Yaris får smilet frem

1
yaris

BILTEST: Fjerde generation af Toyota Yaris gør endegyldigt op med sit image som hjemmehjælperens halvkedelige transportmiddel.

Hvilken bil?

Lavere, bredere, mere rummelig, mere sikker… og mere sjov. Sådan lyder den korte beskrivelse af fjerde generation af Toyotas ’dansker-darling’, Yaris. Det er en helt ny bil bygget på Toyotas nye GA-B-platform, hvilket styrker køreegenskaberne, fordi karrosseriet er stivere, lettere og med et lavere tyngdepunkt end i forgængeren. Man kan næsten se det på den, ud over at designet er piftet voldsomt op: Hjulene sidder helt ude i hjørnerne af karosseriet, og det lover godt for morskaben og for pladsudnyttelsen. I forhold til sin forgænger er sikkerheden i den nye Yaris helt i top, ligesom kvalitet og finish i kabinen også har fået et løft. Priserne starter ved 140.000 kr. for Yaris med den mindste benzinmotor med 72 hk, går over en 125 hk benziner fra 175.000 kr. og topper ved 265.000 kr. for top-hybridudgaven med 116 hk. Vi tester her en Hybrid H3 ’Premium Edition’ til 240.000 kr. Yaris er ikke en ladehybrid, men har et ’lukket system’.

Vidste du at?

Yaris fås med en manuel 6-trins samt to automatiske gearkasser. Én til udgaven med benzinmotor og én til hybridudgaven. Begge er af typen CVT – en trinløs, variabel gearkasse, det også er kendt som ’milliongear’. Den ene fås sammen med den 125 hk benzinmotor og giver mulighed for, at du selv kan skifte gear via padler på rattet. Den koster 16.000 kr. ekstra, mens den anden – et såkaldt e-CVT – er standard i hybrid-udgaven. Sidstnævnte er en videreudvikling, der adskiller sig fra det normale CVT-gear ved, at et såkaldt planetgear styrer det trinløse gear via en elektrisk motor. Det er noget teknisk, men har i praksis forbedret oplevelsen af CVT-gearet en hel del. Det har sænket de løbske omdrejninger og dermed forbedret forbruget og nok så vigtigt dæmpet et jævnt anstrengende støjniveau i kabinen.

Hvordan er førerpladsen?

Her mærker man med det samme, at både bredde og akselafstand er vokset med fem centimeter. Rummeligheden omkring forsæderne er forbedret – ikke mindst med bedre plads mellem de to forstole. Kørestillingen er god for både stor og lille, og man sidder godt i førersædet, men som langbenet chauffør savner jeg støtte under lårene. Undertegnede hæfter sig ved de mange fralægningsmuligheder og de mange aktive sikkerhedssystemer, der er standard og hjælper til sikker kørsel. Selv lækkerier som den adaptive fartpilot, der holder afstand til den forankørende bil, og fjernlysassistent er standard i Yaris. Her halter de fleste konkurrenter efter. Testbilen har stort set alt, hvad du kan drømme om i udstyr – måske lige bortset fra soltag – men også i basisudgaverne er det basale udstyr pænt med blandt andet aircondition (klimaanlæg i hybrid), 7” touchskærm og Apple Car Play /Android Auto.

Hvordan opleves kabinen?

Mens der takket være den øgede akselafstand er blevet god plads på forsæderne i den nye Yaris, så er de ekstra fem centimeter mellem for- og baghjul ikke kommet bagsædepassagererne til gode.

Når førersædet er skubbet helt tilbage, som mine 190 cm kræver, så er der næsten ingen benplads på pladsen bag. I det hele taget er der ikke tænkt så meget på bagsædefolkets velbefindende. De må spejde forgæves efter friskluftdyser, og opladningsmuligheder lige som en stor kardanboks stjæler af den sparsomme benplads på den midterste plads. Bagagerummet hører med sine 286 liter også til de mindre i klassen. Generelt for hele kabinen er plastkvaliteten ikke så ’lækker’, som vi ellers begynder at se i miniklassen. Til gengæld skal der lyde ros for, at støjniveauet i kabinen er sænket – ikke mindst i testbilen, der har en særlig støjdæmpende forrude.

Er sikkerheden i orden?

Helt sikkert. Toyota Yaris fik topkarakteren fem stjerner ved Euro NCAP sikkerhedstesten i september sidste år efter de nye, skrappere krav. Yaris klarer testen flot i kraft af en ny stærkere konstruktion, og så har den også en ny airbag mellem forsæderne, der skal forhindre hovedskader. Dertil er Yaris udstyret med Toyotas nyeste pakke af aktivt sikkerhedsudstyr, Safety Sense 2.5. Pakken omfatter en vejkrydsassistent, der advarer og automatisk nødbremser bilen, hvis man i et vejkryds overser en fodgænger ved et højresving eller en fodgænger eller modkørende bil ved et venstresving. Yaris’ automatiske nødbremse ’ser’ også bløde trafikanter. Aktiv vognbaneassistent er også med i pakken ligesom hastighedsskiltegenkendelse, fjernlysassistent og en adaptiv fartpilot, der sørger for at holde afstand til den forankørende. Sidstnævnte fungerer også ved køkørsel i biler med automatgear. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?

Sjovt. Den nye Yaris’ køreegenskaber kan i den grad lokke smilet frem. Du kan nærmest – selv om det nok er de færreste ud over motorjournalister, der gør det – kaste bilen ind i svingene, uden at den slipper taget i vejen. Yaris er oplagt som kvik bybil. Styringen er ganske præcis og letgående, og du har en fin fornemmelse af hjulenes bevægelser hen over vejen. Det er også et plus ved vendinger og parkering, at Yaris kan dreje meget skarpt. Affjedringen bidrager med sin kontante opsætning – som testbilens større 17 tommer fælge ganske vist forstærker – til den sportslige køreoplevelse, men mange vil nok egentlig gerne have en lidt mere komfortabel affjedring i hverdagens dans over de hullede kommuneveje.

Hvordan er motoren?

Særdeles veloplagt. 116 hk lyder måske ikke af meget, men Yaris Hybrid er ganske kvik takket være samspillet mellem den 3-cylindrede benziner med 91 hk og elmotoren med 80 hk.

CVT-gearet, som vi ellers ikke har været begejstrede for med sin tendens til ekstremt mange omdrejninger – og dermed støj – uden megen fremdrift er blevet kraftigt forbedret.

Der høres kun for alvor motorstøj ved hård acceleration. Hybriden har på papiret et lavere forbrug end benzinudgaven. Vi nåede dog kun et snit på 18,7 km/l i testugen, hvilket er lidt skuffende i forhold til de opgivne 24,4 km/l, men med en stor andel motorvejskørsel, er der nok plads til forbedring. I bykørsel med et forsigtigt tråd på speederen er det muligt at køre på ren el en pæn del af tiden og dermed sænke forbruget.

Passer prisen?

Til dels. I forhold til de skarpe priser Toyota annoncerede ved introduktionen af Yaris, har de nye afgifter gjort Yaris dyrere. Basisprisen er steget med 10.000 kr. til 140.000 kr., og endnu værre er det for hybrid-udgaven, hvor de 166.000 kr. er vokset til 181.000 kr. med laveste udstyrsniveau. Stigningerne betyder dog på ingen måde, at Yaris’ priser er ublu i forhold til konkurrenterne. Slet ikke når vi tager det omfattende sikkerhedsudstyr med i ligningen. Jeg kunne være tilbøjelig til at vælge den ’rene’ benzin-udgave med 125 hk, 6-trins manuelt gear og T3 udstyr i stedet for den tilsvarende hybrid. Benzineren er 26.000 kr. billigere – faktisk lige nu 36.000 kr. på kampagne – og den har højere topfart, hurtigere acceleration og et brændstofforbrug, der i praksis nok er lig hybridens.

Er der alternativer?

Kun et par stykker. Toyota har i kraft af sine mange års erfaring med hybridteknologien været ’first mover’ med en hybridbil i miniklassen. Kun et par mærker har siden meldt sig som konkurrenter – og de er begge noget dyrere end Ýaris. Renault har udviklet en hybridversion af Clio kaldet E-Tech. Den koster fra 231.000 kr., hvilket er hele 50.000 kr. mere end Yaris, men Clio har også flere kræfter under hjelmen – 140 hk.  Japanske Honda melder sig også på hybrid-holdet med den rummelige Jazz, der stort set har samme teknik og præstationer som Yaris. Den fås i tre versioner til priser fra 246.000 til 274.000 kr. Vælger du Toyota Yaris uden hybrid, er antallet af alternativer til gengæld overvældende. Alle mærker er til stede i den mest populære klasse herhjemme. Vi kan lige nævne mini’erne prismæssige yderpunkter: VW Polo – klassens dyreste – med startpris på 180.000 kr., mens Citroën C3 er billigst til priser fra 115.000 kr. Yaris lægger sig nogenlunde midt i mellem.

Konklusion:

For: Køreegenskaber, sikkerhedsudstyr, 3 års garanti
Imod: Plads på bagsædet og bagagerum, plastkvalitet
Hvilkenbil siger:

Yaris lidt støvede image er endegyldigt lagt på hylden med fjerde generation, der kører, så du ikke kan lade være med at smile. Samtidig er sikkerhedsudstyret forbilledligt for miniklassen. Men pladsen på bagsædet og i bagagerummet skuffer – især, hvis du har brug for plads til hele familien. Toyota er glade for deres hybrider, men benzinudgaven fremstår som et bedre køb.

FAKTA: Toyota Yaris Hybrid H3 e-CVT ’Premier Edition’

Vejl. pris, inkl. lev.: 239.000 kr. (privatleasing fra 2.295 kr./md. ved førstegangsydelse på 4.995 kr.)
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 920 kr. (87-92 gr. CO2 pr. km.)
Garanti (rust/ batteri/mekanik): 12/10/3 år (eller 100.00 km)
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 26,3-24,4 km/l (alt efter udstyr)
Forbrug i test: 18,7 km/l
Længde/bredde/højde: 394/175/150 cm
Akselafstand: 256 cm
Bagagerum (min/max): 286/ej oplyst liter
Vægt: ca. 1.100 kg
Motor: 3 cyl., 1,5 liter hybridmotor (benzin+el)
Effekt: 116 hk systemydelse (91 + 80 hk)/120 + 141 Nm (benzinmotor + elmotor)
0-100 km/t: 9,7 sek.
Topfart: 175 km/t

Særligt standardudstyr (H3 ’Premier Edition’):

8” multimedieskærm med bluetooth, Apple Car Play og Android Auto, elruder foran og bagi, elektriske indstillelige og automatisk foldbare sidespejle med varme, læderrat, sædevarme foran, midterarmlæn foran, elektronisk parkeringsbremse, 17″ alufælge, 2-zonet klimaanlæg, sortlakeret tag, interiør med røde syninger, sportssæder med indtræk i dellæder, digital instrumentering, head-up display i farver til visning af køreinformation i forruden, LED-for- og baglygter, automatisk nedblændeligt bakspejl, bakkamera, varme i rattet, regnsensor, lyddæmpende forrude, automatisk nødbremse, vognbaneassistent, hastighedsskiltegenkendelse, adaptiv fartpilot og fjernlysassistent mm.

Ekstraudstyr på testbil:

Ud over et originalt aftageligt træk til næsten 11.000 kr. inkl. montering er ikke monteret yderligere udstyr på denne særlige intromodel.

henrikh@hvilkenbil.dk

1 KOMMENTAR

  1. I burde nok have nævnt, at Toyota Yaris Hybrid H1 kører op til 26,3 km/l og H3 noget mindre på grund af noget mere eludstyr, som tærer på elmotorens batterier. Der er trods alt også en forskel på grøn ejerafgift: H1-H2 er billigere end H3-H4. Synes bare lige det skulle nævnes.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation