Masser af mini SUV-biler på vej

suv-biler
2020 bliver et stort år for små SUV-biler. Se de danske priser på de fire, der kommer først: Ford Puma, Nissan Juke, Renault Captur og Skoda Kamiq.

Let forhøjede SUV-biler er højeste bilmode. Og i Danmark er det især i miniklassen, at de små men høje biler hitter. Her hedder bestsellerne for eksempel Renault Captur og Peugeot 2008. Netop de to franske fristelser er klar i nye udgaver i 2020 – men flere følger efter. Hvilkenbil har priserne på de fire første, der kommer til salg på den anden side af nytår.

Vi begynder med førnævnte Renault Captur. Den franske mini-SUV var blandt klassens pionerer i 2013. Den første weekend i januar er der dansk premiere på 2. generation af Captur – og den bliver noget dyrere end sin prisbillige forgænger.

suv-biler
Renault Captur er blandt pionererne blandt mini-SUV’erne. Generation 2 er i Danmark lige efter nytår.

Mens den første Captur byggede sin store fanskare på priser fra under 160.000 kroner, skal du af med 199.000 kroner for basisudgaven Zen af generation to. Med til historien hører dog, at basismotoren har 100 heste mod før 90 og at især sikkerhedsudstyret har fået et løft: Automatisk nødbremse, sporassistent, skiltegenkendelse og LED-lygter forbedrer sikkerheden. Fartpilot, klimaautomatik, varme i forsæderne, p-sensorer, nøglefri betjening og syv tommers infotainmentskærm med Apple Carplay sørger for komfort.

Vil du have mere udstyr, byder topudgaven Intens på bl.a. navigation, 17-tommer alufælge, digital instrumentering, to-farvet karrosseri, ægte læderrat med varme og bakkamera. Plastic-overflader og sædebetræk er også udført i finere materialer.

Juke er her allerede
Nissan Juke
Nissan Juke er netop landet herhjemme. Designet er stadig frækt.

Renault Capturs søsterbil, Nissan Juke, er netop nået frem til de danske forhandlere. Også her er der tale om 2. generation af bilen, der faktisk kom først i klassen for mini SUV-biler. Gennem Renault-Nissan alliancen deler de to biler teknik, men i praksis har Juke sin egen motor: En 117-hestes udgave af den trecylindrede turbobenziner på 1,0 liter, der nøjes med at yde 100 hk i Captur. Til gengæld må Juke i første omgang nøjes med denne ene motor, mens Captur også fås med to firecylindrede benzinere på henholdsvis 130 og 155 hk samt to dieseler med 95 eller 115 hk. Senere følger en ladehybrid med benzin- og elmotor samt et batteri, der kan oplades i stikkontakten.

Vanen tro for Nissan, kommer Juke i et væld af udstyrsvarianter. Priserne begynder ved 200.000 kr. for basisudgaven Visia og slutter ved 279.000 kr. for en N-design med automatgear.

Som sin franske søster opgraderes den nye Juke især med moderne sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse og aktiv sporassistent.

Skoda Kamiq med mest plads
Masser af plads til fair priser i moderigtigt SUV-design. Kamiq ligner endnu et hit for Skoda.

Skoda vil også lege med. Kamiq hedder den tjekkiske udfordrer, der står på en forlænget udgave af den platform, der også danner grundlag for VW T-Cross og Seat Arona. Der er officiel Danmarkspremiere i januar, men Kamiq står allerede i udstillingen hos mange Skoda-forhandlere.

Kamiq spiller rollen som den største og mest rummelige af koncern-trillingerne. Priserne begynder ved 195.000 kr. for basismodellen Active med 95 hestes turbobenziner på 1,0 liter. Basisudstyret omfatter bl.a. og LED-kørelys for og bag, men aircondition, læderrat og varme i sæderne koster ekstra. Sikkerheden er i orden med bl.a. automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og sporassistent.

Dermed er Kamiq mere skrabet end konkurrenterne, men også billigere. Samtidig bliver den et moderigtigt alternativ til andre populærer Skoda-modeller som Scala og Fabia Stationcar. Kender vi danskernes smag for VW-teknik til Skoda-priser ret, bliver Kamiq et udbredt syn på danske veje.

Ny Ford på spring

Er man til mere sportsligt design og ateltiske køregenskaber står Ford klar til at kapre deres del af kunderne i klassen. Puma hedder modellen (øverste billede), der med svungne linjer og Fords tradition for sprøde undervogne vil kapre deres helt egen niche blandt de storsælgende mini-SUVere. Priserne begynder ved 225.000 kr. for en veludstyret Titanium-model med 125 hestes turbobenziner.

2. generation Peugeot 2008
Peugeot 2008 er vovet i sit design og kan blive en prisbasker blandt mini SUV’erne.

Og så mangler vi stadig en af bestsellerne i klassen, Peugeot 2008. Anden generation af den højbenede franske løve i fritidsantræk kommer til Danmark til marts. Prislisten er endnu ikke klar, men billigste model skal angiveligt koste fra 175.000 kroner. Holder den pris, giver det Peugeot en klar prisfordel og kan være med til endnu en gang at gøre 2008 til et hit blandt de populære mini SUV-biler.

Priser på udvalgte mini SUV-biler:

Renault Captur 1,0 TCe 100 Zen: 199.000 kr.
Renault Captur 1,0 TCe 100 Intens: 217.000 kr.
Renault Captur 1,3 TCe 130 aut. Intens: 252.000 kr.

Nissan Juke Visia 117 hk: 200.000 kr.
Nissan Juke Acenta 117 hk: 214.000 kr.
Nissan Juke N-Connecta 117 hk: 234.000 kr.

Skoda Kamiq 1,0 Active 95 hk: 195.000 kr.
Skoda Kamiq 1,0 Ambition 115 hk: 228.000 kr.
Skoda Kamiq 1,0 Ambition 115 hk, aut.: 248.000 kr.

Ford Puma 1,0 Titanium Ecoboost MildHybrid 125 hk: 225.000 kr.
Ford Puma 1,0 ST-Line Ecoboost MildHybrid 125 hk: 239.000 kr.
Ford Puma 1,0 Titanium Ecoboost MildHybrid 155 hk: 242.000 kr.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here