Ariya er god, gedigen og gennemsnitlig

nissan ariya

BILTEST: Ariya – Nissans første elbil siden Leaf – gør et positivt indtryk, men hæver sig ikke afgørende over de nærmeste konkurrenter.

Hvilken bil?

Efter et af de længere tilløb er Nissan Ariya hos os. Hvilkenbil skrev første gang om japaneren i sommeren 2020, og med en Leaf, der i nuværende udgave synger på absolut sidste vers, kan Nissan-forhandlerne med Ariya omsider tilbyde en tidssvarende elbil.
Ariya er på størrelse med VW ID.5 og fås med 63 og 87 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på henholdsvis 400 og godt 500 kilometer. Ladeeffekten i en lynlader er op til 130 kW.
Priserne har lige fået et 22.000 kroners nøk op til 402.000 kr. for den billigste med det mindste batteri. Merprisen fra 63 til 87 kWh-batteri er 45.000 kr. Den dyreste og mest veludstyrede Ariya med to elmotorer og træk på alle fire står i 535.000 kr.
Ariya er selv fra billigste Advanced særdeles velekviperet med en omfattende sikkerhedspakke, fuld LED-lys og velfungerende digital instrumentering. Testbilen er netop Advanced med 63 kWh-batteri til 402.000 kr. plus en teknikpakke med blandt andet head up-display og BOSE-lydanlæg.
Vil man have den med Evolve-udstyr, løber der 34.000 eller 50.000 kr. på, afhængigt af batteristørrelse. I Evolve er førnævnte teknikpakke standard plus lidt mere komfortudstyr.

Vidste du at?

Nissan Leaf og Renault Zoe var både elektriske pionerer og kusiner i begyndelsen af 10’erne. Ariya og Megane er 20’ernes fætre, og man deler i højere grad end for ti år komponenter.

Ariya er som Renault Megane tænkt fra bunden som en ren elbil, og de står begge på den fleksible CMF-EV-platform, der også kommer til at danne basis for fremtidige biler i familien. Blandt andet skulle en Leaf-afløser være i støbeskeen, indtil videre under konceptnavnet Chill-Out.

Hvordan er førerpladsen?

En klar og simpel design-ideologi præger japaneren, der indvendigt er stilren og moderne.
De elektrisk justerbare forsæder støtter godt i ryg og flanker, men sædehynden er ikke lang nok til mine ben til at kunne yde optimal komfort. Kunne være rart, hvis Nissan blandt herlighederne havde installeret muligheden for at forlænge siddefladen til europæiske benlængder.
Knapperne under den 12,3 tommer store infotainmentskærm til regulering af klimaanlæggets temperatur og til elbagruden samt knapperne på fladen mellem sæderne til indstilling af køreprogram og aktivering af den såkaldte e-pedal er virtuelt baggrundsbelyste. Man giver symbolet et bestemt tryk med fingeren og får haptisk feedback – det fungerer fint og ser tilmed godt ud.
Den trådløse opladning til mobiltelefonen er elegant skjult under midterarmlænet, så man ikke fristes til at kigge på skærmen, mens man kører. Det er godt tænkt. Et symbol i midterkonsollen viser, når telefonen er under opladning.

Hvordan opleves kabinen?

Lys og luftig er ordene, der bedst beskriver Ariya indvendigt. Også på bagsædet, hvor man kunne frygte, at den skrå bagrude ville stjæle hovedhøjde. En del elbiler lider under den skavank, at bagsædepassagererne sidder med benene ubekvemt bøjet, da gulvet er højt på grund af batterierne under gulvet, men det er ikke i udpræget grad tilfældet her.
Der er friskluftsdyser bagtil og USB-udtag, så også folkene på bagsædet er koblet op.
Bilen virker til at være rigtig godt isoleret, hvor selv ikke de 20 tommer store alufælge forstyrrer idyllen ved motorvejshastighed.

Er sikkerheden i orden?

Nissan Ariya er endnu ikke testet af Euro NCAP. Men i hvert fald kan man konstatere, at mængden og niveauet af bilens aktive sikkerhedsudstyr er højt. I 2021 blev den nyeste Qashqai belønnet med et meget flot resultat, så mon ikke Ariya også består sin eksamen med topkarakter.
Lidt malurt vil jeg dog gerne hælde i bægeret: Nissans såkaldte Propilot, der er en del af den adaptive fartpilot og den aktive vejbaneassistent, holder den indstillede afstand til de forankørende og holder samtidig bilen inden for striberne. Men mit og pilotens temperament passer ikke så godt sammen, da den giver chaufførens hænder på rattet fornemmelsen af, at det er piloten, der kører showet, og kun hvis jeg lægger kræfter i, får jeg fornemmelsen af, at piloten modvilligt afgiver sin kontrol over bilen. Det bryder jeg mig ikke om, så derfor blev vejbaneassistenten deaktiveret.

Hvordan kører den?

Trods en vægt på to ton og store hjul er komforten fin. Undervognen opsuger de fleste ujævnheder og kloakdæksler uden de store slag.
Som nævnt tidligere er fraværet af støj imponerende, og det bidrager i den grad til komforten.
Den er rigeligt kvik med en 0 til 100 km/t-tid på 7,5 sekunder og i stand til at eksekvere overhalinger hurtigt, hvis det skulle blive nødvendigt.

Hvordan er motor og opladning?

e-pedal kalder Nissan den funktion, man kan aktivere, hvis man – typisk ved bykørsel – ønsker at køre bilen ved stort set kun at bruge speederen for derved at genindvinde strøm. Hvis man samtidig aktiverer køreprogrammet “Eco”, er forbruget af strøm som et udgangspunkt så minimeret som muligt.
Testbilen med det lille batteri på 63 kWh kan under optimale forhold tilbagelægge omkring 400 kilometer. Efterårsrealiteterne inklusive en del motorvejskørsel med 110 km/t gav en reel rækkevidde på cirka 280 kilometer, hvilket er forventeligt.
Heldigvis er Ariya ganske effektiv – i løbet af testen, der udover en tur Aarhus-København og retur med max 110 km/t på motorvejen inkluderede en del by- og landevejskørsel, lykkedes det at holde forbruget på godt 18 kWh pr. 100 kilometer. Det er absolut bestået.
På papiret kan batteriet lynlades med 130 kW, i realiteternes verden lå den gennemsnitlige ladeeffekt i en lynlader stort set konstant på 80 kW. Hvilket rakte til at lade batteriet fra 15 til 80 procent på cirka 40 minutter.

Ariya med 87 kWh-batteri vil jeg klart pege på, hvis man jævnligt kører ture på tværs af landet, eller hvis man vil køre på ferie sydpå. Det giver en større fleksibilitet og mere ro i maven.

Passer prisen?

402.000 kr. for en stort set komplet udstyret Ariya med 63 kWh-batteri kan man umiddelbart ikke gø af. Merprisen på 45.000 kr. for det større batteri svarer til prisforskellen på en Skoda Enyaq iV 60 med knap 400 kilometers rækkevidde og en Enyaq iV 80 med 542 kilometers rækkevidde.

Er der alternativer?

Oplagte alternativer er der flere af. Vi begynder i Japan: Her hedder konkurrenten Toyota bZ4X. Den fås med én størrelse batteri, 71 kWh, og rækkevidden svinger afhængig af udstyrsvariant fra 420 til godt 500 kilometer. En nogenlunde lige så veludstyret Toyota koster 420.000 kr.
Fra Sydkorea har vi Hyundai Ioniq 5 med 58 kWh-batteri og en rækkevidde på knap 400 kilometer. Den koster med sammenligneligt udstyr 405.000 kr. Sydkoreaneren kan så til gengæld lade en del hurtigere end Ariya og de fleste andre konkurrenter.
Fra det europæiske kontinent melder Skoda Enyaq iV 60 med knap 400 kilometers rækkevidde sig i kampen. Den koster inklusive en sikkerhedspakke, der bringer den nogenlunde på Ariya Advanced-niveau, godt 427.000 kr.
VW ID.4 og ID.5 fås kun med det store 77 kWh-batteri og en rækkevidde på 534 kilometer og skal sammenlignes med Ariya Advanced med 87 kWh-batteri til 447.000 kr. – ID.5 koster med udstyr omkring 460.000 kr. Audi Q4 e-tron Attitude fås også kun med 77 kWh-batteri og godt 500 kilometers rækkevidde, og med udstyr, der ligner Ariya Advanced, løber den op i nærheden af 480.000 kr.

Konklusion:

For: Plads, udstyr, komfort.
Imod: Ladeeffekt, rækkevidde med lille batteri.
Hvilkenbil siger:

Ariya overbeviser på mange måder, og for et eller halvandet år siden ville den have været bedre end bare god. Den sene fremkomst på grund af bl.a. komponentmangel, som Nissan ikke selv har haft indflydelse på, gør dog, at Ariya i 2022 på mange punkter ikke hæver sig over konkurrenternes niveau. Men gedigen, lækker og veludstyret – dét er den.

FAKTA: Nissan Ariya Advance 63 kWh

Vejl. pris, inkl. lev.: 402.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 0 kr.
Årlig ejerafgift: 680 kr.
Garanti (bil/rust): 3 (max 100.000 km)/12 år
Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6 airbags
Længde/bredde/højde: 460/185/166 cm
Bagagerum (min/max): 468 liter
Vægt: 1.980 kg
Anhængervægt: 750 kg
Batterikapacitet: 63 kWh
Rækkevidde (WLTP): 403 km
Forbrug: 17,6 kWh/100 km
Målt forbrug: 18,5 kWh/100 km
Ladeevne: Op til 130 kWh DC
Opladningstid: Ca. 30 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), tre timer (10-100 pct. ved 22 kW AC)
Effekt: 160 kW (svarer til 214 hk)
0-100 km/t: 7,5 sek
Topfart: 160 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, nødbremse for tværgående trafik for og bag, aktiv vognbane- og blindvinkelassistent, skiltegenkendelse, træthedsregistrering, fuld LED-lys m. aut. op- og nedblænding, p-sensor for og bag, 360 graders kamera, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare forsæder m. varme,  lændestøtte i førersæde, varme i rat og forrude, 4 x elruder, el-sidespejle med varme og klapfunktion, 12,3 tommer digital instrumentering, 12,3 tommer berøringsfølsom infotainmentskærm, DAB-radio, bluetooth, Apple Carplay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, 19 tommer alufælge. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Metallak: 12.800-24.000 kr.
Tech pack (head up-display, bakspejl m. kamera, BOSE-lydanlæg): 24.000 kr.
20 tommer alufælge: 12.800 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here