Kompakt kinesisk elbil kan starte priskrig

privatleasing elbiler

Til priser fra 235.000 kr. underbyder BYD Dolphin konkurrenter som VW ID.3 og Cupra Born – uden at spare på udstyr eller rækkevidde.

Mens Tesla næsten rydder bordet blandt de mellemstore og mellemdyre elbiler, sukker mange danske bilkøbere efter lidt mindre og billigere elbiler. Elbilerne skal ned under den kvarte million for at være attraktive for det brede flertal af bilkøbere – uden at gå på kompromis med rækkevidde eller udstyr.

Til september sker der endelig noget i denne del af elbils-markedet, når kinesiske BYD lancerer den kompakte Dolphin. Det sker til priser fra 235.000 kr., og kigger man på konkurrenterne, kan det være begyndelsen på langt mere priskonkurrence blandt de billigere elbiler.

BYD Dolphin er afdæmpet i designet. Bagagerummet er på 345 liter.

Størrelsen er omtrent den samme som den kendte VW ID.3, som der kører en del af herhjemme. Det samme gælder specifikationerne: 150 kW (204 hk), 64 kWh batteri med en rækkevidde på 427 km og pænt med standardudstyr som adaptiv fartpilot, LED-lygter, indtræk i kunstlæder, 13-tommer skærm med Apple Carplay/Android Auto, 17-tommer alufælge og strømudtag. Der er også alt i sikkerhedsudstyr som parkeringssensorer for og bag, forud- og bagudvendt automatisk nødbremse, køassistent og vejbaneassistent, advarsel for blinde vinkler, skilteaflæser og 360-graders kamera.

Billigere end konkurrenterne

Det er en stærk pakkeløsning som konkurrenterne tager noget mere for. Til sammenligning koster en VW ID.3 med 426 km rækkevidde fra 320.000 kr., ligeledes kinesiske MG4 med 435 km rækkevidde fra 275.000 kr., mens Peugeot er på vej med en faceliftet udgave af den mindre e-208, der forventes at lande omkring 275.000 kr. med lidt mindre rækkevidde og 156 hk.

To skærme – men også mange fysiske knapper i Dolphin-kabinen. Det lover godt for betjeningen.

Man skal læse det med småt for at finde argumenter for at betale langt mere for konkurrenterne. For eksempel kan BYD Dolphin højest lades med 80 kW. Dermed vil det tage næsten tre kvarter at lade batteriet fra 10-80 procent i en lynlader. Noget trækæsel er Dolphin heller ikke. Du må godt montere trækkrog, men den må kun belastes med 54 kg. Det rækker til et par elcykler, men er ikke noget campingfolket kan bruge til noget.

Lang rækkevidde til prisen

Til gengæld er det billigt at opgradere til topudgaven Design. Med en merpris på 15.000 kr. ender den på 250.000 kr., og byder på detaljer som panoramaglastag, mørktonede bagruder og trådløs opladning af telefonen. Metallak, der koster 5.000 kr. på basisudgaven Comfort, er inkluderet, så den reelle merpris er beskedne 10.000 kr.

Uanset variant bliver BYD Dolphin Danmarks billigste elbil med en rækkevidde på den gode side af 400 km og fornuftig plads til familien på fire eller fem. Det ligner et trumfkort i en klasse, hvor danskerne traditionelt køber mange biler.

BYD Dolphin har officiel Danmarkspremiere 23. september. De første biler kan leveres midt i oktober og ifølge importøren, Nic Christiansen Gruppen, vil der kun gå tre-fem uger, fra man bestiller bilen til den bliver leveret.

Med en akselafstand på 270 cm er der god plads på bagsædet. Kunstlæderindtræk er standard.
BYD Dolphin

Priser: Comfort 235.000, Design 250.000 kr.
Forhjulstræk
Ydelse: 150 kW (204 hk), moment: 290 Nm
Batteri: 64 kWh
Rækkevidde: 427 km (WLTP)
0-100 km/t.: 7,0 sek.
Topfart: 160 km/t.
Opladning AC 11 kW, DC: 80 kW
Lynladetid 10-80 pct.: 40 min.
Længde/Bredde/Højde: 429/177/157 cm
Akselafstand: 270 cm
Garanti: 6 år/150.000 km på bil, 8 år/200.000 km på batteri, 12 år mod rust i karrosseri.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here