Zafira forvandles fra MPV til van

Opels syv år gamle MPV Zafira synger på sidste vers. Afløseren får tilnavnet Life og baseres på Citroën, Peugeot og Toyotas fælles varevogn. Kasseformen giver plads til op til ni personer.

Efter at den franske PSA-koncern købte Opel, er der i dén grad kommet nye croutoner på salaten: Mens de tidligere ejere, amerikanske General Motors, måtte se det tyske traditionsmærke komme ud med det ene underskud efter det andet, giver Opel nu overskud under fransk ejerskab. Og når man ser, hvad PSA gør med en model som Opel Zafira, forstår man måske bedre hvorfor.

Zafira har altid været en succes for Opel. Originalen dannede skole for konkurrenterne og den nuværende model er så vellykket, at Jeremy Clarkson har den blandt sine favoritter. Ja, dén Clarkson vi ellers kender som særdeles kritisk vært fra bilprogrammet Top Gear.

Men alderen og tidsånden trykker. Zafira har syv år på bagen og MPVerne overhales i nærmest brutal grad af mere maskuline SUV- og crossover-modeller. Men i stedet for at trække sig ud af markedet, har PSA fundet en smart måde at fremtrylle en ny Opel MPV på. Sammen med Toyota fremstiller Peugeot og Citroën nemlig trillinge-kassevognene Expert, Jumpy og ProAce. De findes også i van-udgaverne Traveller, SpaceTourer og ProAce Verso med bagsæder, så – rigtigt gættet – fjerde generation af Zafira bliver den fjerde ‘baby’ i familien.

7-tommers ifoskærm, automatgear og kaptajnstole i læder. Opel Zafira Life kan fås med alt i udstyr.

Alt i udstyr
Et ret smart træk for det sparer milliarder i udviklingsomkostninger. Lidt forenklet skruer du bare nye emblemer på en eksisterende bilmodel, og – voila! – du kan lancere en ny bilmodel. Metoden er så kendt, at amerikanerne har et navn for det: ‘badge-engineering’.

Men inden Zafira-fans rynker på næsen og sender en uvenlig tanke til Opels nye ejere, er det måske værd at kigge nærmere på, hvad sådan en Zafira Life egentlig er for en størrelse.

Opels marketingsafdeling hævder, at Zafira Life ligefrem bliver sjov at køre. Den skal vi nok et pænt stykke vest for Paris for at tro på. Men resten lyder ikke så ringe endda. For det første gør PSA sig umage for at gøre den nye Zafira så lidt varevogns-agtig som muligt: Du kan simpelthen få alt i udstyr: Dobbelte skydedøre, dobbelt panorama-tag i glas, op til ni sæder i læder, mulighed for ‘lounge-stemning’ med fire sæder, der vender mod hinanden, klapbord, 220 volts strømudtag, alt i køreassistenter, adaptiv fartpilot, infotainment-skærme, head-up display, oplukkelig bagrude, ja selv firehjulstræk kan leveres.

Kommer i S, M og L
Og der er mere, som førnævnte Clarkson altid siger. Zafira Life kan nemlig fås i hele tre længder: Small, medium og large der er henholdsvis 4,6 meter, 4,9 meter og – ship ohøj – hele 5,3 meter i længden. Dermed er den ‘mindste’ udgave 10 centimeter kortere end den snart pensionerede Zafira. Alligevel fås den med op til ni sæder, og det er der jo også musik i for storfamilien.

Ligheden med kassevogns-trillingerne Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota ProAce kan Zafira Life ikke køre fra. Men brugsværdien er høj med dobbelte skydedøre og masser af plads.

Zafira Life har netop haft verdenspremiere på biludstillingen i Bruxelles og ventes til Danmark i løbet af foråret. I første omgang kan du vælge mellem to dieselmotorer på 1,5 eller 2,0 liter. I 2021 følger en fuldt eldrevet udgave.

Stadig ikke overbevist om, at du kan leve med en Zafira med kassevogns-gener? Ifølge vedholdende rygter kan hardcore ‘opelanere’ se frem til en Opel-udgave af Peugeot 5008, der også får plads til syv personer. Helt så rummelig som Zafira Life bliver den altså ikke, men mere personbils-agtig. Som tyskerne siger: Die Qual der Wahl…

Læs også: Endnu et par MPVere forsvinder i SUV-bølgen

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here