Unge tager bilen i stedet for cykel og bus

dele-leasing
Stadig flere helt unge tager bilen til skole. Dårlig og dyr kollektiv trafik samt dyre boliger har skylden, mener de unges klimaråd.

Nye tal viser, at stadig flere helt unge tager bilen og lader cyklen stå.

Dårlig og dyr kollektiv trafik, samt stigende boligpriser i de store byer, presser de unge over i bilerne, mener forpersonen for regeringens Ungeklimaråd.

På tre år er brugen af personbil blandt de 16-24-årige steget med 14,7 procent. For befolkningen som helhed er der sket et lille fald.

Samtidig er de unges brug af kollektiv trafik gået ned med 9,1 procent, brugen af cykel med 15,1 procent, og det at gå er faldet med 12,6 procent. Det viser en analyse fra Danske Regioner baseret på de seneste tal fra Transportvaneundersøgelsen fra DTU.

“Jeg tager bilen, fordi det er nemt, og fordi min cykel står i kælderen. For at jeg skulle tage cyklen, skulle det simpelthen gå ned ad bakke både ud og hjem,” siger Frederik Kalstrup til Jyllands-Posten.

En anden gymnasieelev fortæller til avisen, at han har langt i skole, og hellere vil tage bilen end at sidde timevis i bus.

Kollektiv trafik er for dyr

Ifølge de unge er det ikke manglende hensyn til klimaet, der er problemet. Udfordringen er den kollektive trafik, der er blevet dyrere. Desuden er boligsituationen i de store byer blevet dårligere for mange unge.

Det er i hvert fald vurderingen fra regeringens Ungeklimaråd.

“Se på, hvad der er sket, både med priserne på den kollektive trafik, og på den store mængde af afgange, der er blevet sparet væk. Det er klart, at de grupper, der har færrest penge og mindst mulighed for at beslutte egen transport distance, reagerer på de udviklinger.” Det siger Monika Skadborg, der er formand for regeringens Ungeklimaråd, i et interview med Netavisen Pio.

Hun peger samtidig på, at stigende boligpriser og manglen på studieboliger presser de unge længere væk fra deres uddannelsessteder, og derfor ud af cykelafstand.

“Nedprioriteringen af den kollektive trafik er sket, samtidig med at der er sket en udvikling på boligmarkedet inde i byerne. Udviklingen betyder, at det er blevet mindre tilgængeligt for unge. Det er i dag sværere at få fat en centralt beliggende bolig, hvor man kunne cykle til studie eller arbejde, der er til at betale,” siger hun.

Vil man gøre noget ved det her problem, så bør man sikre, at den offentlige transport er tilgængelig og økonomisk attraktiv.

Gør bussen billigere

Monika Skadborg understreger, at det er vigtigt ikke at udskamme unge, der vælger privatbilisme til. I stedet bliver man nødt til at se på og ændre ved de grundlæggende strukturer, som betyder, at flere unge vælger grønne transportløsninger fra:

“Vil man gøre noget ved det her problem, så bør man sikre at den offentlige transport er tilgængelig og økonomisk attraktiv. Det kunne man blandt andet ved at fjerne afgiftssænkelsen på biler og stryge prisstigningerne på det offentlige,” siger hun.

At man ikke kan udskamme nogen – heller ikke unge – til at tage bilen, ved at tale om klimahensyn, er professor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet enig i.

“Jeg tror ikke, at man kan føre klimapolitik ved at appellere til folks samvittighed. Det vil formentlig kun have en begrænset virkning,” siger han til Jyllands-Posten.

Flere har to biler

Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af husstande med rådighed over flere biler var ved indgangen til 2019 på 525.400 mod 377.900 for 10 år siden. Det svarer til, at 17,2 procent af alle husstande råder over flere biler.

De kommuner, hvor andelen af husstande med flere biler er størst – mellem 25 og 30 procent – og som har oplevet den største vækst, ligger rundt om de største bykommuner. Det gælder i Jylland, på Fyn og til en vis grad omkring Hovedstaden.

Ifølge Hvilkenbil.dk kan en mikrobil som Citroën C1 (billedet) til 90.000 kr. eksempelvis finansieres til under 900 kr. pr. måned med 20 procent udbetaling. Hertil kommer selvfølgelig brændstofforbrug som vedligeholdelse og reparationer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here