Køremaskine – også med fire cylindre

0
BILTEST: BMW 3-serie Touring er så poleret og praktisk, at man – næsten – ikke savner den ikoniske rækkesekser i den potente 330i.
Hvilken bil?

De legendariske 6-cylindrede rækkemotorer har ofte hængt uløseligt sammen med “den ultimative køremaskine”, BMWs 3-serie. Syvende generation af 330i har kun en 4-cylindret motor. Men det glemmer man næsten med 258 hestekræfter og et moment på 400 Nm fra 1.550 o/min. Også selv om undertegnede har været forgabt i rækkesekserens forførende lyd og power, siden han første gang kørte en.
Men når ingeniørerne i München svinger tryllestaven, sker der mirakler. Og så bliver man jo også mere moden og reflekteret i sin bilopfattelse …
330i Touring med M Sport-udstyr står i 622.000 kr. Den har blandt andet 8-trins automatgear, M Sport-udstyr, 18 tommer alufælge, fuld LED-lygter, navigation, adaptiv fartpilot, metallak, 3-zonet klimaanlæg, automatisk bagklap samt p-sensorer for og bag. Billigste Touring hedder 320i, har 184 hk og fås fra 470.000 kr.

Vidste du at?

BMW 3-serie gør sig også som plug-in-hybrid, og takket være den danske stats afgiftsbelønning af ladehybrider koster 330e knap 40.000 kr. mindre end 330i.

Til gengæld vejer hybrid-bassen knap 200 kilo mere end testbilen, så selvom 330e har en systemeffekt på 292 hestekræfter, altså 34 hk flere end 330i, er den ikke hurtigere fra 0 til 100 km/t. Sætter man pris på den køredynamik og lethed, som en ægte baghjulstrukket BMW byder på, skal man nok prøve begge grundigt af, inden man tilgodeser klimaministeren frem for sin entusiastsjæl.
I forhold til den tidligere 3-serie er den nuværende vokset på alle ledder og kanter. For bagsædepassagererne er det mærkbart, at afstanden mellem akslerne er øget med 4,1 centimeter. Mere brug af blandt andet kulfiber, lettere højstyrke-stål og sågar magnesium har medvirket til en lavere vægt sammenlignet med forgængeren.

Hvordan er førerpladsen?

Førerpladsen er lige så perfekt som juniorsælgerens ulastelige jakkesæt. Man kan indrette sig optimalt, kontakter og knapper er velordnede med tysk millimeterpræcision, de digitale instrumenter står klokkeklart og er under alle forhold nemme at aflæse.
Med drejeknappen til BMW’s iDrive-system til højre for gearvælgeren kan man pege og trykke på skærmen i midterkonsollen. Det fungerer fornemt. En af iDrive-knappens ikke-tekniske fordele er, at man slipper for fedtede fingre på skærmen. Samtidig holder BMW fast i trykknapper til de mest brugte funktioner. Det vil vi gerne hylde i overskuelighedens og dermed trafiksikkerhedens hellige navn.

Hvordan opleves kabinen?

Akselafstanden er som nævnt vokset med godt fire centimeter, og det har givet lidt mere bagsædeplads. Forskellen til bagsæderne i Audi A4 og Mercedes C-Klasse skal opgøres i nuancer. Et minus er dog den ganske fyldige kardantunnel, der er en udfordring for den person, som måtte indtage bagsædets midterste plads.
Touring-bagagerummet er regulært, sluger 500 liter, bagklappens åbningsvinkel kan man regulere, og så kan man nøjes med at åbne bagklappens vindue. Dermed slipper man for, at en tredjedel af ferieoppakningen vælter ud, når bare man skal klemme en rulle Mentos ind.

Er sikkerheden i orden?

3-seriens marginalt større dimensioner i forhold til forgængeren er primært gået til at opgradere kollisionssikkerheden. Og hvor tidligere generationer ikke ydede så god beskyttelse af personerne i bilen, så er den nye væsentligt bedre. Så god, at sikkerhedsorganisationen Euro NCAP ved udgangen af 2019 hædrede den som “den sikreste bil i sin klasse”.
Den automatiske nødbremse, der også har øje for bløde trafikanter, fungerer til perfektion. Desværre skal man ofre en sikkerhedspakke – Driving Assistant Plus til 25.000 kr. – for at få aktiv vognbaneassistent, advarsel ved krydsende trafik samt advarsel mod påkørsler fra siden og bagfra. Testbilen havde pakken, og det fungerer virkelig fint. Læs mere på euroncap.

Hvordan kører den?

Det skinner nok igennem, at undertegnede ikke definerer køreglæde som duvende fremfærd, god plads til dine, mine og vores børn samt det danske afgifts-argument, “Værdi for pengene”. Det kan jo slå enhver køreglad entusiast tilbage til start.

BMW 330i gør det til en fornøjelse at køre bil hver gang, man sætter sig bag rattet. Hurtigt finder du utallige undskyldninger for at køre en omvej på vej hjem fra arbejde.

330i kører knivskarpt og let, bl.a. fordi den vejer mindre end både diesel og plug in-hybrid. Den 4-cylindrede 2-liters motor med 258 hk er letfodet, har masser af overskud og power i alle situationer, og er samtidig behageligt støjdæmpet.

Hvordan er motoren?

Ud over den beskrevne power, omdrejningsvillighed og tysthed udmærker 330i sig ved en ganske fornuftig brændstoføkonomi. På papiret 14,5 km/l, i løbet af 1.200 kilometer i testugen, hvoraf en del foregik på motorvej med 110 og 130 km/t, var det faktiske forbrug 13,6 km/l. Det er bestemt godkendt. Faktisk gør 330i det så godt, at man næsten glemmer at savne lyden og fornemmelsen af BMWs rækkesekser. BMW 320i med 184 hk – der koster 80.000 kr. mindre – kører i øvrigt kun 0,2 kilometer længere på literen end 330i.

Passer prisen?

622.000 kr. for en stationcar er en sjat, men her er jo tale om premium-segmentet. Kan man nøjes med basismodellen 320i Touring, der er ganske veludstyret, er prisen 470.000 kr. Mercedes og Volvo har et par sammenlignelige modeller – Mercedes C 300 med 4-cylindret motor, 258 hk og 9-trins automatgear, Volvo V60 med 4-cylindret motor, 250 hk og 8-trins automatgear. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt importørerne skeler til konkurrenterne, når de fastsætter priser, er 618.000 kr. for V60, 619.000 kr. for C 300 og 622.000 kr. for 330i vel svaret på det spørgsmål.
BMW 330i Touring M Sport kan privatleases for 5.795 kr. om måneden med en førstegangsydelse på 35.000 kr. og 20.000 kilometer om året i tre år. Billigste privatleasede 3-serie er 320i til 4.195 kr. om måneden i to år.    

Er der alternativer?

Oplagt Audi A4, Mercedes C-Klasse og Volvo V60. Efter at have være truet på positionen af Mercedes som den mest dynamiske er BMW’en tilbage på den trone. Forhjulstrækkerne A4 og V60 er lagt mere ud til den komfortable side. Prisforskellene på de fire er marginale og kræver minutiøse sammenligninger, mens standard- og ekstraudstyrslisterne gennemgås. I den knap så fine klasse finder vi VW Passat med 2-liters benzinmotor, 272 hk, automatgear og firehjulstræk til 600.000 kr. Den nærmest absurd rummelige Skoda Superb med samme drivlinje som Passaten koster 565.000 kr.

Konklusion:

For: Oplevelsen bag rattet, køreegenskaber, motor.
Imod: Stor sikkerhedspakke ikke standard, kun to års garanti.
Hvilkenbil siger:

Hvis en bilejer har en lille smule puls, vil valget af bil altid være et spørgsmål om følelser. Og syvende generation af BMWs 3-serie taler fortsat til følelserne. 330i Touring er det rette valg, når 320i er utilstrækkelig og den 6-cylindrede 340i er uopnåelig.

Fakta: BMW 330i Touring M Sport

Vejl. pris, inkl. lev.: 622.123 kr. (fås fra 470.000 kr. – 320i aut. Connected)
Anslået kontantrabat: * 30.000 kr.
Privatleasing: 5.795 kr./måned (førstegangsydelse 35.000 kr., 20.000 km/år – fås fra 4.195 kr./måned 320i Touring aut. Connected)
Årlig ejerafgift: 1.820 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 14,5 km/l (157 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 13,6 km/l
Længde/bredde/højde: 471/183/144 cm
Bagagerum (min/max): 500/1.510 liter
Vægt: 1.650 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbobenzin
Effekt: 258 hk
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Topfart: 250 km/t

Særligt standardudstyr (M Sport):

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, automatisk nødopkald, fuld LED-forlygter og LED-baglygter, fartpilot med stop & go, 8-trins sportsautomatgear, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, p-sensor for og bag, varme i forsæder, 3-zonet klimaanlæg, elektrisk sidespejle med varme, elruder for og bag, aut. nedblænding af bakspejl, nøglefri start, BMW Live Cockpit med navigation, bluetooth, hi-fi-højttalersystem, 18 tommer alufælge, automatisk bagklap, metallak, sportssæder for, sportslæderrat, M-sport bremser, M-sport læderrat, M-sport undervogn, M-sport aerodynamikpakke.
Metallak: Inkluderet. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Driving Assistant Professional (bl.a. aktiv vognbaneassistent, advarsel v. krydsende trafik, advarsel mod påkørsler fra siden og bagfra): 25.000 kr.
Intelligent LED-laserlys inkl. fjernlysassistent: 39.061 kr.
Nøglefri adgang: 11.718 kr.
Foldbare sidespejle med aut. nedblænding: 6.250 kr.
Varme i rattet: 4.883 kr.
Ekstra tonede ruder bag: 7.812 kr.
Sædevarme bag: 7.422 kr.

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation