TEST: Mindst er meget i Audi A4 Avant

BILTEST: Med VW-koncernens fine 1,4 liters turbobenzinmotor under hjelmen er der ikke meget at pege fingre ad i den stilrene livsstilsstationcar Audi A4 Avant.

Hvilken bil?
Konkurrencen i klassen for de finere, mellemstore biler er ubarmhjertig. Blandt Audi A4’s mest indædte modstandere er BMW 3-serie, Mercedes C-Klasse og til dels Volvo V60. Hvilkenbil har tidligere testet den 4-dørs A4 med toliters dieselmotor, og den oplevedes nærmest lidt modvillig. I dagens testbil – A4 som stationcar, kaldet Avant – har vi mindste turbobenziner til A4, VW-familiens omdrejningsvillige og sprøde 1,4 liters med 150 hestekræfter, og den er en mere positiv oplevelse. Dertil kommer – ikke uvæsentligt – at den er eneste motormulighed, hvis man skal have en A4 Avant under en halv million kroner.

Vidste du at?

Audi gør en dyd ud af at det letgenkendelige og stilrene design. Tilhængerne hylder Audis designsprog som et cool statement, modstanderne savner spræl og kant i en grad, at de finder designet intetsigende.

Begge synspunkter er til at forstå, men uanset hvad man mener om Audi A4s visuelle udvikling, så bliver Audi-designet med rette sammenlignet med de fineste varer fra B&O- og Georg Jensen-hylderne. I løbet af testugen var blikkene lige anerkendende, om jeg steg ud af den Scubablå A4 Avant ved byggemarkedet iført plettet malertøj, eller om jeg ankom til familiefest iført klassisk sort blazer og skarpe sko.

Hvordan er førerpladsen?
Audi A4 er en bil, man sidder lavt i – sådan er det. Enhver kropsbygning kan dog indrette sig, så alt sidder lige i skabet. Det stilrene og perfektionerede design går igen indvendigt, og kvalitetsfølelsen følger med. Fornemmelsen i fingrene og lydene fra knapper, kontakter og stilke efterlader et overlegent indtryk, og man kan have en klar forventning om, at det hele fungerer ligeså lydefrit efter flere års brug og et par hundredetusinde kilometer. Skærmen i midterkonsollen virker dog en smule påklistret og uelegant, og det trækker ned i det overordnede kabineindtryk.

Hvordan opleves kabinen?
Pladsen er rimelig, men forvent ikke oceaner af plads på hverken bagsæde eller i bagagerum. I den langt billigere søsterbil med navnet VW Passat er pladsen begge steder mere generøs, men sammenlignet med de to nærmeste tyske konkurrenter føles det umiddelbart som om, at Audien har lidt mere at gøre godt med. Merprisen fra A4 sedan til A4 stationcar er knap 30.000 kroner, og man må afveje, om det betragtelige beløb er værd at punge ud med.

Er sikkerheden i orden?
Den grundlæggende sikkerhed ved Euro NCAPs crashtest i 2015 var godkendt. A4’eren viste dog svaghedstegn i pæletest (hvor bilen bliver skubbet sidelæns ind i en pæl med 29 km/t) og i frontaltesten, hvor førerens brystkasse er udsat for en lidt for voldsom belastning. Bilen har som standard automatisk nødbremse (AEB-Urban), der virker op til 85 km/t. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?

En Audi A4 er meget letkørt. Efter denne testchaufførs mening for letkørt. Styretøjet kan nærmest betjenes med en lillefinger, hvilket er fint nok ved lave hastigheder, men ikke engang ved højere hastigheder indfinder sig en smule tyngde.

Samtidig skal man ved ligeud-ad-landevejen kørsel konstant korrigere på rattet – det irriterer, for det gør mange andre forhjulstrukne biler meget bedre. A4 involverer altså ikke sin chauffør på samme måde, som de baghjulstrukne konkurrenter gør, men udramatisk og let – dét er den.

Hvordan er motoren?
Selv om 1,4 liter lyder af lidt til 1,5 ton, så er de 150 hestekræfter passende. Man har rigeligt med kraftoverskud i det daglige, og så er den samtidig yderst kultiveret og behagelig. Sjældent har jeg kørt i en bil med så lidt støj i kabinen fra motor, vind og vej. Motoren snurrer let, og ved acceleration krydres lydbilledet af en afdæmpet men ganske charmerende knurren. Ved 160 km/t snurrer den 3.000 o/min, og det er fornemt. Skiftene i den 6-trins manuelle gearkasse er lidt lange og ikke helt præcise – også det gør mange andre biler bedre – og for at få automatgear skal man smide 30.000 kr. På papiret kører testbilen 18,9 km/l, vi opnåede med en del motorvejskørsel 13,9.

Passer prisen?
Tidligere var Audi A4 en smule mindre dyr end BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse. Det er ikke længere tilfældet, og A4 er tilmed lige steget med 10.000 kr. BMW 320i Touring med 184 hk koster 490.800 kr. (A4 Avant 2,0 TFSI med 190 hk koster 503.090 kr.), og Mercedes C 180 T med 156 hk koster 492.000 kr. Noget udstyr er standard – bl.a. xenonlygter  – men generelt er Audi ikke en gavebod, så man skal f.eks. betale ekstra for fartpilot (6.495 kr) og automatisk nedblænding af bakspejlet (3.557 kr.). Metallak koster massive 16.250 kr.

Er der alternativer?
Alternativerne er nævnt et par gange, så spørgsmålet er, om man er til Audi-kvalitet, forhjulstræk og designet, eller om man er mere til BMWs og Mercedes’ baghjulstrækkere, hvor klassisk køreglæde er en del af pakken, eller om man er til svenskernes næsten ligeså stilrene Volvo V60. Eller om man vil slå helt op i banen og nappe den japanske feinschmerckerbil Subaru Levorg. Endelig kan man jo gå et trin ned ad prestigerangstige og prisstige og tænke VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Mazda 6 eller en af de mange på det niveau.

Konklusion:
For: Motor, kvalitet, design
Imod: Styretøj, udstyr koster kassen, design
Hvilken bil siger:
Stjerner5
150 benzinheste rækker til A4 Avant, og er man til Audi, bliver man næppe skuffet men vil lovprise sit valg ved enhver lejlighed. Styretøjet mangler dog tyngde, gearskiftet kunne være bedre, og selv om det meste er klart over gennemsnittet, sætter en A4 ikke gang i den begejstrede puls.

Læs også test af konkurrenterne:

BMW 320d Touring foreninger præcision og teknik

Mesterlig Mercedes C

Ny motor giver Volvo V60 nyt liv

Mere magelig Mondeo

Småt er godt i billigste Passat

FAKTA: Audi A4 Avant 1,4 TFSI

Vejl. pris, inkl. lev.: 488.670 kr.
Anslået kontantrabat*: 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.200 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 18,9 km/l (124 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 14,4 km/l
Længde/bredde/højde: 473/184/143 cm
Bagagerum (min/max): 505/1.430 liter
Vægt: 1.445 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 9,0 sek.
Topfart: 210 km/t

Særligt standard udstyr:
1-zonet klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, splitbagsæde, læderrat m. betj. af lydanlæg, USB og Bluetooth, kørecomputer, lys & regnsensor, xenon-plus forlygter, automatisk nødbremse.

Metallak: 16.250 kr. Fartpilot: 6.495 kr. Automatisk nedblænding af bakspejl: 3.557 kr. Parkeringshjælp for og bag: 8.240 kr.

Privatleasing (45.000 km over tre år):
Førstegangsydelse: 30.000 kr.
Månedlig ydelse: 4.750 kr.

Erhvervsleasing (45.000 km over tre år)
Beskatningsgrundlag: 394.447 kr.
Månedlig ydelse: 4.078 kr.

(*Anslået af hvilkenbil.dk)

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here