Karoq løfter Skoda til nye højder

0

BILTEST: Skodas nye ‘næsten SUV’ er en rigtig lækker bil med gode, komfortable køreegenskaber, god plads og meget udstyr, men prisen er også i den høje ende og udvalget begrænset.

Hvilken bil ?
Skoda Karoq er en af de populære crossovers – en højbenet stationcar – der rækker op mod klassen af de store SUV’er. Karoq afløser nemlig den populære Yeti, der kom på markedet i 2009. Skoda Karoq fås foreløbig i et relativt begrænset antal udstyrs- og motorvarianter. Faktisk kun i ‘Style’, som i Skoda-sprog normalt betyder tredjehøjeste udstyrsniveau. Testbilen er altså veludstyret med blandt andet fuld LED-forlygter og 18″ alufælge, og ude foran spinder den nye 1,5 turbobenziner med 150 hk kombineret med en 7-trins automatisk DSG-gearkasse med dobbeltkobling. Automatgearet hiver prisen op med ca. 20.000 kr. til 370.000 kr. Billigste Karoq er 1,6 TDI-udgaven med 115 hk til 339.000 kr. Firehjulstræk er også en mulighed til ca. 394.000 kr. men kun med den største 150 hk dieselmotor. Du skal forberede dig på helt op til ni måneders leveringstid, hvis du vil have en anden Karoq, end dem forhandleren har på lager.

Vidste du at?

Skoda Karoq har en storebror – den 7-personers ‘bamse’ Kodiaq. Den er bygget på samme MQB-platform som Karoq men altså strukket over 30 cm i længden, hvilket giver plads til to ekstra klapsæder bagi og over to kubikmeter lastrum med bagsæderne lagt fladt ned.

Samtidig øges vægten med over 400 kilo. Skoda Kodiaq fås fra lige under 400.000 kr. Som led i Volkswagens – og stort set alle andre bilkoncerners politik om at lave mange modeller med fælles platforme på samme fabrik – fremstilles tvillingebilen Seat Ateca også på Skodas produktionsanlæg i Kvasiny sammen med både Skoda Karoq og Kodiaq. Også Volkswagen har fælles gener med Skoda Karoq. Både VW Tiguan og den lidt mindre VW T-Roc benytter MQB-platformen.

Hvordan er førerpladsen?
Den er klassisk – og konservativ – som vi kender det fra Volkswagen-koncernen. Og det er sagt i den mest positive betydning. Her er ‘no bullshit’, og alt sidder præcis, hvor du forventer det, og det giver sig selv, hvordan det skal betjenes. Funktionalitet og ergonomi er i top. Det er let at komme ind og ud af bilen – du stiger ganske enkelt ind i stedet for ned. Bag rattet sidder stor som lille rigtig godt i sæderne, der er faste og støtter de rigtige steder. Alle knapper og greb klikker og falder i hak på den lækre måde, og centralt har du en stor, lækker touchskærm, der står ultraskarpt. Vi har kun to små ankepunkter. Den i øvrigt avancerede fartpilot er placeret på stilk til venstre, skjult bag rattet. Samtidig savner vi på langbenede chaufførers vegne mulighed for at justere sædehyndens længde under lårene.

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig og fleksibel. Fra første parket i Karoq – forsæderne – er der førsteklasses udsigt og albuerum og støjniveauet er behageligt lavt, men man kan høre lidt vind- og hjulstøj. På bagsædet er der også god plads i Karoq. Man sidder oprejst, og det hjælper på knæpladsen, ligesom der er fin plads til fødderne under forsæderne. Benpladsen er præcis som i Seat Ateca, nogenlunde som i en Peugeot 3008, men ikke så god som i VW Tiguan, der har knap fire cm mere mellem akslerne. Modsat Seat Ateca kan Skoda Karoq dog udstyres med et tre-delt Varioflex bagsæde til 6.500 kr., hvor hver enkelt stol kan justeres i længderetningen, i ryggen, vippes frem eller pilles helt ud. Det øger bilens fleksibilitet betydeligt, selv om det på den anden side forhindrer dobbeltbund i bagagerummet. Samlet set er Skoda Karoq så absolut et fint sted for fem personer på tur.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Faktisk næsten i top. Skoda Karoq scorede de maksimale fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten i slutningen af 2017 med ret overbevisende resultater på alle testens felter. Som det sig hør og bør nu om dage har Karoq automatisk nødbremse, AEB, og den er endda af den avancerede slags, der bremser op for både biler og bløde trafikanter. Systemet er aktivt helt op til bilens topfart – altså den avancerede Interurban-type. Karoq har også adaptiv fartpilot, der fungerer op til 160 km/t, træthedregistrering og vejbaneassistent som standard, men blindvinkel-assitent må du kigge forgæves efter i sidespejlene, med mindre du tilkøber en assistent-pakke til 8.700 kr. Den basale sikkerhed i Karoq-konstruktionen er også god, dog med et par mindre skønhedspletter. Alt i alt er Skoda Karoq dog en særdeles sikker bil. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Rigtig behageligt. Skoda Karoq har ‘hele pakken’, og det er svært at sætte fingeren på enkelte styrker, der giver en god køreoplevelse med komforten i højsædet. Bevares; halvandet tons crossover med et højt tyngdepunkt giver ikke den mest dynamiske køreoplevelse, men det er heller ikke målet med denne type bil. Skoda Karoq byder i stedet på fin langturskomfort, og det er på motorvej og landevej den er i sit es. En snoet bivej og bytrafik klarer den også i en håndevending takket være en letgående og ganske præcis styring og begrænset krængning ved skarpe sving.

Affjedringen er til den faste side, og typisk for den stive bagaksel slår vejens små, skarpe ujævnheder, som undervognen ikke formår at filtrere fra, desværre ind i kabinen. Men alt i alt en skøn rejsebil med et lavt støjniveau, der har plads til hele familien.

Hvordan er motoren?
Den 1,5 liters turbobenziner, som findes i et hav af VW-koncernens biler, passer godt til Karoq og passer sit arbejde i Skoda crossover’en uden at kny – ikke mindst sammen med den 7-trins DSG-gearkasse af dobbeltkoblingstypen. Det koster 20.000 kr. ekstra, men har du først prøvet dens umærkelige skift og stressfri kørsel, vil du ikke undvære. De 150 heste arbejder tyst ude foran og giver tilpas med kraft til Karoq. Motoren går ned fra fire til to cylindre, når speederfoden lettes. Det sker næsten uden du opdager det, og det sparer på de dyre dråber. Med DSG-gear er brændstofforbruget opgivet til 17,9 km/l, men det nåede vi ikke i nærheden af. Det blev ikke til mere end 13,5 km/l. i snit – dog med en del bykørsel og småture i testugen. Øget vindmodstand og vægt i forhold til en almindelig stationcar suger i tanken.

Passer prisen?
Det kommer an på, hvordan man ser på det. Fx koster en Skoda Octivia Combi med mere bagsæde- og bagagerumsplads ca. 70.000 kr. mindre end vores testbil. Seats tvilling til Karoq, Ateca, koster med tilsvarende udstyr, ‘Xcellence’, præcis det samme som Karoq. Faktisk ser storebror Skoda Kodiaq med syv pladser også ud til at være lidt skarpere prissat end Karoq. Den koster 399.000 kr. med samme motor som testbilen, og den har DSG-gear som standard, så merprisen er reelt kun 30.000 kr. for den ‘store bjørn’. Omvendt er Skoda Karoq lidt af en prisbasker i forhold til VW Tiguan, der godt nok har små 4 cm mere mellem akslerne end testbilen. Men så er prisen også 395.000 kr. kr. for tyskeren med ‘Comfort’-udstyr og hele 442.500 kr. i ‘Highline’-versionen.

Er der alternativer?
Ja, stadig flere. Ud over de ovennævnte familie-medlemmer fra samme koncern, har mange konkurrenter efterhånden også mellemklasse-crossovers på programmet. Nissan Qashqai, der nærmest står fadder til biltypen, og dens søsterbil Renault Kadjar får du begge fra 239.000 kr. med 130 hk turbobenziner. Peugeot 3008 og søsterbilen med Opel-logo på fronten og tysk interiør, Grandland X, koster henholdsvis fra 267.000 kr. og 279.000 kr. – begge med mere afstand mellem akslerne end Karoq og 130 hk PSA-turbobenziner.
En ‘joker’ er Hondas CR-V, der efterhånden har nogle år på bagen, men fortsat byder på masser af plads og højeste ‘Elegance’-udstyr til 315-317.000 kr. alt efter om det skal være 155 hk benziner uden turbo eller 120 hk turbodiesel.

Konklusion:
For:
Kvalitetsindtryk, kørekomfort, lavt støjniveau.
Imod: Smalt model-udvalg, høj startpris, fartpilotens placering, kun 2 års garanti.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Skoda Karoq
Skoda er steppet op med Karoq. Ikke blot fordi du sidder højt, men også fordi kvalitetsfornemmelsen intet lader tilbage at ønske i forhold til VW. Skoda Karoq er simpelthen en vellykket crossover, selv om merprisen i forhold til en tilsvarende Octavia stationcar nærmer sig det ublu. Hos tvillingebilen Seat Ateca er sortimentet bredere, og flere kan være med på prisen. Det koster Karoq den sjette stjerne.


Læs også test af konkurrenterne:

Grandland X – fransk crossover på tysk

Højt til bens i firmaklassen i Tiguan

3008 sætter ny kurs for Peugeot

Let på tå i velskabte Kia Sportage

Hyundai Tucson – komfortabel koreansk ørkenræv

FAKTA: Skoda Karoq 1,5 TSI ACT 150 hk DSG Style

Vejl. pris, inkl. lev.: 369.630 kr.
Anslået kontantrabat:* XX.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.380 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 17,9 km/l (127 gr. CO2 pr. km.)
Forbrug i test: 13,5 km/l
Længde/bredde/højde: 438 cm/184 cm/160 cm
Akselafstand: 264 cm
Bagagerum (min/max): 521/1.630 liter (479-588 liter med forskydeligt bagsæde)
Køreklar vægt: 1.508 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbobenzin
Effekt: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,6 sek
Topfart: 203 km/t

Særligt standardudstyr (Style):
Udvendigt:
Alufælge 18″, fuld LED-forlygter med AFS-funktion, udvendige lister omkring ruderne i krom-look, ekstra mørktonede ruder bagi, tagræling i sølv-look.
Sikkerhed: 7 airbags, frontassistent/nødbremse med udvidet fodgængerbeskyttelse, Hill hold, træthedsregistrering, vejbaneassistent.
Komfortudstyr: 2. sæderække med 60/40, flytbare bagagerumselementer, højdejusterbare forsæder med lændestøtte og varme, midterarmlæn foran med ‘Jumbobox’, udtagelig LED lampe i bagagerum, multifunktionslæderrat med styring af radio og telefon, bluetooth opkobling, musikanlæg med 8 højttalere og SMARTLINK+, 2-zonet klimaanlæg, DAB radio, adaptiv fartpilot, el-sidepejle med aut. nedblænding, fjernlysassistent, nøglefri betjening, LED tågeforlygter med kurvelys, LED-pakke (Decor indlæg i krom-look/mørk børstet stål, lys ved fodrum for og bag samt lys i panelerne), lysassistent, MaxiDot touch- og informationsdisplay i farve, parkeringssensor bag, regnsensor.

Ekstraudstyr på testbilen:
Assistent pakke (Indeholder blind vinkel alarm, traffic jam assist mm.): 8.700 kr.
Bakkamera: 6.300 kr.
Bluetooth opkobling med WLAN og rSAP (LTE) (kræver Columbus navigation): 7.000 kr..
Columbus navigation (kræver telefonforberedelse med rSAP og infotainment online): 22.700 kr.
El-bagklap: 6.900 kr.
Panorama soltag: 18.300 kr.
VarioFlex sæder på bagsædet (Kan ikke kombineres med dobbeltbund i bagagerum): 6.500 kr.
Speciallak, Steel Grey: 4.700 kr.

[email protected] 

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation