TEST: Førsteklasses fransk komfort i Talisman

BILTEST: Komforten er i højsædet i Renault Talisman. Automatgear og lidt flere kræfter klæder sedan-udgaven, men der er stadig et stykke vej op til toppen af firmaklassen.

Hvilken bil?
For et par måneder siden testede hvilkenbil stationcarudgaven af Renault Talisman med den lille, men effektive 1,5 liters dieselmotor og manuelt gear. Der var ros til design, plads og komfort, men testen efterlod også en fornemmelse af, at Talisman mere er en forstørret udgave af Megane – som den deler platform med – end et ambitiøst forsøg på at komme tilbage til toppen af firmaklassen. Modsat stationcar-udgaven prøver vi her Talisman med dobbeltkoblingsautomatgear og den lidt større 1,6 liters diesel med 130 hk, og så ender prisen på knapt 432.000 inkl. lev.

Vidste du at?
Det er efterhånden nogle år siden, men engang stod der respekt om de større Renault-modeller. Siden kørte især de første to generationer af Laguna ind i massive kvalitetsproblemer. Samtidig har bilkøberne i stigende grad droppet den mellemstore firmabil til fordel for en højbenet SUV eller crossover. Renault har med andre ord været dobbelt ramt i firmaklassen, men det skal Talisman lave om på. Navnet siger sådan set det hele: Talisman er en amulet, der bringer held og beskytter mod det onde. Renault får brug for begge dele, hvis mærket for alvor skal gøre comeback i firmaklassen.

Hvordan er førerpladsen?
Af de franske bilmærker har Renault som regel en ergonomi, der også passer til høje skandinaver – altså ikke noget med at sidde tæt på pedalerne og langt fra rattet. Det gælder også Talisman, der endda forkæler sin chauffør med indbygget massage i førersædet som standard.

Med automatgear bliver der i sagens natur god plads til venstre fod – desværre er bremsepedal og speeder placeret så tæt, at min størrelse 45 konsekvent berører begge pedaler samtidig.

Så fungerer det tætte naboskab mellem digitalt speedometer omkranset af omdrejningstæller bedre – og kan endda vises i forskellige farver. En syv-tommers trykfølsom skærm med navigation følger med basisudstyret Zen og fungerer fint efter lidt tilvænning.

Hvordan opleves kabinen?
De første to Talisman som vi har kørt i, led af så mange raslelyde, at vi uvægerligt kom til at tænke på forgængernes notorisk dårlige omdømme i diverse kvalitetsundersøgelser. Denne gang hørte vi sjældent mislyde, måske fordi sedan-udgaven er stivere. I stedet glædede vi os over den gode plads på både for- og bagsæder. Her er Talisman blandt de bedste i den store mellemklasse, kun overgået af VW Passat og ‘rumuhyret’ Skoda Superb. Om man så skal vælge sedanen er et spørgsmål om smag: Designet udstråler bredskuldret selvsikkerhed, men stationcar-udgaven er mere praktisk og kommer også til at holde værdien bedre.

Er sikkerheden i orden?
Overvejende ja: Talisman slipper godt fra alle crashtests hos Euro NCAP og får kun en anmærkning for forhøjet belastning ved påkørsel fra siden. Men i vores karakterbog er der et større minus: Vejbaneassistent, skiltegenkendelse og hastighedsbegrænser er standard, men du skal betale næsten 14.000 kr. ekstra for at få en automatisk nødbremse. Med den følger en velfungerende afstandsalarm, men sådan et system skal selvfølgelig være standard i en bil til over 400.000 kr. Trods fravær af nødbremsen scorer Talisman alle fem stjerner i NCAP-testen. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Som stationcarudgaven og det vil sige komfortabelt og støjsvagt. Faktisk hørte vi endnu mindre støj i sedan-udgaven, særligt fraværet af dækstøj er ret imponerende. En del af forklaringen er, at Talisman står på ganske bløde fjedre. Sedanen duver på klassisk fransk manér dovent og behageligt over fartbump og andre ujævnheder. Kun små, skarpkantede forhindringer mærkes i kabinen, formentlig fordi Renault nøjes med en halvstiv bagaksel.

I affjedringskomfort når Talisman næsten op til klasseduksene Ford Mondeo og Skoda Superb. Til gengæld sidder du ikke og smiler af køreglæde på en snirklet sognevej. Dertil er styringen for verdensfjern og indirekte.

Hvordan er motoren?
Selv om vi var og er begejstrede for Renaults lille 1,5 liters diesel med 110 hk, klæder det den store Talisman med 20 ekstra hestekræfter fra den større 1,6 liters dieselmotor. Flittige og velopdragne oliebrændere er en fransk spidskompetence og koblet sammen med et sekstrins automatgear med dobbeltkobling, understreger det Talismans force som behagelig langtursbil. Samtidig slipper du for den manuelle gearkasse med det løsagtige gearskifte, og når vi alligevel måler 19,0 km/l i snit, er automatgear det rigtige valg til Talisman. Fik vi nævnt, at 1,6 liters motoren både er støjsvag og omdrejningsvillig? Det er den. Renault laver fortsat en af markedets bedste 1,6 liters dieseler.

Passer prisen?
Ikke helt. Umiddelbart får du en velskabt bil med standardudstyr som massage i forsædet, navigation og p-sensorer for og bag. Omvendt skal du betale næsten 14.000 kr. ekstra for automatisk nødbremse. Faktisk er Renault Talisman med mellemstor dieselmotor og automatgear dyrere end konkurrenterne, og så tvivler vi på et fransk comeback i firmaklassen. Som privatkøber skal du derfor have en gedigen rabat – eller vente på en af den danske Renault-importørs velkendte rabatkampagner. Situationen er den samme for firmabilisterne: Beskatningsværdien af en Renault Talisman svarer til konkurrenternes, og så ligner Passat, Mondeo, Mazda 6 eller Superb et bedre valg.

Er der alternativer?
Mange – og Talisman er dyrere end de fleste af dem: Det gælder VW Passat 1,6 TDI med 120 hk, 7-trins DSG og Comfortline-udstyr til 410.000 kr., Skoda Superb med samme drivline og Ambition-udstyr til 413.000 kr., mens Mazda 6 med 2,2 liters motor, biturbo og 150 hk trumfer Talisman på både udstyr og motorkraft til 411.000 kr. Ford Mondeo med automatgear er dyrere til 443.000 kr., men så får du også en to-liters motor med 150 hk med i købet. Talisman ser først for alvor konkurrencedygtig ud i direkte duel med ældre rivaler som Toyota Avensis, Opel Insignia og Hyundai i40.

KONKLUSION:
For: Komfort, plads og design.
Imod: Pris, verdensfjern køreoplevelse, nødbremse koster ekstra.
Hvilkenbil siger:
Stjerner3
Automatgear og en vellykket 1,6 liters dieselmotor klæder Talisman. Den kan dog ikke køre fra to store udfordringer: De bedste konkurrenter er både bedre og billigere, og har du ikke brug for det store bagsæde, tilbyder Renaults egen og væsentligt billigere Megane faktisk samme høje niveau inden for design og komfort.

FAKTA: Renault Talisman Sedan dCi 130 EDC Zen

Vejl. pris, inkl. lev.: 432.000 kr. (Beskatningsværdi: 341.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 20.000.
Årlig ejerafgift: 2.900 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l
Forbrug i test: 19,0 km/l
Længde/bredde/højde: 485/187/147 cm
Bagagerum (min/max): 608/1.022 liter
Vægt: 1.556 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 130 hk/320 Nm
0-100 km/t: 10,8 sek
Topfart: 205 km/t

Særligt standard udstyr (Zen):
Automatisk fjernlys, hill holder, fartpilot, regnsensor, p-sensor for og bag, 7” trykfølsom skærm med navigation, 2-zone klimaanlæg, førersæde med massagefunktion, kørecomputer, multijusterbart læderrat m. varme, nøglefri betjening, 17” alufælge, splitbagsæde med fjernudløsning, LED-kørelys og for bag, bluetooth, AUX og USB-stik, radio med 8 højttalere, start-stop automatik.

Metallak: 8.900 kr. Sikkerhedspakke med automatisk nødbremse og afstandskontrol: 13.900 kr., adaptiv fartpilot (kræver sikkerhedspakke): 8.900 kr., LED-forlygter: 8.900 kr., Blindvinkel-advarsel og bakkamera: 8.900 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Læs også test af konkurrenterne:

Mazda 6 frister i firmaklassen

Garvet Opel Insignia er stadig god

Kia Optima – seriøst bud i firmaklassen

VW Passat – lavere, lettere og mere lækker

Denne Skoda er virkelig Superb

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here