TEST: Audi Q2 – stilfuld crossover til fair pris

BILTEST: Audi Q2 er en moderigtig model i den sædvanlig Audi-kvalitet, men standard-udstyret er skrabet og ekstraudstyr er dyrt – selv vigtigt sikkerhedsudstyr skal tilkøbes.

Hvilken bil?
Audi synes selv, den nye Q2 er svær at sætte i bås. I markedsføringen kaldes den i hvert fald ’umulig at tagge’ med hashtagget #untaggable. Vi er dog ikke i tvivl; Audi Q2 er tyskernes bud på en bil i den populære crossoverklasse. Dog af typen med lav taglinje, som stjæler kabineplads bag førersæderne. Størrelsesmæssigt befinder Q2 sig med en totallængde på 419 cm i samme træskolængder som VW Golf og Audi A3 men med 3-4 cm kortere mellem akslerne. Testbilen er en Audi Q2 Sport 1,6 TDI 116 hk til knap 328.000 kr. inkl. levering – plus en del (dyrt) ekstraudstyr. Priserne for Audi Q2 starter ved 310.000 kr. med 1,0 liter 3-cylindret turbobenzinmotor – også med 116 hk.

Vidste du at?
Audi Q2 er bygget på Volkswagen-koncernens skalérbare MQB-platform fra 2012, som også bærer en lang række andre biler. Lige fra mindre biler som fx Seat Ibiza, over VW Passat, Touran og den nye Tiguan til ’kæmper’ som Skodas Kodiaq og Superb. Det smarte ved den modulopbyggede bund er, at hele den forreste del af bilerne er ens. Foraksel, motorophæng, placering af gearkasse osv. mens akselafstanden og sporvidden kan varieres. Det sparer store udviklingssummer, når nye modeller skal udvikles og produceres.

Hvordan er førerpladsen?
En gennemarbejdet arbejdsplads.

Indstigning bag rattet er let, og siddepositionen er relativt lav. Det betyder, at du ikke har følelsen af at køre højbenet crossover, men dog har et forbedret overblik.

Treenigheden rat, gearstang og pedaler fungerer perfekt for høj som lav, og man føler sig godt tilpas i de faste sæder, mens lækre materialer og nem betjening også giver plus i ejerglæden. Vi savner dog en trykfølsom skærm i midterkonsollen i stedet for det omstændelige, dreje/klik-system mellem forsæderne, og så er udsynet skråt bagud ringe. Den brede C-stolpe ser godt ud, men kan desværre let skjule et par cyklister.

Hvordan opleves kabinen?
Lækker men stram om bagen. På forsæderne er der fin plads og albuerum, men på bagsædet strammer det til. Kombinationen af øget frihøjde og lav taglinje stjæler rummelighed i kabinen. Benpladsen er trang – og med en chauffør på 190 cm, er det kun småbørns-lægge, der kan klemme sig ind bagved. Bagsædet er også relativt smalt og rummer kun et barn på midterpladsen mellem to voksne. Til gengæld sluger bagagerummet let en lækker kuffertserie på en længere en storbyferie, og materialer og forarbejdning i kabinen er forbilledlig, ligesom støjdæmpningen er effektiv og bidrager til en høj kvalitetsfornemmelse.

Er sikkerheden i orden?
Både og. Audi Q2 scorede alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest takket et solidt karrosseri suppleret med en automatisk nødbremse, der også kan spotte fodgængere. Hvis der er fare for en kollision, advarer systemet føreren med lyd og advarselslampe og fortager om nødvenligt en automatisk nødopbremsning. Den danske version har dog kun AEB City som standard. Det virker kun op til 40 km/t. Adaptiv fartpilot og automtisk nødbremse ved højere hastighed, AEB Inter-Urban, er ekstraudstyr. Læs mere på euroncap.com 

Hvordan kører den?
Ganske komfortabelt. Q2 er ikke helt så hård i affjedringen som mange andre Audier, og det er rart. Den gør sig derfor godt på langture. Audi Q2 er altid i fin balance og styrer villigt ind i sving. Også i byen er Audi Q2 på hjemmebane. Den fører sig let og adræt frem takket være en præcis og fint afstemt styring. Alt i alt er Audi Q2 en god all-rounder.

Hvordan er motoren?
Desværre ret kedelig sammenlignet med Audi Q2’s friske ydre.

Den 1,6 liters turbodiesel har efterhånden nogle år på bagen. 116 hk og 250 Nm lyder fint, men i praksis leveres varen med en vis træghed, og Q2 – med sine næsten 1400 kilo køreklar vægt – opleves sløv i det. Ikke mindst savner vi overskud på motorvejen.

Vi ville i stedet vælge den lille 3-cylindrede 1,0 liters basismotor med 116 turboheste og et fint moment på 200 Nm – og samtidig spare 7.000 kr. Eneste anden diesel – en 2,0 med 150 hk – fås kun i quattro-udgaven, der koster fra lige under 437.000 kr. Vi nåede kun knapt 16 km/l., men det var en testuge med overvejende motorvejskørsel.

Passer prisen?
Ja, faktisk er den fair. Audi ligger normalt i den høje ende af prisskalaen, men med Q2 matcher tyskerne konkurrenterne, som dog generelt byder på mere standardudstyr. Sammenligner vi fx med Toyotas nye C-HR; også en crossover med fokus på udstråling og ‘urban livsstil’, så er der dømt uafgjort med en startpris for begge omkring 300.000 kr. Ser vi på, hvordan Q2 placerer sig i det øvrige Audi-program er prissætningen også OK. Til sammenligning er A3 Sportback fra ca. 293.000 kr. kun lidt billigere, selv om merprisen for crossovers normalt er markant. Merprisen for Sport-udstyret i forhold til standardudgaven er også yderst fair – kun ca. 11.000 kr. For dem får du 17 i stedet for 16 tommer fælge, sportssæder og nogle frække designdetaljer ude og inde.

Er der alternativer?
Ja, mange. Flere af dem er billigere end Q2 og et par stykker dyrere. Jeep Renegade i bedste ‘US style’ hører, lige som Audi Q2, til de mere udtryksfulde af dem. med 120 dieselheste koster Renegade fra 312.000 kr., mens søsterbilen Fiat 500 X er næsten 50.000 billigere. Honda HR-V er noget mere rummelig men ikke helt så ‘hipster’ som Audi Q2. Til gengæld starter priserne ved kun 253.000 kr. med benzinmotor, og den fine 1,6 turbodiesel koster kun 10.000 kr. ekstra. Mercedes GLA er også en sporty crossover, men dog lidt større end Audi Q2, og det er prisen fra lige godt 400.000 kr. også. Her er Audien nærmest billig.

Konklusion:
For: Dynamisk design, komfortabel affjedring, høj kvalitet, konkurrencedygtig pris.
Imod: Motor, skrabet standardudstyr/dyrt ekstraudstyr, bagsædeplads, ikke 3 års garanti.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4

Vi kan lide denne ungdommelige, lidt sporty udgave af en højbenet crossovers, men den lave taglinje går ud over pladsen bagi. Kvaliteten er som vanligt for Audi i top, og prisen fair, men udstyr – herunder sikkerhedsudstyr som er standard i andre biler – er så kostbart, at det koster den femte stjerne.

FAKTA: Audi Q2 sport 1,6 TDI 116 hk 6-trins Manuel

Vejl. pris, inkl. lev.: 328.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.900 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 22,7 km/l
Forbrug i test: 15,9 km/l
Længde/bredde/højde: 419/179/151 cm
Bagagerum (min/max): 405/1.050 liter
Vægt: 1.385 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter turbodiesel
Effekt: 116 hk/250 Nm
0-100 km/t: 10,3 sek.
Topfart: 197 km/t

Særligt standard udstyr (Sport):
17” aluminiumsfælge, forberedt for træk, Audi pre sense front med fodgængergenkendelse, bluetooth forbindelse, dekorindlæg i rød, dæktrykkontrol, elektrisk parkeringsbremse, højdeindstillelige forsæder, indstigningslister i aluminium, isofixbeslag og Top Tether på bagsædet, aircondition, læderrat 3-eget, MMI Radio Plus med 7″ skærm, AUX-indgang, 1 x SD-kortlæser, CD, progressiv styring, sideblade i issølv metallak, el-opvarmede sidespejle, 60-40 splitbagsæde, sportsforsæder.

Ekstraudstyr:
Audi assistentpakke: Parkeringshjælp plus, Audi active lane assist og adaptive fartpilot med reguleringsområde (manuel gearkasse 30-200 km/t, S tronic 0-200 km/t) + Stop&Go, køassistent og emergency assist (kun ved S tronic), vejskilte-genkendelse (kun ifm MMI-Navigation), Lys-/regnsensor, Fjernlysassistent: 35.250 kr.
Businesspakke [WBG]: Førerinformationssystem monokromt, Connectivitypakke (navigationsforberedelse, Audi smartphone interface, Audi music interface) og multifunktionslæderrat: 8.080 kr.
Klimaanlæg: 11.927 kr., Komfortpakke: Parkeringshjælp bag, varme i forsæderne, armlæn foran, Audi sound system og lys-/regnsensor med aut. nedblændeligt bakspejl: 11.215 kr., LED-forlygter: 27.015 kr., Lændestøtte på forsæder: 5.305 kr., MMI Navigation: 30.827 kr.

Læs også tests af konkurrenterne:

Honda HR-V: Højbenet, rummelig ven

500X er den bedste Fiat i mange år

Jeep Renegade – rebel ude, blid inden i

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here