TEST: Tucson – komfortabel koreansk ørkenræv

BILTEST: Navnet Tucson er genbrug, men ellers er alt nyt i Hyundais mellemstore SUV, der overbeviser på alle områder. Eneste minus er en pris i klassens højere luftlag.

Hvilken bil?
Hyundai Tucson afløser ix35 i den mellemstore SUV-klasse, der boomer over alt i verden. Forgængeren blev aldrig noget hit herhjemme, men stod faktisk for en femtedel af det samlede Hyundai-salg i Europa. Tucson bør blive en større sællert, for den står på en ny platform, der introducerer nye dyder for det koreanske mærke som moderne sikkerhedsudstyr, stilsikkert design og ikke mindst glimrende køreegenskaber. Her tester vi Tucson med mellemste Trend-udstyr, en ny 1,6 liters benzinmotor med turbo og forhjulstræk til 414.000 kr. Tucson fås fra 329.000 kr.

Vidste du at?

Hvis du tænker Audi, når du ser kølergrillen på Tucson, har du helt ret: Den tidligere Audi-designer, tyskeren Peter Schreyer, er manden bag Tucsons – synes vi – meget vellykkede linjer.

Under de velproportionerede former deler Tucson platform og teknik med søsterbilen Kia Sportage. Kia er den mere ungdommelige af de to, mens Tucson spiller rollen som det stilige og komfortable alternativ med en affjedring, der er sat en anelse blødere op. Tucson er opkaldt efter byen i den amerikanske ørkenstat Arizona og en ægte verdensbil, der sælges på flere kontinenter.

Hvordan er førerpladsen?
Høj og med et udsyn som kommandobroen fra et skib – nøjagtig som man forventer det af en SUV. Betjeningen er klassisk asiatisk: No bullshit, bare klokkeklare instrumenter og langt flere knapper end vi er vant til. Selv med Trend-udstyr springer Hyundai nemlig den moderne trykfølsomme skærm over. Til gengæld klikker knapperne med samme præcision som i en Lexus, og har du først lært deres placering, kan Tucson betjenes uden at tage øjnene fra vejen. Der er god plads bag rattet, og de faste forsæder med eljusterbar lændestøtte er komfortable på langturen.

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig i alle retninger – også på bagsædet, der sagtens rummer tre voksne. Ved første øjekast skuffer finishen, for overraskende meget af den koksgrå plastic i kabinen er af den hårde slags. Til gengæld er det hele skruet sammen, så man forstår, hvorfor Hyundai yder fem års ubegrænset garanti.

Du kan nemlig hamre Tucson henover toppede brosten og kloakdæksler uden at aftvinge ørkenlandskabet af hård plastic det mindste knirk. Det kan du altså ikke i en BMW X1 – respekt!

Bagude er der masser af regulær plads i bagagerummet, og splitbagsædet vippes ned med et enkelt ryk i et håndtag.

Er sikkerheden i orden?
Ja, grundlæggende er Hyundai Tucson solid og yder god beskyttelse i både frontal og sidekollisioner. I pæletesten er beskyttelsen kun lige til en sydkoreansk ris-øl, til gengæld beskytter hovedstøtterne effektivt mod piskesmældsskader – måske fordi de kan justeres i tre trin i længderetningen. Trods sin solide SUV-statur tackler Tucson fodgængere relativt blidt med en motorhjelm, der automatisk popper op for at afbøde stødet. Automatisk nødbremse er dog ekstraudstyr, og derfor kan Tucson – alt efter udstyrsniveau – have tre, fire eller fem NCAP-stjerner. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Forbløffende godt. Særligt komforten er overbevisende med en affjedring, der virkelig formår at sluge både små og store ujævnheder. Motoren ligger dybt, så tyngdepunktet ikke bliver for højt. Sammen med et nyt styretøj, hvor servomotoren nu sidder direkte på tandstangen i stedet for ratstammen, gør det styringen præcis og meddelsom. Det lyder som en teknisk detalje, men det gør Tucson til den mest velkørende Hyundai til dato.

Sportslig bliver en højbenet SUV aldrig, men Tucson er i fin balance, og slipper du speederen i et hurtigt sving, hjælper undervognen dig på ret kurs med en knivspids overstyring. Sådan skal det gøres.

Hvordan er motoren?
Igen overrasker Hyundai Tucson positivt. Vi kender den firecylindrede 1,6 liters motor som lidt brystsvag basismotor i i30 og i40, men her med turbo og 177 heste fremstår den stærk, kultiveret og omdrejningsvillig. Under acceleration knurrer motoren veloplagt for så at falde helt til ro oppe i fart, og den trækker rent helt nede fra godt 1.000 omdrejninger. At koreanerne har fået styr på mekanikken, understreges af et kort og præcist gearskifte, der i klassen kun findes bedre i Mazda CX-5. T-GDI motoren har underligt nok ikke start-stop automatik og det forklarer til dels normforbruget på 13,7 km/l. Det er til den tørstige side – til gengæld nåede vi tæt på med et testforbrug på 12,6 km/l.

Passer prisen?
Hyundai Tucsons største udfordring kan vise sig at blive prisen. Selve bilen er en femstjernet oplevelse, men de fleste konkurrenter er billigere. Tucson er dog mere gunstigt prissat i basisudgaverne. Kan du nøjes med det stadig ret omfattende basisudstyr i Life-udgaverne, fås Tucson med samme benzinmotor uden turbo og 132 hk til 329.000 kr. eller med samme udstyr og 115 hestes diesel til 364.000 kr. For privatkøberen kan basisudgaverne være bedre køb med lavere værditab.

Er der alternativer?
Ja, og de understreger at Hyundai Tucson befinder sig i den dyre ende af den mellemstore SUV-klasse. Nissan X-Trail med 163 hk og Tekna-udstyr er dog dyrere til 418.000 kr., men kan – mod merpris – udstyres med syv sæder. En af klassens pionerer, Honda CR-V 2,0 med 155 turboløse heste og mindre udstyr, koster blot 348.000 kr. mens Mazda CX-5 2,0 med 165 hk og omfattende Vision udstyr også er billigere til 368.000 kr. Søsterbilen Kia Sportage med samme teknik og omtrent samme udstyr koster ikke overraskende det samme som Tucson. Største rival bliver dog formentlig den nye VW Tiguan, der med 150 heste turbobenziner og lidt mindre rundthåndet udstyr i Trendline-udgave er 26.000 kr. billigere til 388.000 kr.

Konklusion:
For: Komfort, plads, 5 års garanti.
Imod: Prisen er småpebret.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Tucson beviser, at Hyundai stadig formår at tage store skridt fremad. Denne gang med komfort og overbevisende mekanik pakket ind i et vellykket design, der placerer Tucson i toppen af den mellemstore SUV-klasse. Desværre følger prisen med, og det koster den femte stjerne.

Læs også tests af konkurrenterne:

Høj køreglæde i Honda CR-V

Mazda CX-5 når ikke helt op i skyerne

Nissan Qashqai rammer plet igen

FAKTA: Hyundai Tucson 1,6 T-GDI Trend

Vejl. pris, inkl. lev.: 414.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.540 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 13,7 km/l
Forbrug i test: 12,6 km/l
Længde/bredde/højde: 448/185/166 cm
Bagagerum (min/max): 513/1.503 liter
Vægt: 1.613 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter turbobenzin
Effekt: 177 hk/265 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek
Topfart: 203 km/t

Særligt standard udstyr (Trend):
2-zone klimaanlæg, vognbaneassistent, automatisk nødbremse, blind vinkel advarsel inkl. advarsel for tværgående trafik bag, kompas i spejl, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle med varme og folde-funktion, multijusterbar førerplads, radio med USB og Bluetooth, p-sensor bag, læderrat med varme, 17” alufælge, læderrat med betjening af radio, kørecomputer og fartpilot, sædevarme for, splitbagsæde med folde-automatik, regnsensor, LED kørelys for og bag.
Metallak: 8.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here