Krise eller ej – danskernes appetit på nye biler er nærmest umættelig. I årets første otte måneder er der nu solgt lige så mange biler som i hele 2009.
Mens politikere og virksomheder taler om økonomisk afmatning og stigende arbejdsløshed, er der ingen krise hos landets bilforhandlere. Her vælter det ind med kunder som aldrig før. Og det i en grad, så bilsalget slår alle rekorder. I årets første måneder er der således solgt lige så mange bil som i hele 2009. I alt blev der skrevet slutsedler på 13.564 nye biler i august. Dermed ligger bilsalget akkurat én procent højere end i samme periode sidste år, der endte med det hidtil højeste bilsalg i Danmark.
Men måske er det netop krisebevidstheden, der har sneget sig ind hos de danske bilkøbere. Det er nemlig de mindste og billigste modeller som VW Up, Toyota Aygo og Kia Picanto, der trækker salget.
Biler, der fås med lange fabriksgarantier, kører langt på literen og alligevel koster under 100.000 kr. For mange bilejere kan det virke som et økonomisk snusfornuftigt alternativ til ældre biler, hvor den næste store værkstedsregningen konstant lurer om næste hjørne og benzinudgifterne alene for længst har rundet én krone per kørt kilometer. Måske er det den krisebevidste forklaring på, hvorfor VW Up & Co. nu står for mere end 68 procent af det samlede bilsalg…
”Vi har gennem flere år talt om, at de mindste biler vandt frem, men i august har vi nået et foreløbigt højdepunkt, hvor over 68 procent af salget ligger i den mindste klasse. Det er de private, der køber bil og her er de små biler endog særdeles populære. Derfor er det også vores forventning at vi i år vil opleve de mindste biler fylde mere end nogensinde, når vi om fire måneder gør hele året op”, siger Bent Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.
Hver tiende nye bil er en VW Up
Han betegner salget i august som imponerende.
”Vi skal huske på, at vi sammenligner med et meget stærkt marked fra sidste år. Samtidig har vi oplevet store udfordringer i løbet af året, særligt med leasingindgrebet fra foråret, der lagde en dæmper på dele af markedet. Derfor er det også så meget desto mere imponerende at markedet i kraft af de private forbrugeres bilkøb fortsat vokser kraftigt”, siger Bent Mikkelsen.
At småt er godt ses tydeligt af bilsalgets top 20: Af de tyve mest solgte biler er hele 18 fra den mindste eller næstmindste klasse. Kun VW Golf og Hyundai i30 fra den lille mellemklasse når med på listen – på beskedne pladser som henholdsvis nummer 18 og 20.
På førstepladsen rykker VW Up for alvor fra konkurrenterne med alle tiders rekordsalg på 1375 biler. Det svarer til, at hver tiende solgte bil i august var en Up.
BILSALGETS TOP 20 I AUGUST
1 | VOLKSWAGEN UP! | 1.375 |
2 | TOYOTA AYGO | 776 |
3 | PEUGEOT 107 | 603 |
4 | CITROEN C1 | 455 |
5 | VOLKSWAGEN POLO | 441 |
6 | KIA PICANTO | 440 |
7 | SEAT MII | 417 |
8 | SKODA CITIGO | 358 |
9 | KIA RIO | 328 |
10 | PEUGEOT 208 | 320 |
11 | OPEL CORSA | 261 |
12 | FIAT PANDA | 258 |
13 | RENAULT CLIO | 239 |
14 | CHEVROLET SPARK | 237 |
15 | HYUNDAI I10 | 235 |
16 | RENAULT TWINGO | 217 |
17 | FORD FIESTA | 216 |
18 | VOLKSWAGEN GOLF | 210 |
19 | SUZUKI SWIFT | 183 |
20 | HYUNDAI I30 | 181 |