508 SW – fransk flair for familien

0

BILTEST: Peugeot 508 SW er beviset på, at plads til hele familien ikke behøver at gå ud over design og udstråling. Du får dog lov til at betale for de franske fristelser i topudgaven.

Hvilken bil?
Peugeot 508 er det franske mærkes forsøg på atter at blive relevant i den hårdt trængte klasse for store familie- og firmabiler. Den klassiske biltype er under hårdt angreb fra moderigtige SUV-biler – og det i en grad, så flere mærker har trukket sig ud af den engang så populære klasse. Peugeot hænger stædigt på. Men i stedet for mere af det samme, satser Peugeot benhårdt på design, finish og oplevelse i anden generation af 508. Størrelsen er krympet, det digitale i-Cockpit er standard og finishen har fået et mærkbart løft. Sigtekornet er indstillet på premiumklassen, hvor konkurrenterne hedder Audi A4, BMW 3 og Mercedes C. Her tester vi stationcarudgaven SW, der ventes at stå for op til 80 procent af 508-salget. Testbilen er topudgaven GT med 177 dieselheste og automatgear til 565.000 kr. 508 fås fra 300.000 kr.

Vidste du at?
508 SW er nok en stationcar, men følger stramt det stilsikre design dikteret af den elegante, femdørs udgave. De ekstra to centimeters højde skyldes udelukkende tagrælingerne, så 508 SW er blot 142 centimeter høj – det er usædvanligt lavt for en stationcar. Rammeløse døre er heller ikke hverdagskost, men selv om Peugeot vægter form lige så højt funktion, er 508 SW ganske rummelig. Ikke mindst i bagagerummet, der nok er flot pakket ind, men også meget regulært og med plads til 530 liter.

Splitbagsæderne vipper ned med et ryk i to håndtag, og så råder du over et lastrum på 1.780 liter. Nok til at fragte adskillige møbler hjem fra Ikea, uden at det går ud over stilen. Her finder 508 SW sin egen niche som en stationcar, der får praktik til at rime på æstetik.

Hvordan er førerpladsen?
Mange fik beaujolais’en galt i halsen, da Peugeot introducerede deres i-Cockpit, hvor man kigger på højt placerede instrumenter over og ikke igennem et lille go-kart rat. I 508 er konceptet finpudset med fuld digital instrumentering, en række lækre touch-knapper og ikke mindst en bedre ergonomi end nogensinde tidligere i en Peugeot. Undertegnede på 190 cm har sjældent siddet godt i Peugeots-modeller – nu stemmer forholdet mellem rat, sæde og pedaler nærmest perfekt. Apropos: Med overtagelsen af Opel har Peugeot fået adgang til tyskernes fine ‘aktion sund ryg’ stole, der løfter siddekomforten en hel klasse. Alt i alt er førerpladsen i 508 både futuristisk og komfortabel.

Hvordan opleves kabinen?
Som flittige læsere ved, fik vi en positiv overraskelse, da vi tidligere i år testede hatchback-udgaven af 508. Fit, finish og kvalitetsoplevelse har fået et mærkbart løft, så Peugeots flagskib nu reelt kan måle sig med de tyske premiummærker. Lad så være, at det også skyldes, at finish-fanatikerne hos Audi har slækket førergrebet en anelse – det er en svær disciplin, som Peugeot her excellerer i.
Lige så vigtigt tilbyder 508 SW lige den ekstra plads, der gør den til en mere familieduelig bil end hatchback-udgaven: Der er højere til loftet over bagsædet, større vinduer og først og fremmest reel plads i bagagerummet. SW-udgaven kan ikke konkurrere med VW Passat på plads, men den er mere rummelig end de tyske premiummærker og har samme intime og lækre stemning i kabinen.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Peugeot 508 fik topkarakter i Euro NCAPs crashtest i 2018. Eneste mindre anmærkning går på en vis belastning af førerens brystkasse ved frontalkollision i bilens fulde bredde. Ellers er der lutter ros. Også i vanskelige discipliner som pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en pæl og for beskyttelse mod piskesmældsskader ved påkørsel bagfra. Både på for- og bagsæde fungerer hovedstøtterne optimalt. Euro NCAP giver også topkarakter til Peugeot 508s automatisk nødbremse. Derudover kan du tilkøbe flere aktive sikkerhedsassistenter som advarsel mod biler i de blinde vinkler og skilteassistent. I alt giver Euro NCAP Peugeot 508 en samlet score for beskyttelse af voksne passagerer på 96 procent – det er et overbevisende resultat. Læs mere på euroncap.com 

Hvordan kører den?

Peugeot har fornemme traditioner for både sport og komfort – og 508 har begge egenskaber i sig.

Det gælder særligt her i topudgave GT, hvor den adaptive undervogn kan finjusteres, alt efter om du ønsker at stramme eller løsne køreegenskaberne op. Vi befandt os mest i komfort-programmet, der lader fjedrene opsluge de fleste ujævnheder uden mærkbare protester. Omvendt giver det lille rat en sportslig styrefornemmelse, lige som krængningen er minimal i hurtige kurver. Bevares, 508 SW er ikke skarp som en BMW 3-serie, snarere i afslappet balance som en Audi A4. Vi vil dog til enhver tid ‘nøjes’ med standardhjulene på 18-tommer frem for testbilens 19-ditto. De ser godt ud, men presser også undervognen derud, hvor den ikke helt tackler skarpe ujævnheder i vejen.

Hvordan er motoren?
Glimrende – Peugeot er dygtige til diesel og det gælder også topudgaven her med 177 hk. Alligevel er den ikke vores valg. De 14 ekstra heste er for dyrt købte sammenlignet med 163-hestes udgaven, der har samme solide moment på 400 Nm, men kører længere på literen. I praksis kan vi ikke mærke forskel og så hellere fylde bagagerummet med god, fransk rødvin. Begge maskiner nyder også gavn af et vellykket otte-trins automatgear af samme traditionelle omformertype, som vi kender fra BMW. Det timer sine hurtige skift godt og har formentlig en fordel på robusthed sammenlignet med automatgear med dobbeltkobling. En anden fin egenskab er Peugeots engleblide stop-start system, der næsten umærkeligt slukker og starter motoren ved stilstand. Det kunne især BMW og Mercedes lære noget af.

Passer prisen?

Hvis vi skal pege på en udfordring for Peugeot 508 SW, bliver det prisen. Især her i topudgaven GT. Den har godt med udstyr, men til fuldfede 565.000 kroner kigger den også nogle respektindgydende rivaler lige ind i øjnene.

Ikke at Peugeot behøver slå blikket ned, men mærket har stadig ikke samme klang som Audi, BMW og Mercedes, selv om 508 SW på mange måder gør sig fortjent til samme respekt.
Heldigvis kan man let barbere noget af prisen. Vi ville begynde med at hoppe ned i GT Line udgaven. Her vinker du farvel til 14 hk, aktiv affjedring, Focal lydanlæg, nøglefri betjening, bakkamera og dellæder indtræk, men det lever vi fint med for 90.000 kroner. Du kan også tage yderligere et trin ned i den stadig pænt udstyrede Allure. Så havner du på 440.000 kroner. Pæne rabatter hører også med, hvis du er privatkunde.

Er der alternativer?
Ja, for Peugeot 508 SW kan og vil både konkurrere med mainstream og premium-mærkerne i den store mellemklasse: Blandt sine ligestillede er PSA-koncernens egen Opel Insignia Sports Tourer med stor dieselmotor og top OPC-line-udstyr et godt tilbud til 445.000 kr. Ford Mondeo stationcar med 190 hestes diesel, 8-trins automatgear og ST-Line udstyr er endnu skarpere prissat til 397.000 kroner, og til august er VW klar med en faceliftet udgave af Passat, der forventes at lægge sig tæt på Peugeots priser. Stræber 508 SW opad, er konkurrencen også nådesløs. BMW har p.t. ophørsudsalg på 320d Touring med 190 hk, automatgear og en del Executive-udstyr til nærmest vanvittigt billige 385.000 kroner. Audi A4 Avant Sport Prestige med 190 dieselheste og aut. gear ikke er så veludstyret som 508 SW GT, men til gengæld billigere til 470.000 kroner.

Konklusion:
For: Design, finish, førerplads, bagagerum.
Imod: Afmålt benplads på bagsæde, pris.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Peugeot 508 SW
Peugeot 508 begejstrer med sin gennemførte stil, indretning og finish. I SW-udgaven går det op i højere enhed med noget så sjældent som en stationcar, der får praktik til at rime på æstetik. Topudgaven GT bliver dog for dyr, og det koster en stjerne. Men 508 SW kan sagtens tåle en nedgradering eller to. Gør det, og 508 SW er tilbage i virkeligheden som en femstjernet oplevelse.


Læs også test af konkurrenterne:

Mindst er meget i Audi A4

BMW 320d Touring forener præcision og praktik

Stærk diesel løfter tung Mondeo

Opel Insignia – slagskib til slagpris

Stor, større, Superb Combi

Volvo V60 er jävla vellykket

Passat – lavere, lettere og mere lækker

FAKTA: Peugeot 508 SW BlueHDI aut. GT

Vejl. pris: 565.000 kr.
Anslået kontantrabat:*
 35.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.500 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 17,2 km/l (153 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 15,9 km/l
Længde/bredde/højde: 478/186/142 cm
Bagagerum (min/max): 530/1.780 liter
Vægt: 1.694 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 177 hk/400 Nm
0-100 km/t: 8,4 sek
Topfart: 231 km/t

Særligt standard udstyr (GT):
Automatisk nødopkald, automatisk nødbremse, frontkollision advarsel, blindvinkelassistent, skilteassistent, bakkeholder, aktiv affjedring med tre køreprogrammer, fjernlys- og regnvejrsassistent, LED-lygter for og bag, 12,3 tommers fuld digital ‘iCockpit’ instrumentering, 10-tommers touchskærm med bluetooth, Apple Carplay og navigation, fartpilot, varme i forsæder, læderrat, to-zoners klimaanlæg, multijusterbare AGR forsæder med eljusterbar lændestøtte, splitbagsæde, elspejle med varme, elruder for og bag, nøglefri betjening, 18” alufælge, bakkamera, p-sensor for og bag, alcantara/dellæder indtræk, Focal lydanlæg.

Metallak: 10.000 kr., Driver Assistance Pack 2 m. adaptiv fartpilot med fuld stop funktion og aktiv vejbane og positionsassistent: 13.500 kr., 19-tommer fælge: 12.000 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]il.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation