VW: Batterier til halv pris og gratis strøm

0
batterier

På en såkaldt ’Power Day’ har VW fremlagt koncernens køreplan frem mod flere elbiler, bedre batterier og flere ladere.

”Elektrisk mobilitet har vundet kapløbet.”

Herbert Diess, chef for VW-koncernen, var klar i spyttet, da han indledte den første såkaldte ’Power Day’ – en konference, hvor VW-koncernen giver et indblik i, hvilke teknologier der arbejdes med og satses på.

Det er ikke ’gammeldags’ biler med benzin- og dieselmotorer. VW har i dén grad fået smag for elbiler. Forleden meddelte koncernen, at den vil fordoble salget af elbiler sammenlignet med sin tidligere målsætning. Og den første Power Day handlede også udelukkende om elbiler og alt, hvad der hører til i form af batterier, opladning og infrastruktur.

Kort fortalt går VW all-in på elbiler. Konkurrenten Tesla skal overhales og VW er sikker på, at det kan lykkes ved at udnytte positionen som verdens største bilproducent.

”Elektrisk mobilitet er blevet vores kerneforretning. Vi sikrer os på langt sigt pole position (førstepladsen, red.), når det gælder jagten på de bedste batterier og den bedste kundeoplevelse i tidsalderen for emissionsfri mobilitet”, sagde Herbert Diess på Power Day.

Batterier skal laves i Europa
batterier
Herbert Diess, koncernchef for VW Gruppen, er ikke længere i tvivl: Elbiler er fremtiden.

Målet skal nås med en lang række initiativer, hvor det at fremstille elbiler kun bliver en del af forretningen.

Som Tesla vil VW for eksempel selv bygge sine batterier til elbilerne. Eller rettere investere i seks ‘giga’ batterifabrikker i Europa sammen med andre bilproducenter. Placeringen i Europa skal gøre VW mindre afhængig af andre batteri-leverandører (læs: Kina). VW vil også udvikle en standardteknologi for batterier, der på sigt skal bruges i 80 procent af mærkets elbiler og halvere prisen. Allerede i 2023 vil VW være klar til at benytte de nye, halvt så dyre batterier i opdaterede udgaver af eksisterende modeller som ID.3 og ID.4.

Ifølge VW vil de nye standardbatterier også kunne lades hurtigere og have relativt længere rækkevidde end i dag. Dermed matcher VW meldinger fra Tesla, der taler om lignende forbedringer af deres batterier i den nærmeste fremtid.

VW kaster sig også ind i at udvide det europæiske netværk af ladestationer. Frem mod 2025 skal VW være med til at sætte yderligere 18.000 ladepunkter op i Europa. Det svarer til en femdobling i forhold til i dag. De nye ladere skal også være nemmere at betjene, lige som betalingen skal forenkles. Formentlig med en teknik, hvor man som forbruger blot behøver tilslutte sin elbil til en offentlig lader, så klares betalingen automatisk. Dermed imødekommer VW en kritik af et overkompliceret ladenetværk, som også Hvilkenbil har fremført.

Grøn og gratis strøm

Ambitionerne er med andre ord tårnhøje – og VW’s begejstring for elbiler tårnhøje. På ’Power Day’ lovede koncernen endda, at deres elbiler allerede i 2022 kan indgå i det, man populært kalder ’smart grid’. Det betyder, at ladningen af VW’s elbiler kan integreres i elnettet, så det for eksempel er muligt at lade bilen, når der er overskud af strøm fra vedvarende energikilder som sol og vind. Og omvendt kan VW’s elbiler sende strøm tilbage i det offentlige elnet, hvis der mangler ’grøn strøm’.

Teknologien har store perspektiver. Både for at udnytte vedvarende energi bedre, men også for at gøre det billigere at køre elbil. VW sluttede faktisk konferencen af med at forudsige, at ’en dag bliver opladning gratis’.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation