Hyundai Kona – ikke noget at grine af

BILTEST: Bag det lidt voldsomme design af Hyundai Kona gemmer sig en overraskende harmonisk allrounder, der kører silkeblødt og lydløst. Konkurrenterne bør se sig i bakspejlet.

Hvilken bil ?
Hyundai Kona er nyeste skud på crossover-stammen i Hyundai-Kia koncernen. Kona hører til i den lille mellemklasse, populært kaldet Golf-klassen, men har en let forøget frihøjde i forhold til fx Hyundai i30. Den koreanske bilgigant sendte allerede sidste år en forløber på markedet under Kia-logoet med navnet Stonic og et noget mere diskret design end Kona, der fyrer den af med masser af sort plast og off-road attitude. Men Kona er skam til hverdagsbrug på landevej, motorvej og i byen. Testbilen er en Hyundai Kona Trend 1,0 med 120 hk til 224.000 kr. Men den er allerede overhalet af virkeligheden. Modellen er blevet revet væk og en ny – begrænset – sending af kampagnemodeller er på vej i løbet af september i år. Så fås Kona fra 210.000 kr. for en basismodel med samme 120 hk turbobenzinmotor.

Vidste du at?
Hyundai Kona er på vej til Danmark som ren elbil i løbet af 2019. Den får ifølge Hyundai to batteripakker – dels en på 39 kWh med 135 hk og en rækkevidde på 300 km, dels en med 64 kWh, 204 hk og en rækkevidde på hele 480 km. Dermed bliver Hyundai Kona Electric efter alt at dømme den første elbil i den populære klasse for kompakte crossovers. Indvendig adskiller Kona Electric sig fra benzinbilen med digital instrumentering og en fladtliggende midterkonsol, hvor gearstangen er skiftet ud med fire knapper. Udvendig bliver den store næsegrill erstattet af en glat, afrundet grill, da der ikke er behov for motorkøling.

Hvordan er førerpladsen?

I Kona kan du slappe helt af som chauffør. En af de ting man glæder sig over gang på gang er gearkassens ultralette skiftemekanisme. Samtidig er ergonomien i Kona tæt på perfekt.

Med den let øgede frihøjde er let at stige ind og ud af kabinen, og bag rattet kan også langbenede finde den optimale førerposition, da sædet er veludformet og støtter godt både på siddefladen og i ryggen, samtidig med at rat og sæde kan justeres med stor præcision. Dertil kommer Kona med et højt udstyrsniveau. I den testede Trend kan du f.eks. glæde dig over både elektrisk lændestøtte, varme i rattet, klimaanlæg, trådløs opladning af mobiltelefonen, Apple CarPlay, Bluetooth, bakkamera, regnsensor og nøglefri betjening af bilen.

Hvordan opleves kabinen?
Som udgangspunkt er ‘dagligstuen’ i Hyundai Kona vellykket. Foran er der ikke andet at sætte fingeren på end en lidt skrabet plastkvalitet på dørsider og de nedre dele af instrumentbordet, men det er Kona ikke ene om. Det er bagsædet, der er bagdelen i Kona. En rimelig benplads spoleres til dels af en ‘knæfjendtlig’ hård plade bag på begge forsæder og en stor kardantunnel. Bagsædets udformning og siddehøjde fungerer ellers godt til to voksne og en femte – mindre – passager på kortere ture. Men vi savner friskluftdyser og mulighed for at oplade telefon mm. i USB- eller 12V-stik. Her er heller ikke midterarmlæn. Bagagerummet har til gengæld en fin størrelse og en lav læssehøjde samt et utal af små rum under gulvpladen, så man slipper for ting, der rasler rundt under kørslen.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Hyundai Kona scorede de maksimale 5 stjerner i Euro NCAP sikkerhedstesten i december 2017. Herhjemme er aktivt sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse (AEB), med fodgængergenkendelse, træthedsassistent samt vejbaneassistent, der korrigerer let på rattet, hvis du er ved at forlade din bane, standardudstyr. Derudover har testbilen blindvinkelassistent, som advarer i sidespejlene mod overhalende medtrafikanter. Det eneste vi savner er muligheden for en adaptiv fartpilot, der sørger for at holde afstand til den forankørende bil. Konas konstruktion er ganske solid og beskytter både fører og passagerer godt, selv i den krævende pæletest, hvor bilen kastes med 29 km/t ind mod en stålpæl, der symboliserer en lygtepæl eller et træ,så Euro NCAP har ikke nogle fingre at sætte på sikkerheden i Kona. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Frisk og kvikt. Samspillet mellem motor og gearskifte er en fornøjelse, og undervognen er fint afstemt mellem komfort og sport. Affjedringen er lidt til den hårde side i forhold til nogle konkurrenter, men ikke mere end at det fortsat er rart at køre Kona, og ujævnheder og huller i vejen mærkes ikke meget i kabinen. De lidt stivere fjedre betyder også, at karosseriet ikke krænger meget i sving, og vi mærkede stort set ikke de nikkende bevægelser, som ellers ofte er et resultat af den øgede frihøjde i de højbenede crossovers. Styretøjet i Kona fungerer optimalt i byen og på små snoede veje, og man har en fornemmelse af en bil, der går kækt til køreopgaven. Til gengæld er den lidt for levende på motorvejen og kræver en del korrektioner – ikke mindst i blæsevejr – for at holde kursen. Det er lidt trættende på længere ture.

Hvordan er motoren?

Lige i øjet til Kona. Modsat søsterbilen Kia Stonic, der også fås med en tilsvarende turbomotor med 120 hk under hjelmen, virker maskinen mere oplagt i testbilen, selv om de på papiret er ens.

120 hk er passer godt til bilens vægt og størrelse, og vi savnede på intet tidspunkt kræfter i Kona, hverken på motorvejen eller i byen. Maskinen virkede både omdrejningsvillig og har et fint bundtræk. Motorgangen er silkeblød, og de tre cylindre arbejder meget tyst. Det er næsten kun dækstøj, der trænger ind i kabinen, og man glemmer helt at sætte i frigear og koble ud for at få stop/start til at slå til; så støjsvag er maskinen. Benzinøkonomien er også tilfredsstillende. Vi nåede et snit i testugen på 16 km/l med meget motorvejskørsel mod det opgivne snit på 19,2 km/l.

Passer prisen?
Både og. Testbilen med 120 hk og det omfattende Trend-udstyr (bl.a. 16” alufælge, Apple CarPlay, Bluetooth, varme i rat og forsæder, tagræling og sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og træthedsassistent) koster 224.000 kr. Det er præcis samme pris som en tilsvarende version af ‘søsterbilen’ Kia Stonic, der dog har 2 cm kortere mellem akslerne og er 4 cm smallere. Hyundai Kona er dog udsolgt, og nye Limited Edition-modeller er ifølge importøren på vej fra fabrikken med forventet ankomst i september. Her er prisen på Kona Limited Edition Plus skruet ned til 215.000 kr., og det er faktisk en skarp pris. Fx er det 30.000 kr. under billigste VW T-Roc. Omvendt er Kona ca. 30.000 kr. dyrere end den nye Citroën C4 Cactus med 100 hk turbodiesel.

Er der alternativer?
Ja, stadig flere. Seat Arona, Årets Bil i Danmark i 2018, er lidt mindre end Kona og fås fra 178.000 kr. i en skrabet basisversion, mens Seat Ateca er lidt større, og prisen også derefter – fra 254.000 kr. Mazda CX-3 har mindre plads på bagsædet end Kona, men ser til gengæld hamrende godt ud. Priserne starter ved 204.000 kr. for en to-liters turboløs benzinmotor med 120 hk. Den nye Citroën C4 Cactus med en ny type støddæmpere, er ligesom Hyundai Kona sprælsk i designet. Den fås med 100 hk turbodielselmotor til dig med det store kørselsbehov. Prisen er nede på 185.000 kr. Fiat 500X har også et markant design og fås med både turbodiesel og -benzinmotor til 234.000 kr. Vil du have mere plads i bagagerummet, end Kona kan byde på, kan du tjekke Suzuki S-Cross ud – også til 234.000 kr.

Konklusion:
For:
5 års garanti, højt udstyrsniveau, velkørende og støjsvag.
Imod: Ikke mulighed for aktiv fartpilot.
Hvilkenbil siger:

Vi blev mere og mere glade for Kona i løbet af testugen. Designet deler vandene, nogle synes den er overdesignet. Vi kan nu egentlig meget godt lide det. Men endnu mere synes vi godt om Konas indre kvaliteter: Motor, gear, køreegenskaber. Og selvfølgelig de trygge 5 års garanti uden kilometerbegrænsning. Fastholdes prisen er Kona et af de bedste køb blandt de kompakte crossovers, og konkurrenterne bør se sig i spejlene.


Læs også tests af konkurrenterne:

Citroën C3 Aircross er både fryd og frustration

Højbenet Seat Arona har hit-kvaliteter

Kia Stonic – mindre samba i højhælet Rio

Crossland X – tysker med fransk accent

Mazda CX-3 – byens frækkeste gadekryds

Højbenet Ateca holder jordforbindelsen

FAKTA: Hyundai Kona Trend 1.0 T-GDI 120 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 224.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 19,2 km/l (CO2: 117 g/km)
Forbrug i test: 16,0 km/l
Længde/bredde/højde: 417/180/155 cm
Akselafstand: 260 cm
Bagagerum (min/max): 361/1.143 liter
Køreklar vægt: 1.233 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter
Effekt: 120 hk/172 Nm
0-100 km/t: 12,0 sek
Topfart: 181 km/t

Særligt standard udstyr (Trend):
Højdejusterbart førersæde med elektrisk justerbar lændestøtte, automatisk klimaanlæg, tågeforlygter, LED kørelys, autolight, 7″ touchskærm med DAB+, USB, bluetooth og Apple CarPlay, trådløs opladning af mobiltelefon*, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, træthedsovervågning, vognbaneassistent, blindvinkelassistent, fartpilot med fartbegrænser, baksensor/bakkamera, elruder for og bag, elopvarmede indfarvede sidespejle med elektrisk foldefunktion, 16” alufælge, tagræling, lommer bag på forsæderygge, varme i forsæder og rat, rat og gearknop i kunstlæder, solbrilleholder, bagagerumsnet, bakspejl med automatisk nedblædning, regnsensor, smart key med start/stop knap og nøglefri betjening af døre og bagsmæk. (*hvilkenbil.dk’s vurdering)

Metallak: 6.500 kr.

[email protected]

REVIEW OVERVIEW
Hyundai Kona
hyundai-kona-ikke-noget-at-grine-afBILTEST: Bag det lidt voldsomme design af Hyundai Kona gemmer sig en overraskende harmonisk allrounder, der kører silkeblødt og lydløst. Konkurrenterne bør se sig i bakspejlet. Hvilken bil ? Hyundai Kona er nyeste skud på crossover-stammen i Hyundai-Kia koncernen. Kona hører til i den lille mellemklasse,...

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here