Mazda går premium med 6

mazda premium
Mazda vil op i premium-klassen. Derfor får næste generation af Mazda 6 både sekscylindret rækkemotor og baghjulstræk. Luksus-Mazdaen er klar i 2022.

Mazda vil være premium. Og hvis den ambition aftvinger fnis og mild hovedrysten, har man nok ikke prøvet den nye Mazda 3 og crossover-varianten CX-30. I de to Golf-størrelse modeller er Mazda nemlig ikke kun tyvstartet med ambitionerne. De har skabt kabiner med en finish og sans for detaljen, som sagtens matcher tyske prestigemærkers som Audi, BMW og Mercedes. Og sat trumf på med komfortable og støjsvage køreegenskaber, som vi heller ikke normalt forbinder med det japanske bilmærke.

Og det er kun begyndelsen, hvis vi skal tro det amerikanske bilmagasin Car and Driver. Ifølge magasinet går Mazda seriøst efter at rykke op i ’premium-league’ med næste generation af firmaflyderen Mazda 6. Den skal trille af samlebåndene i Hiroshima i slutningen af 2022. Ifølge Car and Driver sker det med to klassiske kvaliteter for en premium-bil: Sekscylindret rækkemotor placeret på langs under en langstrakt motorhjelm og træk på baghjulene.

mazda premium
Hvis vi er heldige, er det her en forsmag på den næste Mazda 6. Designstudiet Vision Coupe leder tankerne hen på de bedste, italienske bilskræddere.

Feinschmeckere ved, at det er opskriften på en køremaskine som BMW 3-serie og komfortabel autobahn-cruiser som Mercedes C-klasse. Nu vil Mazda lege med.

Der er penge i premium

Måske lyder det mærkeligt i en tid, hvor bilindustrien har travlt med at opfinde elbiler og samtidig downsize eksisterende forbrændingsmotorer, så de kan leve op til stadig skrappere miljøkrav.

Men selv om Mazda også er på vej med elbilen MX-30, fastholder fabrikken fortsat, at især benzinmotoren har en fremtid. De altid snedige ingeniører hos Mazda satser på deres Skyactiv-X teknologi, der med ekstremt høj virkningsgrad skal køre længere på literen end alle andre benzinmotor. Og samtidig klare fremtidens miljøkrav.

En anden vinkel på historien er nok også, at det bliver stadig sværere at tjene penge for mainstream-bilmærkerne. Der er kamp om at rykke op i premium-klassen, hvor fortjenesten er langt bedre.

Det ved Mazda godt – og benytter et andet kendt trick for at løfte opfattelsen af mærket: Design. For den kommende rækkesekser bliver med stor sandsynlighed pakket endog særdeles flot ind. Et godt bud på, hvordan næste generation af Mazda 6 kommer til at se ud, er designstudiet Vision Coupé Concept fra 2017. Som man kan se her på billederne, er der uden problemer plads til en langsplaceret rækkesekser under hjelmen. Og de forførende former har allerede en slående lighed med førnævnte Mazda 3 og CX-30.

Det skal blive spændende at se, hvor tæt den færdige 6’er bliver på designstudiet.

[email protected]

3 Kommentarer

  1. Den er megaflot. Men Benzin skal de holde sig fra hvis de skal have en fremtid. Næ, prøv med noget vedvarende energi i stedet. F. eks. dobbelt op på batteriet fra cx-30. Så slipper de også for bøderne fra EU der begynder at regne ned over producenterne allerede fra nytår 2020/2021.

  2. Jeg tror Mazda tænker globalt og ikke specifikt på Europa.
    Al den snak om el-biler er skudt langt over målet så længe 80 pct. af Tysklands el kommer fra brunstenskul som sviner ad h. til.
    Desuden koster det enorme ressourcer at producere alle de batterier, som belaster miljøet voldsomt.
    Total fed bil, bare forsæt det smukke arbejde Mazda..

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here