VW-designchef: CO2-krav skader bilernes design

Om ti år vil skrappe CO2-krav kræve så lav luftmodstand, at biler kommer til at ligne hinanden på samme måde som fly, frygter VWs designchef Walter de Silva.

Tænk på moderne passagerfly. Lange cigarformede aluminiumsdåser, der ligner hinanden som to dråber vand. Bortset fra inkarnerede flynørder er ingen i stand til at skelne en Airbus fra en Boeing – kun flyets bemaling og måske interiøret på 1. klasse skaber lidt påklistret forskel til konkurrenterne.

Sådan kommer det også til at gå i bilernes verden. Det forklarer VWs højt respekterede og indflydelsesrige designchef Walter de Silva i et interview med Automotive News. 63-årige de Silva er manden bag stærke bildesigns som Alfa 156, Seat Altea, VW Scirocco og Audi A5, så det er ikke her-hvem-som-helst, der lufter sin bekymring for en grå og trist fremtid for bildesign.

”Allerede i dette årti vil vi begynde at se biler få den samme grundform – og frem mod 2020 slår det for alvor igennem,” forudser den elegante italiener.

‘Skurken’ er de stadig skrappere miljøkrav til biler. I jagten på at reducere bilernes brændstofforbrug spiller aerodynamikken den vigtigste rolle. Luftmodstanden skal ned – og det vil skabe ens biler.

Der er to måder at nedbringe CO2-udslippet på – ved at reducere vægten og formindske luftmodstanden. Mens du kan nedbringe bilens vægt på mange forskellige måder, er aerodynamik ikke til diskussion, men en eksakt videnskab. En vindtunnel er ligeglad med et bilmærkes image eller familielighed med de øvrige modeller, den måler bare bilens aerodynamiske præstation – altså luftmodstanden,” forklarer Walter de Silva til Automotive News.

Resultatet er biler, der får den samme grundform, fortsætter de Silva og nævner to kendte hybridbiler som eksempel.

”Kig på de nyeste udgaver af Toyota Prius og Honda Insight. Under udviklingen af de to biler var det afgørende at skabe så lav luftmodstand som muligt. Derfor er bilernes proportioner og profiler nærmest identiske. Den eneste måde at adskille bilerne på, er at udstyre dem med forskellige grafiske elementer,” siger de Silva.

Med grafiske elementer menes alt fra forskellige udformede lygter til en tilbagevenden til 70ernes pyntelister og pyntestriber. Forbilledet – eller snarere skrækvisionen ifølge de Silva – er de førnævnte, moderne passagerfly, der alle er aerodynamiske vidundere men designmæssigt reduceret til kedelige kloner.

100 km/l bilen VW XL1 er et eksempel på, hvordan vindtunneller skaber samme dråbeformede design i jagten på reduceret luftmodstand.
100 km/l bilen VW XL1 er et eksempel på, hvordan vindtunneller skaber samme dråbeformede design i jagten på reduceret luftmodstand.

I øvrigt er netop Walter de Silva kritiseret for allerede i dag at lave ‘klonet’ og kedeligt design. Som VW-gruppens designchef er han manden bag den nye Golf 7, der mere end nogensinde har fået kritikere til at tale om konservativt og stillestående design. Også de Silva’s fastholden i Audis gennemførte familielighed med den enorme single-frame kølergrill (billedet) på alle Audi-modeller, påkalder sig ofte kritiske røster.

Læs mere: VW XL1 – en folkevogn der kører 111 km/l

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here