TEST: Jeep Renegade – rebel ude, blid indeni

0

BILTEST: Jeep Renegade er en af crossover-klassens frækkeste at se på, men under de brutale, kantede former er den ret stilfærdig.

Hvilken bil?
Jeep Renegade er et frækt bud fra Fiat-Chrysler-koncernen (FCA) i den voksende crossover-klasse, som forener en mindre stationcar med en højbenet undervogn, hvilket giver let indstigning og overblik i trafikken. Renegade fås enten med træk på forhjulene og 4×4 samt manuelt gear og ni-trins automatgear. Der er både diesel og benzinmotorer at vælge imellem; nøjagtig som i søsterbilen Fiat 500 X, der bygges på samme fabrik. Prisen for Renegade starter ved knap 289.000 kr. inkl. levering. Testbilen Jeep Renegade 1,4 140 hk Limited 4×2 koster lige under 339.000 kr.

Vidste du?
I markedsføringen af Jeep Renegade spiller Fiat-Chrysler-koncernen, som i dag ejer rettighederne til Jeep-mærket, på 70 års bilhistorie. Designet af Renegade er inspireret af den originale 4-hjulstrukne Willys MB Jeep fra 1941 – et af de første masseproducerede militærkøretøjer i USA. Den var i produktion fra 1941 to 1945 og udviklede sig efter krigen til den civile udgave Jeep CJ-2A.

Mange steder i Renegade titter det lille ikoniske ansigt fra Willys Jeep – 7 lodrette kølerribber og to runde forlygter – frem i et stiliseret udtryk.

Hvordan er førerpladsen?
Grundstammen er gennemprøvet teknik og komponenter fra Fiat. Det fungerer, og i Renegade er materialer og finish bedre, end hvad amerikansk bilindustri ellers har budt os. De store forsæder, som vi synes at genkende fra Alfa Giulietta, er behagelige med god støtte under lårene. Stor som lille kan finde et passende forhold mellem rat, pedaler og sæde – og et fedt læderrat med varme samt et letgående gearskifte med lækker gearknop i aluminium øger ejerglæden i hverdagen.

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig – ikke mindst på forsæderne hvor den stejle forrude giver lys og plads. På bagsædet giver kabinens bredde fin skulderplads, ligesom loftshøjden er god, og det er primært benpladsen, der er begrænset. Bagsædets udformning er flad, hvilket gør, at tre kan sidde ok på en kortere tur. Bagagerummet har en pæn størrelse, og der er ingen læssekant som i Fiat 500X.

Hele vejen igennem kabinen ligger materialer og finish lidt over middel og designerne har flere steder fået lov at lege med detaljerne og historiefortællingen.

Er sikkerheden i orden?
Jeep Renegade kørte de maksimal fem stjerner i hus ved Euro NCAP crashtesten i 2014. Den yder god basal beskyttelse af passagererne, mens den lodrette front er noget hård ved fodgængere. I 2015 er reglerne strammet og antallet af stjerner i Danmark afhænger af, hvilket sikkerhedsudstyr, der er monteret på den enkelte bil. Fartpilot/-begrænser er standard på alle Renegades, mens et radarstyret automatisk bremsesystem og vognbaneassistent er standard fra ‘Limited’ men ikke i basisudgaven ‘Longitude’. Et ‘blind spot’ system, der advarer om medtrafikanter i blinde vinkler kan tilkøbes som ekstraudstyr. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Styringen er mindre præcis og giver mindre feedback til føreren om hjulenes dans over asfalten end i søsterbilen Fiat 500X. Det kniber også lidt med retningsstabiliteten på motorvejen, lige som karossens firkantede, højbenede facon med de store trapez-formede hjulkasser gør bilen relativt sidevindsfølsom, hvilket kræver en del korrektioner med rattet. Affjedringen er til den hårde side –ikke mindst med de 18″ fælge på testbilen, som ikke levner plads til meget dækprofil, og Renegade har en tendens til den let hoppende kørestil, som kendetegner mange af de højbenede crossovers.

Hvordan er motoren?
Det er ikke, som man ellers kunne forvente af en ’amerikansk’ Jeep, en stor V8’er, der ligger under den firkantede motorhjelm, men i stedet Fiats prisvindende 1,4 liter turbobenziner med 140 hk. Den snerrer veloplagt op gennem gearene og sender Renegade’en kvikt af sted, selv om den dog ikke er så villig til at tage gas, som vi ellers har oplevet det. Men motorens 230 Nm er i underkanten til de ca. 1400 kg bil. I 6. gear mangler der bundtræk, og du må ned i 5. gear, hvis det går lidt op ad bakke, eller du vil overhale.

Topfarten er på papiret 194 km/t – sæt laaaang tid af til at komme derop. Forbruget er opgivet til 16,4 km/l. men vi nåede ikke mere end 12,5 km på en liter benzin.

Passer prisen?
God stil koster som regel, og det gælder også for Jeep Renegade. Priserne starter ved knap 289.000 kr. inkl. levering for en bil med 110 hk benzinmotor, og testbilen koster 339.000 kr. med 140 hk og mere udstyr. Men overvej, hvor vigtig signalværdien er for dig, for søsterbilen Fiat 500X, der bygges på samme fabrik i Melfi i Italien, er væsentlig billigere. Her starter priserne ved 204.000 kr. og den 140 hk motor og pænt Popstar-udstyr fås til blot 274.000 kr. inkl. levering.

Er der alternativer?
Ja, udbuddet at smarte crossovers vokser hele tiden. Ud over søsterbilen Fiat 500X, som Renegade deler platform og teknik med, er der et par andre helt frække i klassen, hvis du går efter signalværdi og design. Nissan Juke DGI-T byder på det hele – og tilmed 190 hk og topudstyr fra lige over 270.000 kr. Mini Countryman Cooper med 122 hk kører lige op med Jeep Renegade, når det gælder livsstil og overhaler på køreegenskaber, men koster også 339.000 kr.

Konklusion:
Jeep Renegade har stil og suger opmærksomhed til sig. Den velfungerende teknik og motorer er hentet direkte fra søsterbilen Fiat 500X, som er billigere og kører bedre – og den har også stil. Så vælg Jeep Renegade for den originale fortælling – ellers er Fiat 500X et bedre og billigere alternativ.

For: Signalværdi, design, historie
Imod: Køreegenskaber, pris
Hvilken bil siger:
Stjerner4

Læs også tests af konkurrenterne:

Mazda CX-3 er byens frækkeste gadekryds

500X er den bedste Fiat i mange år

Suzuki Vitara er rå stil og rustik køreglæde

Renault Captur har livsstilen i højsædet 

Peugeot 2008 giver livsstilen et lift 

Countryman er SUV-klassens gadedreng

FAKTA: Jeep Renegade 1,4 140 hk Limited 4×2

Vejl. pris, inkl. lev.: 339.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 6/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 16,7 km/l
Forbrug i test: 12,5 km/l
Længde/bredde/højde: 425/181/170 cm
Akselafstand: 257 cm
Bagagerum: 351 liter
Vægt: 1.395 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 140 hk/230 Nm
0-100 km/t: 9,3 sek
Topfart: 194 km/t

Særligt standardudstyr (Limited):
17″ alu-fælge, vognbaneassistent, Forward Collision warning plus, læderrat med radiobetjening, uConnect radio med touchscreen, nem og enkel Bluetooth og mediaplayer, 2-zone klimaanlæg, cruise control, el-ruder for og bag, tågeforlygter med kurvefunktion, varme i rattet, elektrisk håndbremse, parkering sensor bag, 7 ” TFT i farver m.v.

Fabriksmonteret ekstraudstyr på testbilen :
Lædersæder kr. 20.000
Metallak kr. 7.000
Pakke udsyn med Bi-Xenon, Regnsensor, lysautomatik og automatisk langt lys kr. 10.000
Navigations pakke 6,5″ skærm kr. 15.000
Komfortpakke med keyless entry´go, 230V stik samt indklappelige sidespejle kr. 5.000
Parkerings pakke med kamera og Blind Spot kr. 10.000
Opgradering til 18″ alufælge kr. 10.000.
(*anslået af hvilkenbil.dk)

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation