Hidtil mindste elbil fra Mercedes

0
mercedes eqa

Til marts lancerer Mercedes EQA – mærkets hidtil billigste elbil. Den kompakte crossover skal koste 400.000 kr. med en rækkevidde på 420 km.

Mercedes er på vej med EQA – mærkets hidtil mindste og billigste elbil, der har gode chancer for at få et relativt stort publikum i Danmark.

EQA er en fuld-elektrisk udgave af Mercedes’ nye kompakte crossover GLA. Som eksempelvis PSA-koncernen og BMW benytter Mercedes en strategi, hvor nye biler udvikles til både forbrændingsmotorer og ren eldrift. Platform og karrosseri er ens og fra starten udviklet til at kunne køre med vidt forskellige drivliner. Det sparer milliarder i udviklingsomkostninger. Omvendt kan man ikke fuldt ud udnytte elbilernes potentiale for pladsbesparelse, fordi teknikken skal designes til at rumme forbrændingsmotorer, der optager mere plads end kompakte elmotorer og flade batteripakker.

Mercedes EQA
Det gennemgående lygtebånd kendetegner Mercedes’ elektriske EQ-modeller.

Som højbenet crossover har EQA dog fordel af, at især batteripakken er nem at gemme væk under gulvet. Derfor skulle der være lige meget plads i bilerne, hvad enten de hedder GLA eller EQA.

Ikke nogen sprinter

EQA når til Danmark i løbet af marts. I første omgang EQA 250 med én elmotor på 140 kW (190 hk) og forhjulstræk. Batteriet er på 66,5 kWh og det rækker til godt 420 km på en fuld opladning. Den danske importør forventer at kunne sælge EQA 250 til lige omkring 400.000 kr. Dermed får Mercedes en direkte udfordrer til basisudgaven af Tesla 3 og i et vist omfang de dyreste versioner af den lidt mindre VW ID.3.

EQA må dog finde sig at være klar underdog på præstationer. Topfarten bliver 160 km/t, mens sprinten fra 0-100 km/t tager 8,9 sekunder. Det er relativt lang tid for en elbil. Til sammenligning klarer den mindste Tesla Model 3 sprinten på 5,6 sek., og stopper først ved 225 km/t. Mercedes selv tager det også helt roligt og taler om, at EQA skal være en bil for alle og til at betale…

Der er dog forstærkning på vej i form af en power-udgave, der får mere end 200 kW (op mod 300 hk), to motorer, firehjulstræk og en rækkevidde på den gode side af 500 km.

Kabinen er løftet direkte over fra GLA.

Ladetiden skulle være god med mulighed for at lade med op til 100 kW. Hjemmeladning sker med en trefaset lader på 11 kW – rigeligt til en fuld opladning over natten.

Set ude fra er der ikke stor forskel på EQA og GLA. Som den større EQC, der er den elektriske udgave af SUV’en GLC, har EQA en sort front-grill med kæmpe-stjerne, der kendetegner Mercedes’ elektriske EQ-modeller. Et andet særkende er de sammenhængende lysbånd på bilens front og bagende, der forbinder LED-lygterne for og bag.

Navigation tager højde for forbrug

Indvendig er EQA også mage til GLA. Det vil sige med luksuspræget interiør og Mercedes’ særlige MBUX brugerflade med to skærme til hhv. digitale instrumenter og infotainment, der er ’vokset’ sammen.

Navigationssystemet byder på en innovativ detalje i form af navigation med såkaldt ’Electric Intelligence’. Systemet beregner den hurtigste rute til en given lokation ud fra adskillige scenarier som fx nødvendige lade-stop, højdeforskelle på ruten og sågar vejret, som alt sammen spiller en rolle i forhold til bilens rækkevidde. Derudover tager bilen også højde for trafiksituationen og førerens kørestil.

Senere kommer en udgave med to motorer og næsten 300 hk.

Mercedes er på vej med endnu flere elbiler: Efter EQA følger luksuslimousinen EQS, lige som der kommer elektriske EQ-udgaver af B og E-klassen.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation