VW varsler kompakt crossover

VW T-Cross Breeze er en fræk crossover med stofkaleche. I 2018 går den produktion med fast tag og fem døre som VW’s første kompakt-SUV i Polo-format.

Verden har fået crossovers på hjernen. I Europa grovhitter kompakte biler med ekstra højde og selvsikkert SUV-look som aldrig før. Tænk blot på modeller som Renault Captur, Peugeot 2008 og Mazda CX-3, der alle er eksempler på solide salgssucceser i en bilklasse, der er den hurtigst voksende i verden. Høj siddeposition, markant design og relativt gode pladsforhold i kompakte biler er simpelthen det nye sort i bilindustrien.

Glem det manglende tag: T Cross Breeze er første kig på en kompakt crossover, baseret på VW Polo.
Glem det manglende tag: T Cross Breeze er første kig på en kompakt crossover, baseret på VW Polo.

Mægtige VW er – som sædvanlig, fristes man til at skrive – lidt bagefter den hotteste bilmode. Tyskerne er ikke just kendt for at være first movers. Til gengæld rykker VW, når de endelig beslutter sig for at lege med i en ny klasse. Tænk blot på MPV’en Touran og den mellemstore SUV Tiguan, der begge kom flere år efter trendsættere som Renault Scenic og Toyota RAV4, men som siden er blevet blandt bestsellerne i deres respektive klasser.

Går det som det plejer, er konceptbilen T-Cross Breeze med andre ord første kig på en kommende sællert for VW. Tyskerne har netop afsløret det usædvanligt løsslupne koncept på biludstillingen i Geneve. T-Cross Breeze er nemlig noget så sjældent som en crossover-cabriolet; en kombination som Land Rover hidtil har været alene om at sende i produktion med den dristige Range Rover Evoque Cabriolet.

Fem døre og tre cylindre
VW hævder, at de faktisk overvejer en lignende variant. Det skal man ikke lade sig narre af: Når T-Cross Breeze går i produktion i 2018, bliver det med snusfornuftigt ståltag, fem døre, forhjulstræk og en trecylindret turbobenzinmotor med 110 hk, der kører op til 20 km/l. Platformen er den nye, skalérbare MQB-arkitektur, som den kompakte crossover kommer til at dele med næste generation af Polo. Med længden 413 cm og bredden 180 cm bliver crossoveren en smule større end Polo og kommer på den vis også til at fungere som den stationcar-udgave af Polo, VW fortsat ikke vil lave. Den niche er overladt til søsterbilerne Seat Ibiza og Skoda Fabia.

T-Cross Breeze varsler også en ny designstil for VW. Der bygges videre på de nuværende kantede grundformer, men der er leget med en mere udtryksfuld front og smallere led-lygter for og bag. Største forandringer finder vi i kabinen, hvor de fleste betjeningsgreb er afløst af en stor, trykfølsom skærm, og også de klassiske viser-instrumenter er afløst af en skærm.

Skærmen i midterkonsollen kan både betjenes ved hjælp af fingertryk og simple fagter.
Skærmen i midterkonsollen kan både betjenes ved hjælp af fingertryk og simple fagter.

T-Cross Breeze er blot en af flere biler i en regulær crossover-blitz fra VW. Tyskerne lancerer snart en ny Tiguan, der senere kommer i en forlænget version med syv siddepladser. Derefter følger en lidt mindre, sportslig udgave baseret på Tiguan og derefter en ny udgave af den rigtigt store Touareg. Herefter er det T-Cross Breeze’s tur til at gå i produktion som en Polo-baseret crossover og omtrent samtidig ser vi en mindre, Up-baseret crossover.

Læs også: VW rocker på Golf-banen

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here