TÜV: De bedste og værste brugte biler

Hvert år opgør tyske TÜV antallet af fejl på brugte biler. Især Dacia falder igennem, men der er flere kedelige overraskelser.

En TÜV-godkendelse er en blåstempling af et produkts kvalitet og sikkerhed. Bilproducenterne følger derfor nøje med i det tyske instituts årlige opgørelse over antallet af fejl på de forskellige bilmodeller.

TÜV (Technisher Überwachungs-Verein) har i samarbejde med AutoBild netop offentliggjort TÜV-Report 2023, hvor instituttet i løbet af et år på basis af synshallers indrapporteringer har behandlet 9,6 millioner typer data på 226 bilmodeller.

Og lad os bare få det på plads med det samme: Renaults rumænske discountmærke Dacia er uanset årgang permanent repræsenteret blandt de modeller med flest fejl.

Men visse BMW-modeller er også at finde blandt biler i den absolut tungeste ende af skalaen. Blandt de to-tre år gamle biler har TÜV konstateret, at BMW X5/X6 har rigtigt mange fejl. Det samme gælder BMW 2 Active Tourer blandt de fire-fem år gamle. I de seks-syv år gamle ligger BMW 5- og 6-serie blandt de fem dårligst placerede i fejl-statistikken. Her har de selskab af bundskrabere som Dacia-modellerne Duster, Dokker og Logan samt Fiat Punto.

Det kan de gode BMW-mennesker i München næppe være tilfredse med.

Blandt de to-tre år gamle biler er indtil flere Mercedes-modeller at finde blandt de mest fejlfri. I den rigtigt pæne ende af skalaen ligger eksempelvis også VW T-Roc, Audi Q2, Q3 og A3, Opel Grandland og Mokka X samt Mazda CX-3.

I samme årgange ser det derimod mindre opløftende ud for Hyundai i10 og Skoda Superb, ligesom VW Caddy og Passat, Ford Focus, Skoda Octavia, Seat Leon og BMW 3-serie heller ikke gør det for godt.

Mercedes B-Klasse er bilen med færrest fejl blandt to-tre år gamle biler.
De fem bedste og værste

Hvilkenbil viser herunder de fem bedste og fem værste i de forskellige årgange. Er man i markedet efter en brugt bil, er TÜV-rapporten god at få forstand af og bruge som en indikator på, hvilke bilmodeller man måske skal søge at undgå.

Nederst et link til TÜV-rapporten, hvor man kan klikke på de forskellige årgange og se de samlede og meget interessante oversigter.

Produktionsår 2019-2020

De fem med færrest fejl:
De fem med flest fejl:
  • Dacia Logan
  • Dacia Dokker
  • Citroën C3 Aircross
  • VW Sharan
  • BMW X5/X6

Produktionsår 2017-2018

De fem med færrest fejl:
  • Porsche 911
  • Mercedes-Benz SLC
  • Audi Q2
  • Mazda CX-3
  • VW Golf Sportsvan
De fem med flest fejl:
  • Dacia Duster
  • VW Sharan
  • BMW 2 Active Tourer
  • Seat Alhambra
  • Dacia Dokker

Produktionsår 2015-2016

De fem med færrest fejl:
  • Porsche 911
  • Suzuki Vitara
  • VW Golf Sportsvan
  • Mercedes-Benz B-Klasse
  • Porsche Cayenne
De fem med flest fejl:
  • Dacia Duster
  • Dacia Dokker
  • BMW 5-/6-serie
  • Dacia Logan
  • Fiat Punto

Produktionsår 2013-2014

De fem med færrest fejl:
  • Porsche 911
  • Audi TT
  • Mercedes-Benz SLK
  • Mercedes-Benz B-Klasse
  • Porsche Cayenne
De fem med flest fejl:

Produktionsår 2011-2012

De fem med færrest fejl:
  • Porsche 911
  • Audi TT
  • Mercedes-Benz SLK
  • Mini Countryman
  • Mercedes-Benz B-Klasse
De fem med flest fejl:

Klik på linket her og se den fulde oversigt hos TÜV.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Ja. Bl.a. fordi deres 1,0-1,2 motorer går i stykker fordi tandremmen er en komposit-konstruktion og er blandet med olie, men det anerkendes ikke hos hverken Peugeot, Opel og flere med samme motor. Så bl.a. FDM har et medlem, der har fra ny af ca 20 40000=km. Men fabrikanten vil ikke hjælpe kunderne, på nogen måde = kulancer med store omkostninger for den uskyldige kunde der har disse biler.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here