TEST: Hyundai i20 er mere fornuft end følelse

En trecylindret turbobenziner er en ny mulighed i i20 - også i EM-udgaven

BILTEST: God plads, meget udstyr og fem års garanti gør Hyundai i20 til et fornuftsvalg i miniklassen – men vi savner noget at begejstres over.

Hvilken bil?
Hyundai i20 er den koreanske bilgigants svar på konkurrenter som Skoda Fabia, Ford Fiesta og Mazda 2 i miniklassen, der oplever stigende popularitet blandt danske bilkøbere. Hyundai er nået til 2. generation, der bygger videre på teknikken på forgængeren, men er blevet forbedret på flere punkter. Blandt andet er akselafstanden øget med knapt fem centimeter, hvilket især har forbedret pladsen på bagsædet. Hyundai i20 fås med tre forskellige benzin- og to dieselmotorer – her tester vi mellemste benziner med 84 heste og næsthøjeste udstyrsniveau, Trend, til 154.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?

Hyundai i20 deler teknik med den populære søsterbil Kia Rio. i20 er dog vokset på alle leder, og med en bredde på 173 cm og et bagagerum på 326 liter, er den blandt de mest rummelige biler i miniklassen.

Hyundai satser stort på Europa. Derfor er Hyundai i20 udviklet og designet på mærkets udviklingscenter i Frankfurt, hvor den tidligere Audi-designer Peter Schreyer er ansvarlig for i20’s nydelige streger. Modsat konkurrenterne har Hyundai endnu ikke ‘downsizet’ motorerne, men en turboladet benziner med tre cylindre skulle være på vej – formentlig i 2016.

Hvordan er førerpladsen?
Førerpladsen er et trumfkort i Hyundai i20: Kabinen er bred og sammen med en ergonomi, der også passer til store europæere, får du indtryk af at sidde i en større bil. Instrumentpanelet er klassisk koreansk med tydelige ure og logisk placerede kontakter, hvor du straks føler dig hjemme. Til gengæld kigger du forgæves efter en af de trykfølsomme skærme, der er højeste mode i rivalerne. Finishen er godkendt – her er masser af hård plastic, men det er pænt lavet, og koreanerne har endda ofret nogle won på en blød overflade på instrumentpanelet. Hovedstøtter, der ikke blot kan justeres op-ned men også frem og tilbage, er en lækker Hyundai-detalje, som alle biler burde have.

Hvordan opleves kabinen?
Bagsædet i Hyundai i20 er blandt de mest gæstfrie i miniklassen: Uden at slå rekorder på benplads, er her god luft til både hoved og albuer, og bagsædet støtter fint under lårene på langturen. En lav kardantunnel og god bredde i i20-kabinen gør den midterste siddeplads brugbar – også til store teenagere. Bagude er bagklappen bredere end vi er vant til i klassen, og der er næsten ingen læssekant. Det sidste skyldes, at der er ’falsk bund’ i bagagerummet: Løft bunden op, og du finder ud af, hvorfor i20 kan prale af hele 326 liters bagagerum.

Er sikkerheden i orden?
Den skærpede Euro NCAP crashtest udstiller flere svagheder for Hyundai i20. Grundlæggende er bilen solid, den tackler frontal- og sidekollision tilfredsstillende og tager endda godt imod fodgængere. Omvendt er beskyttelsen af børn i barnestole kun middelmådig og airbaggardinerne folder sig ikke korrekt ud i testen. Endelig fås i20 ikke med automatisk nødbremse, mens vognbaneassistent kun er standard i de to højeste udstyrstrin. Dermed må Hyundai i20 nøjes med fire ud af fem stjerner. Versionerne uden vognbaneassistent dumper endda ned på tre stjerner – ikke helt tilfredsstillende anno 2015. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Slet ikke dårligt. Fans af skarp styring og sprøde fjedre skal kigge på en Ford Fiesta eller Mazda 2 i stedet, men koreanerne bliver hele tiden bedre til at fintune køreegenskaberne til kræsne europæere. Bevares, Hyundai i20 kan dårligt kaldes køreglad, men undervognen finder en god balance mellem fast og komfortabel, og styringen er mindre syntetisk og mere meddelsom, end vi husker fra forgængeren. Gearskiftet er også forbedret med mellemlange, men præcise vandringer. Til gengæld havde vi svært ved at sætte i gang i første gear uden rusk i koblingen.

Hvordan er motoren?
Typisk Hyundai: Motoren summer symaskinestille ved tomgang, men bliver mere og mere højlydt, i takt med at omdrejningerne stiger. Ved 130 km/t knurrer de 84 heste rigeligt højt, men fortsæt så op til 140 km/t, og vrinskeriet forvandles til en mere turbineagtig og behagelig snurren. At de 84 heste arbejder flittigt for sagen, er også typisk Hyundai.

Nogen sprinter bliver i20 dog aldrig – uden at være overvægtig er den faktisk over 100 kg tungere end den nye Mazda 2. Ikke desto mindre kørte vi 19,6 km/l i snit. Godt nok mest på landevej, men det er mere end godkendt.

Passer prisen?
Ja. Hyundai i20 lander i et minefelt af stærke nyheder, men placerer sig i den billige ende af miniklassen – især i betragtning af det ganske omfattende udstyr. Kan man leve uden Trend-udstyr som p-sensor, fartpilot og læderrat med varme, er der 15.000 kr. sparet på Active Plus-udgaven. Her er fortsat aircondition, splitbagsæde, fjernbetjent centrallås, elruder foran og kørecomputer. Her får du meget bil for de 139.000 kr. som Active Plus-udgaven koster. Fem års garanti uden betingelser trækker også op, og vil begrænse værditabet de første år.

Er der alternativer?
Masser – og konkurrencen er nådesløs i miniklassen. Her hedder vores favorit fortsat Opel Corsa Enjoy med tre cylindre og 90 hk til 164.000 – den er de 10.000 kr. ekstra værd. Mazda 2 med 90 hk er det køreglade men også mindre rummelige alternativ til 156.000 kr., mens snusfornuftige Skoda Fabia er den konkurrent, der minder mest om Hyundai i20. Tjekken lokker med 90 bomstærke turboheste og velafbalancerede køreegenskaber, men koster også 10.000 kr. mere og har blot to års garanti. Renault Clio er en flot og velkørende outsider til den aktuelle slagpris på 149.000 kr. – det er decideret billigt.

Konklusion:
For: God plads, meget udstyr, 5 års garanti.
Imod: Ingen nødbremse, hjulstøj.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Hyundai i20 er en bil uden egentlige svagheder, men også uden de spidskompetencer, der gør dens lillebror, Hyundai i10, til duks i klassen under. Den større i20 bejler mere til et fornuftsægteskab med bilkøbere, der ønsker plads og udstyr for alle pengene.

Læs også tests af konkurrenterne:

Opel Corsa i vellykket comeback

Fornuften fører an i Skoda Fabia

Faceliftet Yaris vender stærkt tilbage

VW Polo er stadig klassens alfa-han

Fantastiske Ford Fiesta

Renault Clio forfører med stil og komfort

Peugeot 208 genfinder køreglæden

FAKTA: Hyundai i20 1,25 Trend

Vejl. pris, inkl. lev.: 154.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 4
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 21,3 km/l
Forbrug i test: 19,6 km/l
Længde/bredde/højde: 404/173/147 cm
Bagagerum (min/max): 326/1.042 liter
Vægt: 1.158 kg
Motor: 4 cyl., 1,25 liter, benzin
Effekt: 84 hk/121 Nm
0-100 km/t: 13,1 sek
Topfart: 170 km/t

Særligt standard udstyr:
Aircondition, fartpilot, multijusterbart læderrat med betjening af radio, fartpilot og kørecomputer og indbygget varme, Bluetooth, AUX og USB-indgang, cd-afspiller, p-sensor bag, opvarmede elspejle, varme i sæder, splitbagsæde, elruder for og bag, vognbaneassistent.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here