Tuesday, Jul. 17, 2018

TEST: BMW X2 – lav SUV med høj X-faktor

Skrevet af:

|

4. juli 2018

|

I kategorien:

TEST: BMW X2 – lav SUV med høj X-faktor

BILTEST: Lav SUV eller forhøjet hatchback? BMW blander begreberne med X2, der først og fremmest er en moderigtig og velkørende crossover. Her er X-faktor for alle pengene.

Hvilken bil?
BMW X2 må være det mest gennemførte ’gadekryds’ i modelprogrammet: Den kompakte crossover kører den moderigtige SUV-stil, men er hverken særlig høj eller terrænduelig. Faktisk er den kun godt 10 centimeter højere end BMWs egen 1-serie og med mindre du betaler ekstra for firehjulstræk, trækker den kun på forhjulene. Ja, du læste rigtigt; forhjulene. BMW fortsætter nemlig med at flytte trækket fra bag- til forhjul på deres mindre modeller.

X2 står på samme platform som den rendyrkede SUV X1, der igen låner den grundlæggende teknik fra Mini. Dermed er X2 født som forhjulstrækker med tværstillet motor, men det skal du ikke være ked af. Den pointe vender vi tilbage til.

Her tester vi X2 S20i med 192 hestes benzinmotor og BMWs nyudviklede automatgear med dobbeltkobling og syv trin til 489.000 kr.

Vidste du at?
BMW X2 er et udtryk for to vigtige strømninger i bilindustrien lige nu. Først og fremmest at bilkøberne er gået SUV-amok. Salget af de højere biler med offroader-udstråling er nærmest eksploderet, og alt tyder på, at vi kun har set begyndelsen. Kunderne er simpelthen vilde med designet og den høje kørestilling med det gode overblik. Taberne er især de traditionelle firmabiler, der mister terræn i en grad, så flere mærker opgiver klassen. Biler som BMW X1 og dens smarte søster X2 er morgendagens firma- og familiebiler. Og det leder til den anden pointe – at tyske prestigemærker som BMW er særligt dygtige til at reagere på forbrugernes ønsker. BMW har i forvejen et bredt program af SUV-modeller, og med X2 beviser de endnu en gang, at de er dygtige til udbygge succesen med spændende nichemodeller.

Hvordan er førerpladsen?
Det korte svar er; nøjagtig som i søsterbilen X1, bortset fra enkelte detaljer. Testbilen havde for eksempel M-pakken med et lækkert sportsrat og nogle velstøttende sportssæder, ligesom infotainment-systemet var opgraderet med navigationspakke og en knivskarp skærm, der både kan betjenes med en knap og direkte tryk på skærmen. I stedet for at taste en adresse ind, kan du også skrive den med fingeren oven på den store knap mellem forsæderne. Det fungerer glimrende. Det samme kan siges om kørestilling og ergonomi. BMW kan bare det der med at få forholdet mellem sæde, rat og pedaler til at spille sammen for både høj og lav. Vi smider et 12-tal efter BMW her, også selv om ryglænet kun kan indstilles i hak.

Hvordan opleves kabinen?
Overraskende rummelig. Fra X1 har X2 arvet samme akselafstand og den tværstillede motor giver langt bedre plads i kabinen, end vi f.eks. er vant til fra den baghjulstrukne 1-serie. X2 føles bare mere intim end X1, fordi taget er lavere og sideruderne mindre. Det hæmmer udsynet bagud og til siderne, men man skal ikke lade sig narre; X2 er rigeligt stor til at løfte opgaven som familiebil, også på den lange ferietur. Bagagerummet sluger nemlig 436 liter, og er det ikke nok, kan det tredelte bagsæde foldes frem i forholdet 40:20:40. En fiks feature, der endda er standard. Fit og finish er også i orden. Der er masser af bløde plastmaterialer i X2, men typisk for BMW er instrumentpanelet sat sammen af mange dele. Det er ikke altid lige kønt, men funktionaliteten er høj – f.eks. sætter vi pris på, at ventilation betjenes direkte med intuitive greb og knapper.

Er sikkerheden i orden?
Den teknisk identiske BMW X1 opnåede topkarakteren fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten i 2015. Efterfølgende har Euro NCAP udført enkelte supplerede tests af X2. Konklusionen var, at de to modeller har samme sikkerheds-niveau – og det vil sige, at BMW X2 grundlæggende er solid og f.eks. tackler den svære pæletest perfekt. Også beskyttelsen mod piskesmæld er god, lige som X2 har automatisk nødbremse, der virker ved hastigheder på lande- og motorvej. På ét punkt skuffer X1 og X2 dog en smule; belastningen af førerens brystkasse er relativt høj i frontaltesten, hvor 40 procent af fronten rammer muren med 64 km/t. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?
Høje biltyper som crossover og SUV løfter tyngdepunktet, hvilket aldrig er godt for køreegenskaberne. Vi har dog tidligere rost X1 for klassens vel nok mest dynamisk køreegenskaber, og da X2 dels er teknisk identisk, dels syv centimeter lavere, kan vi sagtens overføre roserne til den smarte søsterbil. Roserne har dog et par torne.

Testbilen havde den stramme M-undervogn med 19-tommer fælge, og selv om det sikrer skarpe svingegenskaber, fjerner det også den lækre smidighed i undervognen, vi normalt forbinder med BMW.

Med M-undervogn misser X2 det gyldne kompromis mellem sport og komfort. Rullestøjen fra de store 19-tommer hjul er også påtrængende på alt andet end nylagt asfalt, så spar pengene og vælg standardundervognen.

Hvordan er motoren?
BMWs firecylindrede turbobenziner gør et bedre job i den halvstore X3 end vi husker den fra den mindre Mini Cooper S. Forklaringen skal findes i det nye automatgear med dobbeltkobling og syv trin, der med usvigelig sikkerhed vælger at skifte på det rigtige tidspunkt – og altid gør det blidt og hurtigt. Man mærker, at dobbeltkoblings-teknikken er modnet – BMWs udgave er nu bedre end hos VW, der ellers kom først. Spændt for det fine automatgear nyder man bare den potente brummen fra de 192 heste, der både kan spurte og sejtrække. Vi nåede et snitforbrug på 13,7 km/l – relativt tæt på de 17,2 km/l, der må siges at være fair for en lavstammet SUV med næsten 200 hk.

Passer prisen?
Både og. På den ene side er vi positivt overraskede over, at BMW kun forlanger 25.000 kroner ekstra for X2 i forhold til en X1 – det plejer at være dyrere at rykke op i en nichemodel med høj X-faktor. Som udgangspunkt er de 489.000 kroner for X2 med både automatgear og rigeligt med kræfter en fair pris – også sammenlignet med konkurrenterne. BMW fedter heller ikke så meget med udstyret som tidligere. I kampagneudgaven Advantage får du f.eks. både metallak, p-sensor, fartpilot og LED-lys med i prisen. Omvendt får du lov til at betale, hvis du også vil have navigation og nogle af de designdetaljer, der for alvor får X2 til at skille sig ud fra mængden.

Er der alternativer?
Hvis du er til den ægte SUV-vare – og lidt højere siddeposition, inklusive endnu bedre plads – kan du få den teknisk identiske BMW X1 til 464.000 kr. På samme platform finder vi søsterbilen Mini Cooper S Countryman med samme motor til 399.000 kroner, dog uden automatgear. Den velskabte, men tunge Jaguar E-Pace koster 566.000 kroner, men så er det også med firehjulstræk og hele 250 heste. Mercedes GLA 250 4Matic med firehjulstræk, aut. gear og 211 hk koster 500.000 kroner, men har væsentligt mindre plads. Endelig kan VW T-Roc pyntes op til at være en billig udfordrer til X2. Topmodellen Sport med firehjulstræk, aut.gear, 190 hk og pænt med udstyr koster ’kun’ 374.000 kr.

Konklusion:
For: Unik stil, mekanik og køreegenskaber.
Imod: Dækstøj, dyrt ekstraudstyr.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
BMW X2 er en gennemført modebil, der kompetent placerer sig mellem barsk SUV og sporty hatchback. X-faktoren er tårnhøj og til den beskedne merpris på 25.000 kroner, skal det nok trække kunder i butikken. At en baghjulstrukket BMW 3-serie stationcar fortsat slår X2 på både pris, plads og køreegenskaber er så en helt anden historie, som X2-kunder slet ikke er interesserede i…

Læs også tests af konkurrenterne:

Jaguar E-Pace – på alle måder fed

BMW X1 med højere ambitioner

Volvo XC40 er cool på svensk

Countryman – landmand med charmeklud

FAKTA: BMW X2 sDrive 20i aut. Advantage

Vejl. pris, inkl. lev.: 489.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.380 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 17,2 km/l
Forbrug i test: 13,7 km/l
Længde/bredde/højde: 444/182/153 cm
Bagagerum (min/max): 436/1.355 liter
Vægt: 1.535 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbobenzin
Effekt: 192 hk/280 Nm
0-100 km/t: 7,7 sek
Topfart: 227 km/t

Særligt standard udstyr:
Metallak, LED-lygter, 17″ alufælge, multifunktionslæderrat, fartpilot, klimaautomatik, sædevarme, regnsensor, fire elruder, elspejle, p-sensor bag, kørecomputer, 40:20:40 splitbagsæde, start-stop automatik.

Ekstraudstyr:
Automatisk nødbremse
: 17.000 kr.
Aut. nødbremse m. adaptiv fartpilot: 21.000 kr.
Pakke med navigation, trådløs mobilopladning, trafikmeldinger i tre år, Apple CarPlay og headup-display: 61.000 kr.
M-pakke: 81.000 kr.
Bakkamera: 7.800 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Del denne artikel

Related News

TEST: Hyundai i30 stc – letflydende familiebil
TEST: Jaguar E-Pace – på alle måder fed
TEST: Yaris Hybrid er Dr. Jekyll og Mr. Hyde

About Author

Jens

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>