Friday, Jun. 22, 2018

TEST: Knapt nok flyvefærdig Renault Kadjar

Skrevet af:

|

13. september 2015

|

I kategorien:

TEST: Knapt nok flyvefærdig Renault Kadjar

BILTEST: Renault Kadjar er bestselleren Nissan Qashqai i fransk fortolkning. Her er anslag til en vellykket bil, men for mange småting går tabt i oversættelsen.

Hvilken bil?
Renault Kadjar er den franske udgave af alliancepartneren Nissans storsælgende crossover, Qashqai. ‘Gadekryds’ er højeste mode, og Renault har groft sagt blot skullet lade deres dygtige chefdesigner Laurens van den Acker tegne et nyt karroseri – og voila – så er Renault pludselig en seriøs spiller i den boomende crossover-klasse. Efter vellykkede nyheder som Clio, Captur og Twingo og med den glimrende Qashqai som forlæg, er forventningerne høje til Kadjar. Her tester vi basisudgaven med 130 hestes turbobenzinmotor og mellemste Zen-udstyr til 298.000 inkl. levering.

Vidste du at?
Selv om Renault Kadjar står på samme platform som Nissan Qashqai, er der små, men vigtige forskelle. Kadjar er syv centimeter længere til gavn for bagagerummet, der rummer 42 liter mere end i Qashqai. Turbobenzineren på 1,2 liter har også fået et boost i Kadjar, hvor den leverer 132 hk mod 115 i Qashqai. Benzinforbruget er det samme. Den danske Nissan-importør gav dog Kadjar en varm velkomst ved at sætte prisen ned, så Qashqai nu er 9.000 kr. billigere end Kadjar og samtidig har p-sensorer og nødbremse, som Renault tager 10.000 kr. for. Den finte vender vi tilbage til…

Hvordan er førerpladsen?
Umiddelbart enkel og overskuelig. Digitale instrumenter adskiller Kadjar fra Qashqai, og du sætter hurtigt pris på det kombinerede speedometer og omdrejningstæller, der er let at aflæse. Men så melder frustrationerne sig: Rattet kan ikke trækkes langt nok tilbage, ryglænet justeres i grove hak og betjeningen af den trykfølsomme skærm savner nogle gange logik og fart.

At kontakterne til sædevarmen er placeret under midterarmlænet, hvor du ikke kan se dem, understreger fornemmelsen af tilbagelænet fransk ‘laissez faire’ tilgang til udviklingen af Kadjar.

Hvordan opleves kabinen?
Kadjar opleves rummelig og luftig i alle retninger. Især bredden imponerer og giver indtryk af at sidde i en stor bil. Foran har du udsigt til en svulmende motorhjelm, og på bagsædet er der både udsyn og plads til store armbevægelser. Du får dog armene ned igen, når du kigger finishen efter i sømmene, for sammenlignet med Qashqai har Renault tydeligvis sparet nogle franc hist og her: ‘Læderrattet’ er noget af det mest syntetiske, vi har rørt ved og trykker du knæet ind mod midterkonsollen, knirker og knager det som i en billig Dacia. Her skuffer Kadjar.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Med Kadjar er Renault tilbage på sporet som et af de mest sikre bilmærker. Kadjar tackler dygtigt kollisioner fra alle vinkler; kun beskyttelsen mod piskesmæld ved påkørsel bagfra er ikke perfekt. Vognbaneassistent er standard på alle modeller og er med til at sikre Kadjar alle fem stjerner i NCAP-testen. Automatisk nødbremse er derimod ekstraudstyr i alle udgaver og fås slet ikke med laveste Life-udstyr. Til gengæld er skiltegenkendelse standard i alle modeller. Læs om Kadjars sikkerhed i detaljer på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Tres bon. Udover designet har Renault tydeligvis koncentreret sig om køreegenskaberne.

Højden og størrelsen kan Kadjar ikke køre fra, men de franske ingeniører får nok engang det maksimale ud af en almindelig undervogn med halvstiv bagaksel. Kadjar er solid og forudsigelig i alle situationer, og der er overraskende meget bid i forhjulene.

Desuden har Renault endelig fået justeret den elektriske servohjælp, så vi slipper for tidligere tiders døde midterpunkt og sterile feedback. Læg hertil en relativt komfortabel affjedring, og Renault Kadjar er en kompetent køreoplevelse.

Hvordan er motoren?
Stærkere end du tror. Fire cylindre, 1,2 liter og 132 hk lyder pjevset til 1.400 kg eventyrlysten ‘caféhjulstrækker’, men hver eneste pony slider for sagen. Her er rigeligt med kræfter til citycowboys, og ude på landevejen får du et ekstra skub til overhalingen, når du træder speederen ned i gulvtæppet.

Motoren er absolut godkendt. Desværre gælder det ikke det seks-trins gearskifte. Mage til mekanisk slaphed og mangel på præcision er vi ikke stødt på i årevis. Gearskiftet lader simpelthen den ellers fine motor i stikken.

Passer prisen?
Under 300.000 kr. for en stor, rummelig og flot designet crossover med tilstrækkelig motorkraft og udstyr må siges at være OK. Vær dog opmærksom på, der skal betales ekstra for den automatiske nødbremse, som er standard på søsterbilen Nissan Qashqai. Kigger man på pris alene, er Kadjar altså godt kørende. Dens udfordring er, at der findes mere gennemførte biler til samme eller lidt højere priser.

Er der alternativer?
Honda CR-V med 155 hk til 364.000 kr. og Mazda CX-5 med 165 hk til 334.000 kr. er marginalt større og markant bedre crossovers end Renault Kadjar – men også væsentligt dyrere. Den velkørende Ford Kuga med en sprød 1,5 liters turbobenziner med 150 hk fås lige nu til kampagneprisen 304.000 kr., og den sætter Kadjar i skyggen. Men det er og bliver søsterbilen Nissan Qashqai, der gør det svært for Kadjar: Med samme motor (dog med 115 hk), men mere udstyr og bedre finish, er den 9.000 kr. billigere end Kadjar – det gør valget let.

Konklusion:
For: God plads, afbalancerede køreegenskaber.
Imod: Finish, kørestilling, gearskifte.
Hvilkenbil siger:
Stjerner3
Renault småsjusker med Kadjar, der ikke kan indfri forventningerne. Vi glæder os allerede til faceliftet, for de mange, men små svipsere bør let kunne rettes, og så kan Kadjar blive en fin bil. Nu er den bare gennemsnitlig i en klasse, hvor konkurrencen er knaldhård.

Læs også tests af konkurrenterne:

Nissan Qashqai rammer plet igen

Honda CR-V er bedst med ny diesel

Skoda Yeti – ikke spor afskyelig

Kia Sportage – gadekryds med gode manerer

Mazda CX-5 når ikke helt op i skyerne 

FAKTA: Renault Kadjar 1.2 TCe Zen

Vejl. pris, inkl. lev.: 298.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.660 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 17,9 km/l
Forbrug i test: 13,7 km/l
Længde/bredde/højde: 445/184/161 cm
Bagagerum (min/max): 472/1.478 liter
Vægt: 1.380 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter, turbobenzin
Effekt: 132 hk/205 Nm
0-100 km/t: 10,0 sek
Topfart: 192 km/t

Særligt standard udstyr (Zen):
17″ aluminiumsfælge, LED-kørelys for og bag, automatisk op- og nedblænding, nøglefri betjening, USB-stik og Bluetooth, 2-zone klimaanlæg, multijusterbart læderrat med betjening af radio og fartpilot, regnsensor, kørecomputer, el-sidespejle, elruder for og bag, sædevarme for, splitbagsæde, bakkestart, skiltegenkendelse, vognbaneassistent og start-stop automatik.
Metallak: 7.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)

Del denne artikel

Related News

TEST: Jaguar E-Pace – på alle måder fed
TEST: Yaris Hybrid er Dr. Jekyll og Mr. Hyde
TEST: Grandland X – fransk crossover på tysk

About Author

Jens

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>