Mazda 3 er entusiastens valg

0
Mazda 3
BILTEST: Fjerde generation af Mazda 3 begejstrer med stilrent design, finish, udstyr og klassisk køreglæde. Men beskeden bagsædeplads gør den uegnet som familiebil.
Hvilken bil?

Mazda 3 er japanernes udspil i den populære Golf-klasse. Her i 2019 er Mazda nået til fjerde generation, der også denne gang kommer i to versioner: Som femdørs hatchback eller firedørs sedan med udvendigt bagagerum. Her tester vi førstnævnte med den mindste motor i modelprogrammet, en to-liters benziner uden turbo med 122 hk. Til gengæld er udstyret det højeste Cosmo, og det bringer prisen op på 287.000 kr. Du kan dog sagtens nøjes med ‘basisudgaven’ Sense til 250.000 kr., for Mazda har valgt at proppe enorme mængder udstyr i den nye 3’er. Detaljer som head-up-display, adaptiv fartpilot, LED-lygter, navigation, Apple Carplay og et væld af sikkerhedsassistenter er standard, og gør den nye Mazda 3 til klassens udstyrsstykke.

Vidste du at?

Mazda 3 sælges over alt i verden og står for næsten en tredjedel af fabrikkens samlede salg. Det er altså en afgørende model for det relativt lille bilmærke, der konkurrerer med mastodonter som Toyota og VW ved hjælp af anderledes design og ingeniørmæssig snilde.

Begge kvaliteter er tydelige i fjerde generation af Mazda 3. Designerne dyrker den japanske enkelhed med et karrosseri blottet for umotiverede streger og kanter, mens ingeniørerne tryller med en ny platform. Her er forgængerens fine multilink-bagaksel afløst af en mere simpel konstruktion, der ikke desto mindre forbedrer komforten mærkbart. Senere i år kommer Mazda 3 med en benzinmotor, der også virker med selvantænding og skal kombinere en dieselmotors lave forbrug med en benzinmotors gangkultur og omdrejningsvillighed.

Hvordan er førerpladsen?

Du sidder lavt, sportsligt og ergonomisk perfekt med udsigt til en stilren førerplads domineret af tre store ure. Ved nærmere eftersyn er speedometret digitalt med mulighed for at skifte informationer – og de står altid knivskarpt. Øverst på midterkonsollen ligger en bred infoskærm, der styres ved hjælp af en trykke-drejeknap mellem forsæderne. Grafikken er lidt grov, men elektronikken er hurtig, og betjeningsknappen fungerer fint. Tilslutter du din smartphone, kan du ringe op ved hjælp af stemmekommandoer – det virker fremragende. Heldigvis har Mazda holdt fast i, at ventilation betjenes ved hjælp af knapper, der tilmed har en lækker aluminiums-fornemmelse.

Hvordan opleves kabinen?

Foran er der god plads, men på bagsædet kniber det med luft til hoved og knæ. Egentligt utroligt for med en længde på 446 centimeter og hele 273 centimeter mellem akslerne er Mazda 3 blandt de største biler i Golf-klassen. Den intime stemning kammer næsten over på bagsædet, hvor små sideruder og sort loft skaber en lettere klaustrofobisk stemning.

Som familiebil er Mazda 3 ikke noget oplagt valg og selv om du kun lejlighedsvis inviterer voksne venner på en køretur, skal du regne med kritiske kommentarer fra bagsædet.

Mazda 3 er snarere en drivers car for singler og par uden børn. De forkæles til gengæld med den lækreste finish, vi nogensinde har oplevet i en Mazda – her rykker 3’eren en klasse op.

Er sikkerheden i orden?

Mazda klarer sig virkeligt godt i 2019-udgaven af Euro NCAP-crashtesten. I kollisionstesten opnår den bedømmelsen 98 procent, og er samtidig spækket med moderne, aktivt sikkerhedsudstyr, der skal sørge for, at en kollision aldrig bliver aktuel. Listen over sikkerhedsudstyr indeholder automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, skilteassistent, blindvinkel-advarsel og træthedsalarm. Det placerer Mazda 3 blandt de sikreste biler i klassen, og med testbilens Cosmo-udstyr får du desuden automatisk opbremsning for tværgående trafik foran og bag bilen. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?

Mens forgængeren var udpræget sportslig, byder fjerde generation på en mere komplet og afrundet køreoplevelse. En del af forklaringen skal findes i det mere simple baghjulsophæng. Normalt et tilbageskridt men Mazdas ingeniører øger komforten uden at slække nævneværdigt på køreegenskaberne. Fjedrene er mærkbart blødere og Mazda 3 krænger da også mere i sving end tidligere. Til gengæld glatter undervognen bedre vejens ujævnheder ud, og den gamle Mazda skavank med hjulstøj optræder nu kun på grov asfalt.

Heldigvis sørger lav vægt og et veldoseret styretøj for at holde fast i modellens umiddelbare køreglæde: Mazda 3 er fortsat en bil, der med stor fornøjelse lystrer dine input fra styretøj, speeder og bremse.

Hvordan er motoren?

Mazda går ofte deres egne veje, og det gælder også i motorrummet. Her er hverken downsizing eller turbo, men noget så klassisk som en relativt stor sugemotor på 2 liter, der yder 122 turboløse heste. Den traditionelle teknik er tilsat rekordhøj kompression og skal køre længere på literen end små turbomotorer i virkelighedens verden. I tilgift får du hurtig speederrespons og en mere naturlig motorlyd. Vi giver Mazda ret: Sugemotoren brummer sundt og veloplagt, og har en lækker linear kraftudvikling, hvor kræfterne stiger i takt med omdrejningerne. Og du giver gerne hestene lidt pisk, fordi gearskifte og kobling virker så præcist som et japansk quartz-ur. Alligevel kørte vi mere end 16 km/l – det er mere end brochuren lover! Så lever vi med, at sugemotoren mangler en turbo-dittos bundtræk ved lave omdrejninger. Mazdas Skyactiv-motor er old school på den fede måde.

Passer prisen?

287.000 kroner for en Golf-klasse Mazda med 122 turboløse hestekræfter og afmålt bagsædeplads lyder måske pebret. Men nærlæser man den alenlange liste over udstyr, ændrer billedet sig: Selv i basisudgaven til mere spiselige 250.000 kr. er Mazda 3 proppet som en stakkels foie gras and med udstyr. Fine detaljer som adaptiv fartpilot, head-up display, navigation, LED-lygter og en bred vifte af aktive sikkerhedsassistenter er standard. I den testede topudgave Cosmo bliver udstyret komplet med bl.a. læderindtræk, 18-tommer fælge, bakkamera og endnu flere sikkerhedsassistenter. Merprisen på 37.000 kr. er faktisk fair. Uanset udgave byder Mazda 3 på så meget udstyr og køreglæde, at priserne fremstår meget konkurrencedygtige sammenlignet med rivalerne.

Er der alternativer?

Golf-klassen er altid fuld af vellykkede biler til skarpe priser. Vil peger på seks direkte konkurrenter til Mazda 3. I den køreglade ende begynder vi med Ford Focus. Med 125 heste og ST Line-udstyr koster Focus 236.000 kr., men runder faktisk 300.000 kr., hvis den skal have lige så meget udstyr som Mazda 3 Cosmo. Honda Civic 1,0 Elegance Navi med 126 hk koster 239.000 kr. med mindre udstyr men mere plads. Kia Ceed 1,0 120 hk GT-Line til 255.000 kr. har også mindre udstyr og kun marginalt mere plads på bagsædet, mens den nye Corolla med 116 turboheste og T3-udstyr er lige så snæver på bagsædet til 253.000 kr. Du skal tilkøbe en premiumpakke til 45.000 kr. for at bringe udstyret på omgangshøjde med Mazda 3. Familien går ikke fejl af klasseduksen VW Golf. Her hedder rivalen 1,5 TSI BlueMotion til 262.000 kr. for 130 hk, mere bagsædeplads men mindre udstyr.

Konklusion:

For: Køreglæde, design, finish og alt i udstyr.
Imod: Beskedent bagsæde og bagagerum.
Hvilkenbil siger: 

OVERSIGT OVERVISNING
Mazda 3 2019
Familien kan finde bedre biler, men for den køreglade bilentusiast uden børn er fjerde generation af Mazda 3 nærmest et fund. Designet skiller sig positivt ud, finishen er rykket en klasse op og komforten er markant forbedret, mens klassiske Mazda-dyder som køreglæde og mekanisk præcision er bevaret. Mazda 3 vækker vores begejstring for biler, og det udløser den femte stjerne.

 

Læs også test af konkurrenterne:

Focus sigter mod toppen af Golf-klassen

Honda Civic er for entusiaster

Facelift forfiner formidable Golf

To skridt frem og ét tilbage for Kia Ceed

FAKTA: Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 Cosmo

Vejl. pris, inkl. lev.: 287.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 15,9 km/l
Forbrug i test: 16,1 km/l
Længde/bredde/højde: 446/180/144 cm
Bagagerum (min/max): 351/? liter
Vægt: 1.275 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, benzin
Effekt: 122 hk/213 Nm
0-100 km/t: 10,4 sek.
Topfart: 197 km/t

Særligt standard udstyr (Cosmo):
2-zonet klimaanlæg, head-up display, digitalt speedometer, stop-start, adaptiv fartpilot, aut. nødbremse med fodgængergenkendelse og bremse for bagvedkørende trafik, vognbaneassistent, blindvinkel alarm, 360 graders kamera, træthedsregistrering med kamera, skiltegenkendelse, nødopkald, LED-lygter med fjernlysassistent, nøglefri betjening, el-ruder for og bag, el-spejle, varme i forsæder og rat, multijusterbar førerplads, læderindtræk, splitbagsæde, læderrat, regnsensor, USB og BlueTooth, 9” infotainmentskærm med stemmestyring, navigation og Apple Carplay, DAB-radio, 18” alufælge, p-sensorer for og bag samt bakkamera, Bose lydanlæg med 12 højttalere, bakkestart.
Metallak: 6.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation