TEST: Grand Scenic er en elegant praktiker

Renault opfandt MPV'en. Nu er Grand Scenic den eneste, der ikke er slået ud af SUV-tsunamien.

BILTEST: Renault kan det der med at lave en familieflytter – og den seneste af slagsen er ægte fransk ‘haute carture’, der sætter ny standard for, hvordan en moderne MPV skal se ud.

Hvilken bil ?
Fjerde generation af den syv-personers Renault Grand Scenic er vokset på alle leder og har fået et nyt, betagende look af Renaults stilsikre designchef Laurens Van den Acker. Renault kalder Grand Scenic for en MPV – Multi Purpose Vehicle. På godt dansk en familie-container med plads til fem-syv persone, selv om det i dag er mere moderne og sælger bedre at være en højbenet crossover. Renault opfandt nærmest MPV’en helt tilbage i 1984 med sin topmodel Espace, der også er på det danske modelprogram i dag til priser fra en halv mio. kroner. Testbilen Renault Grand Scenic er næsten lige så rummelig og fås langt billigere – fra knap 304.000 kr. Vi tester her den topudstyrede Bose Edition med 110 hk turbo-dieselmotor og dertil 7-trins automatgear til små 392.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?
Grand Scenic har en lillebror, der blot hedder Scenic. Her er der der kun fem sæder, og ikke mulighed for at klappe to ekstra sæder op i bagagerummet. Alt i alt er Scenic 23 cm kortere end Grand Scenic, og der er også 7 cm ekstra mellem akslerne i storebror, mens hele fronten til og med de to forsæder er identiske på Scenic og Grand Scenic. Prisforskellen er på 30.000 kr. For dem får man i ‘store’ Scenic en bil med bedre plads til passagerer og bagage samt en bil med langt større fleksibilitet til hverdagen og på ferieturen.

Hvordan er førerpladsen?
Et dejligt sted at trone og skue ud fra sit kongerige helt forrest i familie-bussen. Layout og design af instrumentbordet og førerpladsen er vellykket, materialerne er udført i en gedigen kvalitet, mens finishen opleves som lidt over middel. Betjeningen er enkel og overskuelig med en masse funktioner samlet i en touchskærm i iPad-størrelse. Sædet er velformet og velpolstret, og kan i Bose Edition forlænges for ekstra støtte under lårene. En fin detalje. Vi kan kun finde skønhedsfejl i indretningen som en hård, skarp kant rundt om gearvælgeren, der gnaver på ydersiden af knæet i skarpe venstresving. Ud over god lyd omfatter Bose-udstyret bl.a. massagefunktion i forsædet.

Hvordan opleves kabinen?

Renault Grand Scenic er, som navnet siger, en stor bil, og det er i kabinen, at den for alvor folder sig ud som en vellykket familie-flytter.

Foran ved passagersædet er der en stor skuffe med køl og en stor midterboks, der kan justeres i længderetningen. På første sæderække bag førersæderne, kan sæderne justeres frem og tilbage og ryglænets hældning indstilles. Der er opbevaringsrum under gulvet, ligesom flyborde på de to pladser er standard. Men de optager en del plads, og benpladsen på bagsæderne er – trods 280 cm mellem akslerne – skuffende. Med en langbenet chauffør er der reelt kun knæplads til en større barn bagved. Tredje sæderække, der foldes op af gulvet, er i praksis til børn, og når de to ekstrasæder er i brug er bagagepladsen minimal. I testbilen var der et par raslelyde fra kabinen bagude, men om det er et generelt problem er uvist.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Renault Grand Scenic scorede de maksimale 5 stjerner ved Euro NCAP crashtesten. Det skyldes blandt andet det aktive sikkerhedsudstyr, som er righoldigt allerede i basisudgaven Zen. Her er automatisk nødbremse, AEB City, som fungerer ved lave hastigheder, advarsel ved vognbaneskift, automatisk op- og nedblænding af fjernlys og skiltegenkendelse med advarsel for overskridelse af fartgrænse. Testbilen med Bose-udstyr holder dertil øje med træthedstegn hos føreren. Eneste minus er, at adaptiv fartpilot koster ekstra (10.000 kr. i cruise-pakke), men burde være inkluderet sammen med den automatiske nødbremse. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Som det den er; en stor bil. Trods de smukke og strømlinede former kan sidevinden få tag i bilen, og der er også noget rumlen fra den store kabine. Men ellers er Grand Scenic velkørende på de enorme 20 tommer fælge, der fuldender et flot design.

Ved ujævn vejbelægning kan det dog godt mærkes på komforten, at de smalle lavprofildæk ikke fjedrer så meget.

Styringen er ret steril, men alt i alt er Renault Grands Scenic en komfortabel og behagelig bil at manøvrere rundt. Det 7-trins automatgear af dobbeltkoblingstypen passer fint til bilen og øger komfortoplevelsen betydeligt. Det ville vi prioritere trods merprisen på 29.000 kr.

Hvordan er motoren?
Testbilen er udstyret med Renault/Nissan-koncernens vellykkede turbodiesel med 110 hk og 260 Nm. Den rækker kun akkurat til Grand Scenic, og du skal ikke forvente hurtig accelation. Men motoren passer sit arbejde uden at give meget lyd fra sig, men til gengæld viste den sig fra sin tørstige side i testugen med Grand Scenics godt 1.600 kilo på ryggen. Vi nåede kun godt 14 km/l mod de opgivne 25 km/l. Ikke godt nok. Du kan få den 130 hk udgave til samme pris som testbilen, men så må du undvære automatgearet, der ikke fås til denne version. Topmodellen med 160 diesel-hk og automatgear koster over 440.000 kr.

Passer prisen?
Både og. Renault placerer Grand Scenic prismæssigt fornuftigt i sit eget model-program, men Grand Scenic er dyrere end de fleste konkurrenter, hvoraf flere af dem fås til aggressive kampagnetilbud. Dog har Grand Scenic et omfattende, ofte dyrt, sikkerhedsudstyr, som ikke alle konkurrenter kan matche. Sikkerhedspakken får du dog også, selv om du vælger den næsten 40.000 kr. billigere Zen-udgave, der vil være vores valg – med automatgear. Sammenlignet med den fem-sæders Scenic, der er 30.000 kr. billigere men har mindre plads på bagsædet, ca. 200 liter mindre bagagerum og mangler de to bagerste sæder, er Grand Scenic det mere fleksible valg – og så ser den endnu bedre ud med sine langstrakte, futuristiske former.

Er der alternativer?
Mest oplagt er en anden franskmand, der faktisk er lidt mere ‘Grand’ inden i, nemlig Citroën C4 Grand Picasso, der også er en særdeles fleksibel familie-flytter med lækker instrumentering via to store skærme. Den fås med højeste Intensive-udstyr, 120 hk turbodiesel og 6-trins gear, der skifter selv til 374.000 kr. inkl. levering. VW Touran 1,6 TDI Highline er en lækker bil, og til 396.000 kr. en anelse dyrere end Grand Scenic, men VW’s 1,6 liters turbodiesel med 115 hk er noget træg i det. Dyrere er også Kia Carens 1,7 CRDI Premium med 7 års garanti. Her ender du i astronomiske 429.000 kr., hvis du ønsker automatgear. Både Citroën, Ford og Kia har lige nu kampagne-modeller med lidt mindre udstyr til noget lavere priser, og mon ikke Renault skal med på den galej, hvis salget rigtig skal rykke.

Konklusion:
For: Design, komfort, fleksibilitet, aktivt sikkerhedsudstyr.
Imod:Benplads på bagsædet, kun 2 års garanti, forbrug, høj pris på Bose Edition.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Renault kan bare det der med at lave en vellykket familie-flytter. Grand Scenic er afgjort den flotteste MPV på markedet lige nu, og sammen med et righoldigt sikkerhedsudstyr er designet den femte stjerne værd. Dog kun i den billigere Zen-udgave, for den testede Bose-version bliver trods alt for dyr.

Læs også tests af konkurrenterne:

VW Touran har tur i den

Grand C4 Picasso er stor ‘haute car ture’

Kia Carens er gennemført gennemsnitlig

FAKTA: Renault Grand Scenic Bose dCi 110 aut.
Vejl. pris, inkl. lev.: 392.000 kr.
Privatleasing: (10.000 km/3 år): 3.195 kr./md – 14.995 kr. i førstegangsydelse (Zen-udstyr)
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 25 km/l
Forbrug i test: 14,1 km/l
Længde/bredde/højde: 463/187/166 cm
Bagagerum (min/max): 189/765/ – liter
Vægt: 1.615 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbodiesel
Effekt: 110 hk/260 Nm
0-100 km/t: 12,4 sek
Topfart: 184 km/t

Særligt standard udstyr (Bose Edition):
To-zone klimaanlæg, 20” alufælge, aut. nødbremse, hastighedsalarm, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, træthedregistrering, el-ruder for og bag, el-spejle, højdejusterbare forsæder med varme, førersæde med el-indstillelig lændestøtte og massage, automatisk start/stop-funktion, multijusterbart kunstlæderrat med betjening af fartpilot, fuld LED-lygter for og bag, automatisk op- og nedblænding, regn- og lyssensor, nøglefri adgang og start, fem køreprogrammer (Renault MultiSense), p-sensor for og bag, bakkamera, ambient lys i kabine, foldbart passagersæde, el-klapbare spejle med follow me home-lys, tonede ruder og solgardiner bagi, one touch elektrisk nedfældning af bagsæder, Bose Surround Sound lydsystem med 10 højttalere, 8,7″ skærm med navigation, Bluetooth, DAB-radio med mere.
Metallak: 6.900 kr. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

1 COMMENT

  1. Jeg bestilte en Grand Scenic Bose edition, i feb. sidste år. P.g.a. brand i en fabrik var leveringstiden august. Men jeg fik en fantastisk service fra Renault forhandleren og Renault. Kunne køre videre i min Volvo V70 i tiden op til leveringen, uden yderligere værditab + en masse ekstraudstyr som 4 vinterhjul på alufælge, 3 års fri service, 5 års garanti. Nu skal det lige siges, at jeg bor i Sverige. Men for at gøre en lang historie kort – så er det absolut den bedste bil jeg nogensinde har haft – seneste biler har været Volvo V70, som jeg også var tilfreds med – har før haft 3 Renault Scenic. Det var absolut en bil, der var værd at vente 7 måneder på.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here