TEST: Clubman rykker Mini en klasse op

Biltest: Mini Clubman er vokset på alle leder men stadig en af de sjoveste stationcars til den lille familie med hang til cool britisk stil.

Hvilken bil?
Trods navnet er Minis stationcar Clubman i den nye udgave vokset ud af mini-klassen.
Sammenlignet med forgængeren er den hele 29 cm længere, og dermed hopper ‘hundehuset’ op i Golf-klassen med en længde på 425 cm – nøjagtig det samme som netop VW Golf. Med 267 cm mellem akslerne er den endda tre cm længere end førnævnte Golf. Testbilen er en Mini Cooper D Clubman med 2 liters 150 hk dieselmotor til 335.000 kr. spækket med ekstraudstyr for ca. 146.000 kr.

Vidste du?
Den oprindelige Mini blev tegnet i 1959 af Sir Alec Issigonis for British Motor Corporation og i 2001 afløst af den nye Mini i BMW-regi. Den nyeste 2015-udgave af Mini Cooper Clubman er kreeret af mærkets danske designchef Anders Warming. Han har givet Minis stationcar en ny og lidt mere afdæmpet stil men fastholder mærkets klassiske retro-look – for eksempel bagtil med den traditionelle to-delte bagdør med sidehængsling og to bagrudeviskere. Den kommer vi tilbage til.

Hvordan er førerpladsen?
Det basale er rigtig godt. Du sidder godt i de sportslige sæder, der støtter lang ud under lårene, og placeringen af tre-enigheden rat, pedaler og gear fungerer perfekt – også for de langbenede. Interiøret er sjov og ballade kombineret med fin funktionalitet og lækre materialer. Lige fra den røde start-knap til lysshowet rundt om det store centerinstrument, der dog i dag mest af alt fungerer som historisk designelement og infoskærm, da speedometeret er flyttet over i synsfeltet bag rattet.

Hvordan opleves kabinen?
Overraskende rummelig – uden dog at kunne måle sig med de største i den lille mellemklasse. Men benpladsen bagi er, takket være øget akselafstand, vokset til det brugbare, og ikke mindst bagagerummet med plads til 360 liter er absolut anvendeligt til en lille families behov. Materialer, finish og funktionalitet er hele vejen igennem på et højt niveau.

Den to-delte bagklap er et sjovt retro-element, men den fungerer ikke specielt godt i hverdagen. Der kan gemme sig en hel bil bag midterstolpen, når du kigger i bakspejlet, hvilket kan skabe farlige situationer.

Er sikkerheden i orden?
Ikke helt i top, viser resultatet fra Euro NCAP crashtesten i 2015. Det blev kun til fire ud af fem stjerner, og det er barnesikkerheden, der koster den sidste stjerne. Lidt paradoksalt når køberskaren til Mini Cooper Clubman netop må tænkes at være børnefamilier. Mini Clubman har nødbremsesystem til lave hastigheder (AEB City) som standard og det fungerer ifølge Euro NCAP godt. AEB Inter-Urban til højere hastigheder er ekstraudstyr, som dog blev medregnet i testresultatet. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Modellen er gået fra at være en benhård bisse til at kombinere sport og komfort på en måde, der udvider køberskaren fra hard core fans til mainstream.

Du sidder lavt over vejbanen, og Mini Cooper Clubman kan, selv om vægten efterhånden nærmer sig 1,5 ton, stadig få smilet frem med sin præcise styring , fine balance og affjedring.

Mini Cooper Clubman er simpelthen blandt de sjoveste, mest velkørende biler i Golf-klassen.

Hvordan er motoren?
Efter et par knap så vellykkede forsøg har Mini Cooper Clubman endelig fået en dieselmotor fra BMW-hylderne, der er bilen værdig. Vi har testet den 2-liters fire-cylindrede turbodiesel i større biler, hvor den er kvik. I den kompakte Clubman er den decideret hurtig med sine 150 hk og 330 Nm og sammen den 8-trins automatgear (ekstraudstyr) veloplagt som en greyhound i startboksen. Eneste lille minus er en lidt træls, hård diesellyd fra maskinen udefra, men hvad pokker, du sidder jo inde bag rattet. Forbruget skuffer. Vi nåede ikke engang 16 km/l mod de oplyste 24,4 km/l.

Passer prisen?
Ja, det gør den faktisk. Mini Cooper D Clubman er kun ca. 18.000 kr. dyrere end den 136 hk benzinversion og klart vores valg.

Sammenlignet med andre biler i den lille mellemklasse er prisen også konkurrencedygtig – for eksempel billigere end Golf Variant med 150 hk dieselmotor og stort set i prismatch med Peugeot 308 SW med 150 dieselheste.

Bevares, de har større bagagerum og mere plads på bagsædet, men det er jo ikke det, man køber en Mini for. Ekstraudstyr til Mini koster dog kassen – testbilen løber op i over 480.000 kr.

Er der alternativer?
Mini Cooper D Clubman har stort set ingen direkte konkurrenter – der findes ingen ‘livsstils’-stationcars i den lille mellemklasse til ca. 350.000 kr. Audi A3 Sportback, Mercedes A-klasse og Alfa Giulietta – alle med 2,0 liters dieselmaskiner og alle funky – koster alle mere end 350.000 kr. og er ikke stationcars. Fokuserer vi på spræl og livsstil, er der for eksempel den rå crossover Jeep Renegade med 140 dieselheste til 362.000 kr., den smukke Seat Leon ST FR med 184 dieselheste til 338.000 kr., eller hvad med en elegant DS4 Crossback med den fine 130 hk turbobenziner til 327.000 kr.?

Konklusion:
For: Design, køreegenskaber, stærk dieselmotor.
Imod: Forbrug, dårligt udsyn bagud.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Mini Clubman kan faktisk bruges som en komfortabel familiebil, men har alligevel bevaret sin sjæl, de sjove køreegenskaber og unikke design. Sammenlignet med alternativerne er prisen endda fair. Har du råd, ser vi ingen grund til at tøve.

Læs også tests af alternativerne:

Alfa Giulietta – italiensk for afhængige

A3 er Golfklassens diskrete duks

Jeep Renegade – rebel ude, blid indeni

FAKTA: Mini Cooper D Clubman 2,0 150 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 335.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.900 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 4
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 24,4 km/l (109 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 15,7 km/l
Længde/bredde/højde: 425/180/144 cm
Bagagerum: 360-1.250 liter
Vægt: 1.435 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, twinturbodiesel
Effekt: 150 hk/330 Nm
0-100 km/t: 8,5 sek.
Topfart: 212 km/t

Særligt standardudstyr:
Aircondition, Servotronic-servostyring, sædevarme, regnsensor, on-board computer, fartpilot med bremsefunktion, Active Guard (fodgængeradvarsel/city braking).

Ekstraudstyr testbil:
Metallak: 11.754 kr.
Pepper-pakke: (17″ letmetalfælge Net Spoke, komfortadgang, velourmåtter, højdejusterbart passagersæde, armlæn, opbevaringspakke, MINI Excitement-pakke, tågelygter, automatisk klimaanlæg, lyspakke, sportslæderrat): 47.996 kr.
Automatgear Steptronic: 38.201 kr.
Mini Driving Modes: 3.625 kr.
Glastag panorama: 19.198 kr.
Bagagenet og splitbagsæde: 7.640 kr.
Parkeringssensor bag: 7.640 kr.
Radio Mini Visual Boost/Mini Connected: 9.795 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here