bløde og uden reflekser og noget over gennemsnitligt niveau. En fin arbejdsplads.

Hvordan opleves kabinen?
De gode takter fra forreste sæderække breder sig bagud. Først og fremmest er benpladsen med en akselafstand på 280 cm rigelig. Bagsædet er udformet til to velvoksne passagerer, men man kan godt være tre. Bagsædet er dybt og vinklet, hvilket giver bagsædepassagerer god støtte under lårene og rigelig hovedhøjde. Omvendt har børn under 150 cm svært ved at kigge ud af de små sideruder. Helt bagerst er der også rigelig plads til kufferter og anden oppakning og bagsædet kan lægges ned og give plads til lange genstande. Eneste minus er gammeldags ’kuffertknuser’-hængsler.

Er sikkerheden i orden?
Der foreligger endnu ikke en crashtest af Kia Optima. Men da den deler platform med Hyundai i40 kan vi skele til Euro NCAP’s dom over den fra 3. kvartal 2011 for at få en fornemmelse af, hvor Optima ligger – selvfølgelig med kraftigt forbehold for konstruktionsforskelle. Hyundai i40 fik de maksimale 5 stjerner og den klarede sig godt på alle andre områder end fodgængertesten. Kia Optima vil dog ikke kunne opnå fem stjerner ved en 2015 test, da kravene til den aktive sikkerhed er skærpet og kræver, at bilen har AEB-City (nødbremse ved bykørselshastighed), vognbaneassistent mm.

Hvordan kører den?
Ikke optimalt men tæt på efter mange danskeres smag, er vores vurdering. Optimas undervogn tilbyder et fint kompromis mellem komfort og sport. Ikke for blød og ikke for hård – ideel til landevejs- og motorvejskørsel. Styringen er rimelig præcis, men reagerer ikke på et lille hurtigt ryk i rattet men er fint afstemt til cruising-disciplinen.

Vores testbil var udstyret med en klassisk 6-trins automatgearkasse, hvilket selvfølgelig er behageligt i hverdagen, men den passer ikke den relativt lille dieselmotor specielt godt. Den lyder noget anstrengt i 2. og 3. gear, og man savner, at den skifter op i 4. gear ved bykørsel, men det sker først ved 60 km/t.

Hvordan er motoren?
Den 1,7 liters turbodiesel med 136 hk og 325 Nm er et positivt bekendtskab, der dog halter efter de bedste konkurrenter på forbruget. Den er lidt grov i tomgang, men så snart vi er oppe i fart, falder den til ro med lavt støjniveau, og forsyner den relativt store Optima med tilstrækkelig power. Automatgearet koster 30.000 kr. ekstra og samtidig næsten fire km/l på brændstofforbruget på papiret. I praksis nåede vi kun et snit på 11,5 km/l. mod de opgivne 16,7 – dog med en del bykørsel. Vi ville vælge det manuelle gear – både for at spare de 30.000 kr. og for at køre længere på literen.

Passer prisen?
Mere end det. Kia Optima er skarpt prissat. Til priser fra 284.000 kr. er Kia Optima et godt tilbud i den store mellemklasse og går man op i det højeste af de to udstyrsniveauer Advance, som koster 50.000 kr. mere, får man et righoldigt udstyr, som koster dyrt hos de fleste konkurrenter. Som nævnt fuld læderkabine med el-sæder, men også xenonlys, parkeringshjælp for og bag samt kurvelys. ’Søsterbilen’ Hyundai i40 sedan er et godt pejlemærke. Hyundai’en, der udelukkende fås med dieselmotor, koster hele 60.000 kr. mere med den 136 hk motor.

Er der alternativer?
De nye VW Passat og Ford Mondeo koster omkring 100.000 kr. mere end Optima, selv i de mest skrabede versioner. Til gengæld er det nyeste sikkerhedsudstyr en mulighed men dog ikke standard. Køreglade Mazda 6 fås med det skrabede Core-udstyr og 145 hk fra 304.000 kr. Med 165 hk og Vision-udstyr, som bedre kan matche Optimas, koster den 354.000 kr. – også som stationcar. Dieseludgaven løber helt op i små 400.000 kr. Toyota Avensis er også en mulighed, men den koster 315.00 kr. med en ’lungesvag’ 1,8 motor og 360.000 kr. med 2,0 liters diesel.

KONKLUSION:
For: Pris, garanti, plads, udstyr.
Imod: Mangler nyt sikkerhedsudstyr, forbrug.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Optima er måske ikke et optimalt men dog et seriøst bud i ’firmabilklassen’ med sit flotte design, høje udstyrsniveau og tillokkende pris, der sikrer den fjerde stjerne. Men drop automatgearet, der sluger for meget brændstof.

Læs også testen af:

Mazda 6 frister i firmaklassen 

Hyundai i40 er et reelt alternativ i firmaklassen 

Toyota Avensis er kompetent på den kedelige måde 

Fakta: Kia Optima 1,7 CRDI Advance, aut.

Vejl. pris, inkl. lev.: 384.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.560 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP): ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 16,7 km/l (CO2 158 gr./km)
Forbrug i test: 11,5 km/l
Længde/bredde/højde: 485/183/146 cm
Bagagerum (min/max):  liter
Vægt: 1.645 kg
Motor: 4 cyl., 1,7 liter, turbodiesel
Effekt: 136 hk/325 Nm
0-100 km/t: 10,3 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standard udstyr (Advance):
17” aluminiumsfælge, LED-kørelys for og bag, kurvelys, xenon HID forlygter, cd-anlæg med USB-stik og Bluetooth, 2-zone klimaanlæg, multijusterbart læderrat med betjening af radio og fartpilot, regnsensor, kørecomputer, el-sidespejle, elruder for og bag, sædevarme for, Eco gearskifte indikator, eco/sport/normal køreprogram (aut. gear), parkeringshjælp for og bag, læderkabine, elektrisk justerbart førersæde med memory, HAC (Hill Assist System), 4.3″ TFT-skærm med supervison, dæktrykskontrol, automatisk nedblændeligt bakspejl.
Metallak: 10.000 kr. (snow white pearl) – andre 7.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation