Udsigt til prisfald på nye bilmodeller

Fortsat krise og hård konkurrence fra Korea presser prisen på kommende bilnyheder. Eksperter forventer prisfald på kommende nyheder som VW Golf og Renault Clio sammenlignet med deres forgængere.

Bilkøbere kan se frem til øget priskonkurrence på nye bilmodeller. Fortsat økonomisk krise i Europa, vigende bilsalg over alt i EU og vedvarende fremgang for koreanske bilmærker vil tvinge særligt europæiske bilmærker til at sænke priserne på deres nye bilmodeller. Det gælder formentlig også nyheder på vej til Danmark som fjerde generation af Renault Clio og syvende generation af VW Golf.

Det er branchebladet Automotive News, der spekulerer i lavere priser for bilkøberne. Et eksempel er den nye Renault Clio, der kommer til Danmark midt i november. 50 procent af delene i Clio 4 bruges også i ”søsterbiler” som Renault Modus og Nissan Micra. Ifølge Renault gør det fabrikken i stand til at sælge den kommende Clio næsten 2.000 kr. billigere end den nuværende model. Et andet eksempel er konkurrenten Peugeot 208, som sælges til en basispris på det franske hjemmemarked, der er knapt 1.000 Euro lavere end forgængeren, Peugeot 207.

”Ved at bruge mange af de samme dele, kan vi bestille så store mængder komponenter hos vores underleverandører, at det har gjort os i stand til at opnå lavere priser”, forklarer projekt-direktør for Clio 4, Philippe Caillette, til Automotive News.

Danske afgifter kan øge prisfald
For danske bilkøbere kan prisnedsættelsen blive endnu større. Med afgifter på 200 procent kan en reduktion på knapt 2.000 kroner i Frankrig ende med at gøre nyheden 4.000 – 6.000 kroner billigere i Danmark.

Ifølge Automotive News er der tale om en tydelig trend, hvor især de store producenter reducerer priserne på nye modeller sammenlignet med de biler, som de afløser.

”VW vil formentlig vælge samme vej, når de lancerer den nye Golf”, siger Ian Fletcher, der er markedsanalytiker for IHS Automotive til Automotive News.

Når bilfabrikkerne arbejder målrettet på at gøre deres nye modeller billigere, handler det især om to ting: Krisen kradser på det europæiske hjemmemarked, hvilket får bilsalget til at falde. Samtidig vinder konkurrenterne fra Korea – Hyundai, Kia og Chevrolet – markedsandele med biler, der bliver stadig bedre, men fortsat koster markant mindre end deres europæiske rivaler. I første halvår gik europæiske bestsellere som VW Polo, Opel Astra og Renault Clio således tilbage med mellem 14 og næsten 21 procent sammenlignet med samme periode sidste år. (Se grafik nederst)

Om danske bilkøbere får fuld gavn af et prisfald på nye bilmodeller ved vi først, når Renault og VW prissætter Clio 4 og Golf VII. De to populære bilnyheder kommer til Danmark i henholdsvis november i år og i begyndelsen af 2013.

De 10 mest solgte biler i Europa, 1. halvår 2012
(Model, styk, udvikling sammenlignet med 2011)

1. Volkswagen Golf: 240,020 -6.2%
2. Ford Fiesta: 171,605 -12.8%
3. Volkswagen Polo: 163,818 -14.1%
4. Opel/Vauxhall Corsa: 149,553 -13.3%
5. Ford Focus: 139,108 -7.9%
6. Renault Clio: 130,638 -20.2%
7. Opel Astra: 129,774 -20.7%
8. Nissan Qashqai: 114,586 +1.0%
9. Renault Megane: 111,191 -14.7%
10. BMW 3 serien: 91,442 +4.9%
Kilde: JATO Dynamics/Automotive News

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here