TEST: Denne Skoda er virkelig Superb

Den store Superb er et eksempel på en Skoda, som biljournalister ofte fremhæver som et bedre valg end den tilsvarende VW-model, Passat.

BILTEST: Større, billigere, mere komfortabel og frækkere designet end søsterbilen VW Passat – Skoda Superb er ægte luksus til lavpris.

Hvilken bil?
Skoda Superb er den tjekkiske udgave af VW Passat. Begge biler er bygget på samme MQB-modulplatform og al teknik – fra elektronik til motorer – kommer fra samme hylder. Superb bygges dog ikke på samme samlebånd som Passat men hjemme i tjekkiske Kvasiny. Det skal man ikke være ked af – tjekkerne har ry for at være dygtige håndværkere og Superb har da også scoret bemærkelsesværdigt høje karakterer i diverse, internationale biltests. Her tester vi den næstmindste udgave med det højeste udstyr; 1,4 TSI med 150 hk og Style-udstyr til 406.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?
Ud over logoet i kølergrillen er der to væsentlige forskelle på Superb og Passat. Den ene er størrelsen: Superb er én cm kortere end Passat, men har fem cm længere akselafstand. Det sikrer den benplads i limousineklassen, der er blevet Superbs adelsmærke. Den anden forskel er designet.

Hvor Passat minder om sin forgænger, har Skoda’s chefdesigner Josef Kaban givet den gas med linealen og skabt et nyt, skarpslebet udtryk, der ligger milevidt fra den seneste Superbs gumpetunge østblok-design.

Det er frækt – især i den traditionsbundne firmaklasse.

Hvordan er førerpladsen?
Førerpladsen er det sted, hvor der er mindst forskel på Superb og forlægget Passat. Fint med os, for dermed får du en førerplads med fremragende ergonomi og en betjening præget af tysk logik. Pladsen er overdådig, for Superb er et par cm bredere end Passat i kabinen. Finish og samlekvalitet er på samme, høje niveau – at Superb er godt 20.000 kr. billigere end en tilsvarende Passat skinner ingen steder igennem. Hvilket også ville være mærkeligt, da begge biler benytter sig af samme komponenter, helt ned til de mindste knapper og betjeningsgreb.

Hvordan opleves kabinen?
Ganske enkelt enorm. Foran er der lidt mere luft omkring hovedet end i Passat, tilsyneladende fordi forruden er lidt stejlere, og på bagsædet sætter Superb nok engang standard for plads i firmaklassen. Heromme matcher den gæstfri Skoda faktisk lang-udgaverne af ‘rigtige’ limousiner som Mercedes S-klasse og BMW 7-serie – og de kan ikke engang prale af de indbyggede paraplyer, som Superb disker op med i begge fordøre. Det er tjekket – ligesom bagagerummet, der med en kapacitet på 625 liter og praktisk bagklap nærmest gør stationcar-udgaven overflødig.

Er sikkerheden i orden?
Ja, Superb fik topkarakteren fem stjerner i Euro NCAPs crashtest i 2015 og klarer sig generelt godt i de forskellige discipliner. Der er ingen nævneværdige svagheder og i virkelighedens verden vil Superb som regel nyde gavn af af være større end modparten i en kollision. Superb har automatisk nødbremse, der også virker ved høj fart samt syv airbags som standard – og kan endda udstyres med sideairbags på bagsædet samt en række assistenter som blind-vinkel alarm og vejbane-assistent. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?

Glimrende – og efter vores mening bedre end Passat. Forklaringen er, at tjekkerne har gjort affjedringen blødere end i den lidt stivbenede tysker. Det koster lidt uro i meget voldsomme svingmanøvrer, men gør underværker for komforten og klæder den store rejsevogn.

På den måde beviser Skoda nok en gang, at de både kan sætte deres eget aftryk og få det maksimale ud af stumperne fra VW-koncernen. Komforten understreges af et lavt støjniveau – hverken vind, motor eller hjul giver meget lyd fra sig – Superb er en bil, du gerne kører langt i.

Hvordan er motoren?
VW-koncernens downsizede 1,4 liters turbobenziner med cylinderfrakobling er et teknisk mesterværk. De 150 hk og ikke mindst det diesel-store drejningsmoment på 250 nm har ingen problemer med at puste liv i den store, men relativt lette Superb. Her er overskud til hurtige overhalinger – endda med en sund lyd fra udstødningen – og når du bare cruiser, kører motoren kun på to cylindre for at spare brændstof. Det virker: Vi målte 16,1 km/l i testperioden med mest motorvejskørsel – det er flot for så stor en bil. Skiftet mellem to og fire cylindre sker sømløst, men feinschmeckere vil bemærke flere vibrationer, når motoren kun kører på to cylindre.

Passer prisen?
Ja. For godt 400.000 kr. får du Superb med topudstyret Style, der stort set kun mangler adaptiv fartpilot og navigation for at være komplet. Vi peger dog på mellemmodellen Ambition som bedste valg. Her må du undvære eldrev på passagersædet, xenon-forlygter og ekstra højttalere, men fine detaljer som tre-zonet klimaanlæg, alufælge og p-sensor for og bag er stadig med i prisen, der bliver næsten 40.000 kr. lavere.

Er der alternativer?
Ja, men Skoda Superb står uhyre stærkt over for samtlige konkurrenter. Dels fordi det er en gennemført vellykket bil, dels fordi den er billigere og mere rummelig end rivalerne. Mest oplagt er selvfølgelig VW Passat, men Skoda Superb byder på mere plads, lidt bedre komfort og er mindst 23.000 kr. billigere. Ford Mondeo tilbyder samme høje komfortniveau, men mindre plads og er ca. 8.000 kr. dyrere. At Skoda Superb trumfer to så stærke konkurrenter, understreger dens stærke position i firmaklassen netop nu.

KONKLUSION:
For: Lækker mekanik, fin komfort, overdådig plads.
Imod: Kræver store p-pladser…
Hvilkenbil siger:
Stjerner6
Komfort, plads og god stil til en stærk pris. Skoda Superb har alt der, der skal til for at blive en succes i firmaklassen. Tjekkerne har simpelthen forbedret forlægget VW Passat – og dermed skabt den bedste bil i firmaklassen netop nu.

FAKTA: Skoda Superb 1,4 TSI ACT Style

Vejl. pris, inkl. lev.: 406.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 20,4 km/l
Forbrug i test: 16,1 km/l
Længde/bredde/højde: 486/186/147 cm
Bagagerum (min/max): 625/1.760 liter
Vægt: 1.395 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,6 sek
Topfart: 220 km/t

Særligt standard udstyr (Trendline):
Regnsensor, tre-zoners klimaautomatik, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart læderrat, elektrisk multijusterbart førersæde, ratbetjent fartpilot og radio, cd-afspiller, USB-stik, 12 højttalere, kørecomputer, todelt splitbagsæde, varme i forsæderne, Smart City Brake Support, start-stop automatik, touch-screen betjening med navigation, Bluetooth, 17” alufælge, p-sensor for og bag, LED-kørelys, LED-baglygter, adaptive xenon-forlygter, paraply i begge fordøre, udvidet differentialespærre.
Metallak: 7.500 kr. Adaptiv fartpilot: 5.400 kr. Eldrevet bagklap: 7.000 kr., navigation: 4.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Læs også test af konkurrenterne:

Småt er godt i billigste Passat

Mere magelig Mondeo

Mazda 6 frister i firmaklassen

Garvet Opel Insignia er stadig god

Kia Optima – seriøst bud i firmaklassen

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here