Bekymring for salget af nye biler

nye biler

I oktober måned rullede der knap 11 procent færre nye biler ud fra forhandlerne. Andelen af ’grønne’ biler går også tilbage.

’Kun’ 12.668 nye biler fik nummerplader på i oktober modsat 14.222 nye biler i september. En tilbagegang på ca. 11 procent, viser tal fra De Danske Bilimportører.

De ’grønne’ biler – elbiler og opladningshybrider – udgjorde samlet set 42 procent af salget i oktober, hvilket er et fald på tre procent i forhold til september.

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er bekymret for udviklingen i det samlede bilsalg.

”Manglen på mikrochips og andre komponenter til bilindustrien er alvorlig, og gør det virkelig svært at skaffe nok biler hjem. Vi må forvente, at der kan komme nogle markante forskelle fra måned til måned, indtil situationen normaliserer sig. Nedgangen i oktober viser bare, hvor svært det er at skaffe biler, og hvorfor nogle forbrugere vælger at udskyde deres bilkøb eller vælger en nyere, brugt model i stedet for en ny bil,” siger Gitte Seeberg.

Sammenlignet med 2020 er bilsalget i årets første 10 måneder ca. 3 procent lavere. Salget i både 2020 og 2021 har dog været forstyrret af Corona-restriktioner og -nedlukninger, der har påvirket salget.

Andelen af grønne biler overrasker

Gitte Seeberg er til gengæld ikke bekymret for, at forbrugerne vil fravælge de grønne biler i fremtiden trods den faldende andel af salget i oktober sammenlignet med september. Der er flere naturlige forklaringer på tilbagegangen.

”4 ud af 10 nye biler i oktober er grønne. Det tror jeg, de færreste havde regnet med for et år siden. Salget af elbiler er godt nok fem procent lavere end i september, men det skyldes i høj grad, at Tesla stort set ikke har indregistreret biler i oktober, hvorimod de dominerede bilsalget i september,” siger Gitte Seeberg.

Hun henviser til, at Tesla model Y og 3 lå hhv. nr. 1 og 3 på salgslisterne i september, men at de er stort set fraværende fra salgslisterne i oktober.

Teslas fabrik i Tyskland er endnu ikke oppe at køre, så bilerne kommer fortsat hertil med skib fra fabrikkerne i Kina og USA i ’bølger’.

Hamstring før stigende afgifter

I oktober er det ladehybriden Ford Kuga der topper salgslisten. Det forlyder, at Ford har reserveret 1.000 Kuga ladehybrider til levering inden nytår, hvor afgifterne stiger, og de er blevet solgt på rekordtid.

Første rene elbil, den mellemstore SUV VW ID.4, finder vi på 8. pladsen skarpt forfulgt af søsterbilen Audi Q4. De tegner sig tilsammen for 423 indregistreringer i oktober.

En beregning fra FDM viser, at en gennemsnitlig opladningshybrid til 250.000 kr. stiger omkring 10.000 kr. i afgift, mens en opladelig hybrid til 450.000 kr. stiger 20.000 kr.

Elbilerne bliver også dyrere efter årsskiftet på grund af de nye, højere afgifter, men de rammer kun biler, der koster fra ca. 500.000 kr. og op. Her stiger afgiften ifølge FDM med ca. 12.000 kr.

Top 20 – salget af nye biler i oktober 2021

1. Ford Kuga: 551
  1. Citroën C3: 388
  2. Kia Ceed: 339
  3. Peugeot 208: 300
  4. Hyundai i10: 294
  5. Opel Corsa: 290
  6. Peugeot 3008: 290
  7. VW ID.4: 216
  8. Audi Q4: 207
  9. Skoda Fabia: 198
  10. Hyundai Tucson: 194
  11. BMW 3-serie: 192
  12. Audi Q5: 190
  13. Kia Niro: 184
  14. Toyota Aygo: 183
  15. Peugeot 2008: 182
  16. Suzuki Swift: 174
  17. Audi Q3: 167
  18. Volvo V60: 163
  19. Renault Clio: 159

Kilde: De Danske Bilimportører

[email protected]

1 COMMENT

  1. Hvorfor er det bekymrende, at der bliver indregistreret færre biler i DK? Hvis du lever af at sælge biler, så ja. Eller hvis det var et udtryk for faldende købekraft for danskerne generelt, så ja. Men at vi i en periode må acceptere, at de biler der findes i DK skal holde længere, er ud fra et grønt perspektiv en god ting. Jo mindre brug og smid væk, jo bedre.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here