Højbenet og helstøbt Corolla Cross

BILTEST: Toyota Corolla Cross er en velfungerende traditionalist – selv det trinløse automatgear vænner du dig hurtigt til.

Hvilken bil?

Corolla Cross nåede Toyotas salgslokaler kort før årsskiftet, og allerede i januar var den at finde på 9.-pladsen over de mest solgte modeller i Danmark. Så kombinationen af det nærmest skudsikre Corolla-navn og crossover-formatet, som danskerne elsker så højt, slår igennem fra første færd.
Den højbenede Corolla debuterer med femte generation af Toyotas Hybrid Synergy Drive-hybridsystem, Dynamic Force Hybrid, der effektiviserer kombinationen af elektrisk og fossildrevet kørsel.
Startprisen er 345.000 kroner for basisudgaven Active med 1,8 liters benzinmotor plus en elmotor med en samlet systemydelse på 140 hestekræfter. Med toliters-motor og 197 hk er merprisen 30.000 kr. Active-udstyret er omfattende med en solid pakke aktiv sikkerhed, LED-forlygter med fjernlysassistent, omfattende instrumentering og navigationsanlæg.
Testbilen er den toliters med Style-udstyr til 395.000 kr., der ud over Active tæller 18 tommer alufælge, nøglefri adgang, mørktonede ruder bag og trådløs opladning af mobiltelefonen. En Comfort-pakke til 20.000 kr. supplerer med mere aktivt sikkerhedsudstyr, der bremser for tværgående trafik bag bilen og har bremsefunktion tilknyttet parkeringssensorerne. Dertil bekvemmeligheden elektrisk bagklap.

Vidste du at?

Verdensbilen Corolla Cross er knap så ny, som vi måske tror, idet den havde premiere i Thailand for næsten tre år siden. Kun for europæerne er den helt ny. Bilen produceres i blandt andet Malaysia og USA, men europæernes kommer fra fabrikken i Japan.

Ved første øjekast kan man godt tro, at her er tale om en fornyet og forandret RAV4, da Corolla Cross har samme SUV-præg og kun er 14 centimeter kortere end storebror.
Men der er masser af plads til alle afskygninger af crossover-modeller, også i Toyota-familien, hvor man ikke har rykket så hurtigt på den bølge som de fleste andre. Yaris Cross er i sammenligning med Corolla Cross markant mindre, C-HR meget speciel, og RAV4 ret meget dyrere.
At navnet er Corolla Cross fremgår i øvrigt ikke umiddelbart nogen steder på bilen. Medmindre man pudser brillen og kniber øjnene sammen: Så vil man i kromlisten øverst på C-stolpen kunne få øje på modelbetegnelsen.

Hvordan er førerpladsen?

Det er muligt, at mange finder Toyota-indretningen altmodisch, men det har altså åbenlyse fordele. For trykknapperne til elbagrude, sædevarme og ratvarme samt drejeknappen til klimaanlægget er måske nok gammeldags i tankegang og layout, men tak for den letbetjente funktionalitet. Her slipper man nemlig for at fedte rundt på den berøringsfølsomme infotainmentskærm for at løse de mest simple opgaver.
Velfungerende traditionalitet betyder dog ikke, at Corolla Cross er tabt bag en digital vogn. Infotainmentskærmen står klokkeklart med dansk menu og fungerer ganske intuitivt til de ting, man kan rode med dér, når bilen holder stille. Der er trådløs opkobling til Apple CarPlay og i Style-udgaven trådløs opladning af mobiltelefonerne.
Toyota har generelt en robusthed over sig – alt synes solidt skruet sammen. Man sidder i sagens crossover-natur højt, og de multijusterbare forsæder – førersædet har elektrisk lændestøtte – støtter godt. Sidespejlene er dejligt store, og gearstangen til den trinløse CVT-gearkasse ser ud, som en gearstang til en automatgearkasse så ud for 20 år siden. Men det hele fungerer altså fremragende.

Hvordan opleves kabinen?

Toyota har de seneste år fået et gevaldigt løft i forhold til lækkerhedsfornemmelse i kabinerne, og her er Corolla Cross trods prioriteringen af den traditionelle funktionalitet ingen undtagelse.
Når det kommer til rummelighed, kniber det en smule med voksenbenplads på bagsædet, hvorimod loftshøjden er fin. To voksne sidder dog generelt ok og kan i det mindste nyde godt af luftdyserne mellem forsæderne.
Også i bagagerummet ser pladsen umiddelbart fin ud, men skærmkasserne rager godt ind og stjæler bredde – i liter tager den 433. Corolla Cross er næsten på decimaler på størrelse med Nissan Qashqai, men Qashqai-bagagerummet sluger over 80 liter mere.
Det er set flere gange før ved japanske biler, at bagklappen ikke åbner tilstrækkeligt og kommer til at fungere som en skallesmækker. Samme er tilfældet her, hvor mine 188 centimeter måtte tage sig seriøst i agt.

Er sikkerheden i orden?

Mængden af aktivt sikkerhedsudstyr er fra basisudgaven Active meget fornuftig med blandt andet en meget velfungerende adaptiv fartpilot og lige så velfungerende vognbaneassistent samt en avanceret nødbremse. Euro NCAP belønnede Corolla Cross med de maksimale fem stjerner, da den blev testet i efteråret 2022.
Den har dog indbyggede svagheder i kategorien passiv sikkerhed: Ved den ene af Euro NCAP’s to frontalkollisioner er beskyttelsen af førerens brystkasse kun “marginal”, og centerairbaggen mellem forsæderne, der skulle beskytte førers og forsædepassagers hoveder ved påkørsel fra siden, dumper med et brag og får bundkarakteren “ringe”.

Hvordan kører den?

Bilen er først og fremmest komfortabel og letkørt. En blid og velafstemt affjedring gør den til et særdeles behageligt transportmiddel, men højden fornægter sig selvsagt ikke- Derfor skal der også her arbejdes lidt mere med korrektioner på rattet, når vinden når en vis styrke.
Standard-hjulmonteringen er 17 tommer – som jeg ikke har prøvet – med Style-udstyr følger 18 tommer. De giver bilen mere karakter, men om de medfører mere støj og mindre komfort, har jeg ikke basis for at kunne afgøre.
Styretøjet er hverken fugl eller fisk, men fremfor alt tilstrækkelig præcist og hurtigt reagerende. 

Hvordan er motoren?

Toyota-hybriderne, der hænger uløseligt sammen med den trinløse CVT-gearkasse, har med sine hidsige omdrejninger ved accelerationer altid sat selv den mest besindiges blodtryk på hård prøve. Men Toyota har øvet sig på hybrid-teknikken i mere end 25 år, og nu er vi ved at være dér, hvor det spiller.
Corolla Cross’ hybridsystem er femte generation, og selvfølgelig betyder motorvolumen på to liter også noget. Batteriets størrelse, elmotorens ydelse og samspillet med benzinmotoren gør nu, at det er muligt at accelerere nogenlunde kvikt uden at skulle piske omdrejningstallet derop, hvor det udfordrer blodtrykket.

Men CVT-gearkassen er stadig lidt som den der gamle, pirrelige patriark, som man hele tiden skal passe på ikke at trykke for hårdt til. For gør man det, hidser han sig op.

Hjælpen fra elmotoren er markant, og i testbilen køres langt oftere på ren el end tidligere i den almindelige Corolla, og skiftet fra el til benzin sker fuldstændig umærkeligt.
En af hensigterne med femte generation hybrid er at sænke benzinforbruget. Efter WLTP-normen skal testbilen køre 19,6 km/l – i testen, der omfattede 600 kilometers motorvej med både 110 og 130 km/t, endte det samlede forbrug efter i alt 1.000 kilometers kørsel på knap 17 km/l. Det er bestemt acceptabelt.

Passer prisen?

At beskylde Toyota for generelt at sælge billige biler kan man ikke, og 345.000 kr. for den ganske veludstyrede basismodel er trods alt en solid pris. Og bilen synes at være rigeligt betalt med yderligere 50.000 kr. for den større benzinmotor og Style-udstyr.
Ret skal være ret, for direkte sammenlignet med den almindelige Corolla i både 5-dørs- og stationcar-udgave er Cross-prisen faktisk ikke så dum. Stationcaren med fjerde generation hybridteknik, 195 hestekræfter og nogenlunde tilsvarende Style-udstyr og Safety-pack koster 426.000 velvoksne kroner, hvor Cross med nyeste hybrid-teknik altså står i 415.000 kr.

Er der alternativer?

Toyota er alene i verden med hybridsystemet, hvor batteriet lades op af bilen – altså er den ikke en ladehybrid, en plug-in, der lader op i stikkontakten. Derfor har den ingen direkte sammenlignelige konkurrenter.
Nærmeste er Nissan Qashqai med mild-hybrid-teknik. Med trinløst gear, 158 hestekræfter og sammenligneligt udstyr koster Qashqai 385.000 kr. Altså 30.000 kr. mindre end Corollaen.
Skoda Kamiq og VW Tiguan er på ydre mål tæt på Corolla Cross, men med noget større bagagerum; deres 1,5 liters benzinmotor yder 150 hk, og de koster henholdsvis 417.000 og minimum 475.000 kr.
På markedet findes rundt regnet seks ladehybrider, der i størrelse er tæt på Corolla Cross – Hyundai Tucson, Ford Kuga, Kia Sportage, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Grandland og Peugeot 3008. Tucson koster 418.000 kr., Kuga ST-Line 361.000 kr. – Kuga var Danmarks næstmest solgte bil i 2022 – Kia Sportage med Prestige-udstyr koster 395.000 kr., Mitsubishi Eclipse Cross med firehjulstræk 390.000 kr., Opel Grandland fra 400.000 kr. og Peugeot 3008 minimum 425.000 kr.

Konklusion:

For: Udstyr, betjening, komfort.
Imod: Bagsædeplads, bagagerum.
Hvilkenbil siger:

Ikke mange fingre kan sættes på den helstøbte og snusfornuftige Corolla Cross. Kabinen vinder ikke designpriser, men indretningen er forbilledlig og velfungerende. Bilen er bare rar at køre i og opholde sig i, selv om pladsen på bagsædet burde være bedre. CVT-gearet er godt nok ikke nævnt på minussiden, men et varmt forhold til hystaden får jeg aldrig.

FAKTA: Toyota Corolla Cross 2,0 Style Comfort

Vejl. pris, inkl. lev.: 414.990 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Billigste: 344.990 kr. (1,8 Active)
Privatleasing: 5.245 kr./måned. Førstegangsydelse 14.995 kr. (15.000 km/år, leasingperiode 36 måneder)
Billigste privatleasing: 4.695 kr./måned (2,0 Active)
Årlig ejerafgift: 1.100 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år (max. 100.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): (2022)
Antal airbags: 8 (inkl. knæ- og centerairbag)
Længde/bredde/højde: 446/183/162 cm
Bagagerum (min/max): 433 liter
Vægt: ca. 1.435 kg
Anhængervægt: 750 kg (m. bremser)
Benzinmotor: 4 cyl., 2,0 liter, benzin
Systemydelse: 197 hk
Forbrug (EU-norm): 19,6 km/l (114 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,8 km/l
0-100 km/t: 7,6 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, blindvinkelassistent, advarsel om modkørende trafik i vejkryds, advarsel om bagfrakommende trafik v. åbning af dør, advarsel om tværgående trafik, skiltegenkendelse, træthedsovervågning, SOS-nødopkald, LED-forlygter m. fjernlysassistent, p-sensor for og bag samt bakkamera, 12,3 tommer digital instrumentering, 10,5 tommer touchskærm, bluetooth, Apple Carplay/Android Auto m. trådløs opladning, navigation, nøglefri adgang og start, højdeindstilling af forsæder, elektrisk justerbar lændestøtte i førersæde, 2-zonet klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, varme i forsæder og rat, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, 4 x elruder, mørktonede ruder bag, elektrisk bagklap, 18 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 3.000-13.995 kr.
Aftageligt anhængertræk: 14.115 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here